Az teljesen természetes, hogy egy webáruház rendszerben lehet termékeket menedzselni, módosítani, szerkeszteni. A különböző termékadatokat, jellemzőket lehet az adminisztrációs felületen keresztül beállítani, de ez a folyamat sok terméknél már kényelmetlen lehet: hosszas és monoton. Ebből kifolyólag anno az Unas webáruház első funkciói között kerültek kialakításra a különböző tömeges termék szerkesztési lehetőségek: az adminisztrációs felületen keresztül választhatnak az adminisztrátorok a listás módosítás, csoportos módosítás, valamint a gyakrabban használt termékadatbázis export és import funkciók között. Itt már lehetőség van több terméket egyszerre kezelni, beállítani, módosítani, a termékadatbázis kezelésénél a külső programok erősségeit is kihasználni, pl. Excel segítségével könnyedén lehet tömegesen módosítani a termékek különböző adatait függvények használatával. A termékkezelési lehetőségeket egy
korábbi cikkünkben már összefoglaltuk.
Ahogy az online világ változott és fejlődött az e-kereskedelmi piac, megjelentek azon igények, hogy a termékadatokat akár tömegesen, akár egyenként, de programozott módon, akár külső alkalmazásból kezelve lehessen menedzselni, így kiépítésre került az Unas API, amelynek segítségével külső cég által fejlesztett alkalmazásból van lehetőség kezelni többek között a termékadatokat is. Nagyon sok ügyfelünk azonban konkrétan egy vagy több nagykereskedés IT rendszerével szeretné összekapcsolni a webáruházát, hogy a termékek automatizált módon, adott gyakoriság szerint frissüljenek. Az
automata import szolgáltatásunk ezt a funkciót valósítja meg, leveszi az Ön válláról a termékek frissítésének terhét.
Mit is takar az automata import funkció és hogyan működik?
Maga az import funkció nem más, mint az adott webáruház termékpalettájának automatikus feltöltése és frissítése az előre egyeztetett forrásokból, adott időközönként. A gyakoriságok terén választhat heti, napi vagy akár napi többszöri frissítés közül. Így pl. kiépíthető, hogy minden nap hajnali 5-kor lekérdezzük az aktuális termékadatokat egy megadott nagykereskedés adatbázisából és azokat az egyeztetett igények, kívánalmak mentén feldolgozva a termékek frissüljenek az áruházban. A frissítés során tudjuk kezelni azt is, ha új termék jön létre vagy ha véglegesen/átmenetileg megszűnik egy-egy termék. Így nem kell energiát belefektetni abba, hogy minden termék naprakész legyen, azok minden esetben az aktuális nagykereskedelmi állapotot fogják tükrözni.
Miután szerződést kötött a forrásrendszert üzemeltető céggel vagy egyéb, jogosult módon hozzáfér az adatokhoz, azok elérhetővé válnak a rendszerünk számára, készítünk egy feldolgozó automatizmust az adatokhoz és így kezeljük az áruházi termékeket. Fontos, hogy az import nem azt jelenti, hogy csak és kizárólag a forrásból származó termékek szerepelhetnek az áruházban! Természetesen az import képes kezelni több különböző beszállító, nagykereskedés forrását illetve egyéb saját vagy más forrásból manuálisan feltöltött termékek is szerepelhetnek az áruházban, a szóban forgó import ezen termékeket nem fogja befolyásolni, változtatni. Szintén fontos kiemelni, hogy ha az import adott termékek esetén csak bizonyos adatokat kezel, akkor az Unas webáruházban egyébként kezelhető termékadatokat tetszőleges módon Ön szabadon állíthatja, változtathatja. Például ha az import nem kezeli egy adott terméknél az akciós árakat, akkor azokat Ön tetszőleges módon beállíthatja, szabályozhatja.
Milyen igények merülhetnek fel?
Tipikus kérés illetve kérdés, hogy ez a funkció azt jelenti e, hogy egy-az-egyben azt és úgy kell-e árulni a webáruházban, amit és ahogy a forrás rendszer biztosít. Ez abszolút nincs így, az import kiépítése során tetszőleges igényeket tudunk megvalósítani. Néhány gyakoribb példa:
- cikkszám előtagok kezelése
- árrés, árszorzó kezelése illetve beállítása akár termékenként, akár globálisan
- külföldi forrásból érkező termékek árainak átváltása különböző árfolyamok alapján
- termékek, termékcsoportok kiszűrése, így szűkítve az áruházba kerülő termékeket
- kategóriák megfeleltetése, azaz a forrás rendszer kategorizálásának "elfedése" saját, egyedi kategóriákkal
- bizonyos termék adatok manuális szerkesztésének, módosításának lehetősége (pl. egyedi termékleírások kezelése, mialatt a termék egyéb adatai továbbra is frissülnek)
- termékváltozatok kezelése, termékösszevonások megvalósítása valamilyen közös paraméter (pl. szín, méret) mentén
- különböző termék paraméterek kezelése
- aktuális raktárkészlet kezelése, az alapján szállítási idő kijelzése a webáruházban
- képek feltöltése vagy éppen azok feltöltésének mellőzése
- stb.
A fenti igények csak némi ízelítőt adnak arról, hogy mit és hogyan tudunk kialakítani a termékadatok frissítéséhez. Általánosságban elmondható, hogy az import egyeztetési fázisában kell megfogalmaznia felénk a felmerülő kéréseket, igényeket, elképzeléseket, amik alapján elkészítjük a feldolgozó szkriptet. Természetesen a későbbiekben is van lehetőség módosítani az import működését, nincs kőbe vésve a funkcionalitás.
Milyen forrásokból frissülhet a webáruház?
Gyakorlatilag tetszőleges forrást fel tudunk dolgozni, legyen szó akár egy-egy konkrét nagykereskedés rendszeréről vagy akár egy partner által biztosított fájlról. A lényeg, hogy a forrásadatok közvetlenül elérhetőek legyenek egy URL-en vagy ha ez nem megoldható, akkor technikai leírás, dokumentáció alapján elérhetők legyenek az adatok. A legtöbb nagykereskedés ezen opciók valamelyikével biztosítja az aktuális termékadatokat. Ettől függetlenül az is megoldható, ha Ön pl. email-en keresztül jut hozzá az aktuális adatokhoz: ez esetben a mindenkori aktuális fájlt kell elhelyeznie pl. az áruház Fájlkezelő menüpontjába, így azt fogja feldolgozni az automata import.
Hogyan aktiválhatja a funkciót a webáruházban?
Első lépésben fel kell vennie a kapcsolatot azon nagykereskedéssel, partnercéggel, akinek az adatbázisa alapján szeretné kezelni a saját webáruházának termékeit. Miután ez megtörtént, email útján szükséges cégünkkel egyeztetnie, ahol a pontos igények megfogalmazása és a felmerülő kérdések tisztázása után árajánlatot adunk a fejlesztésre vonatkozóan. Amennyiben ajánlatunk elnyeri tetszését, ütemezzük a fejlesztést és rövid határidőn belül elindul a termékek automatikus kezelése, frissítése az áruházban.
Összefoglalás
Sokakat elriaszt a gondolat, hogy egyesével kell a termékeket feltölteni a webáruházba, azok árait, raktárkészletét manuálisan szükséges naprakészen tartani. Pontosan tudjuk, hogy a humán erőforrás költségei magasak, ezt érdemes is mérlegelni webáruház indítása esetén. Azonban az automata import szolgáltatás segítségével egy elenyésző kialakítási illetve üzemeltetési költség fejében rengeteg emberi munka és hiba spórolható meg. Közel 100 nagykereskedés rendszerével dolgoztunk már, így könnyedén megvalósítható az illesztés, bármilyen terméket is forgalmazna. Ha a webáruháza nem tudja automatikusan kezelni a termékeket, érdemes kipróbálnia az Unas webáruház rendszert.