A webáruház üzemeltetése során az egyik legfontosabb munkafolyamat a termékek kezelése, feltöltése. Sorra vesszük, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésre az Unas webáruházban a termékek kezelésére, mivel tudod azokat még vonzóbbá tenni a látogatók számára, milyen funkciókat tudsz felhasználni arra, hogy eladja magát a terméked és még több pénzt kereshess az online értékesítéssel.
Termékkezelési lehetőségek az admin felületen
Egy webáruház legfontosabb célja, hogy az árucikkeket megismertethesse a látogatókkal, akik később vásárlókká válhatnak. Az áruház adminisztrációs felületén úgy alakítottuk ki a termékek kezelését, hogy annak segítségével a leghatékonyabb legyen az áruk feltöltése vagy a mindennapi módosítása.
Egyszerű termékkezelés
A termékek egyszerű hozzáadása segítségével a legfontosabb paraméterek megadásával egyenként rögzítheted a portékáidat, ugyanitt később kikeresve módosíthatod is azokat vagy kiegészítheted egyéb információkkal.
Listás módosítás
A felvitt termékeket könnyen kezelheted a listás módosítás segítségével is. Különböző paraméterek alapján képezhetsz listát, amin szereplő termékeket listaszerűen, egy lépésben módosíthatod.
Csoportos módosítás
A csoportos módosítás funkció használatával egy bizonyos termékkategórián vagy akár az áruházban szereplő összes terméken hajthatsz végre módosításokat. Ez például áremelésnél vagy ÁFA változás esetén rendkívül hasznos lehet.
Adatbázis alapú termék kezelés
Adatbázis export illetve import lehetőségével különböző formátumú fájlok (XLS, XLSX, XML, CSV, TXT) használatával egyszerűen töltheted le vagy fel a termékeidet a webáruházba. A funkció segítségével nem csak a termékek adatait módosíthatod, hanem új termékeket, kategóriákat is vihetsz fel vagy akár törölhetsz. Mindezt az adatbázis szemlélet miatt tömegesen teheted meg, nem kell manuálisan, egyesével változtatni a termékeket, mellyel rengeteg időt spórolhatsz.
Termék alapadatok, leírások, információk megadása
Egy egyszerű látogatóból akkor lesz vásárló, ha az áruházban szereplő termékek adatai, információi meggyőzik a vásárlásról és megerősítik abban, hogy mindent tud a termékről és az megfelel az igényeinek. Emiatt célszerű a rendelkezésre álló legtöbb információval ellátni a vevőt.
Részletes termékleírások
Termékenként megadhatsz egy rövid leírást és egy hosszabbat, ahol a részletesebb tulajdonságokat közölheted. Mindkettő lehet egyszerű szöveg, de beépített HTML szerkesztő segítségével formázás is alkalmazható, akár képek, videók is beszúrhatók.
Termék árak, árformátumok (nettó, bruttó, ÁFA, stb.)
Árucikkekhez alapvetően két árat rögzíthetsz, egy alap és egy akciós árat. Mindkettőnél elegendő csak a bruttó vagy a nettó ár megadása, a rendszer a beállított ÁFA kulcs alapján kiszámolja a hiányzó értékeket. Szabadon beállítható az árformátum, hogy nettó, bruttó vagy épp nettó+áfa formátumban látszódjanak az árak, akár a mennyiségi egység feltüntetésével. Mindez akár vásárló csoportokra bontva is módosítható, így például ha viszonteladó cég is vásárlód, nem kell feltüntetni az ÁFA összeget stb.
Termék mennyiségi egysége, minimálisan és maximálisan rendelhető mennyiség
Természetesen nem csak darab létezhet termékek között, emiatt cikkenként rögzíthető a mennyiségi egység (db, csomag, kg, stb.), valamint a minimálisan és maximálisan rendelhető mennyiséget is megadhatod.
Árucikk tömege
A szállítás miatt érdekes lehet a termék tömege, ennek kezelésére külön mező áll rendelkezésre. Az egyes termékek méretei is beállíthatóak, lásd a Termék paraméterek menüpontot. Így a különböző szállítási módok esetén a rendszer automatikusan tud kalkulálni a rendelt termékek össztömegével, ami hatással lehet a választható szállítási módokra is.
Termék egyéb adatai
Minden termékhez a termékparamétereken kívül három tetszőleges termékadat definiálható. Ezekben szállítási időt, gyártót vagy egyéb fontos adatot tüntethetsz fel, amelyekre a látogató szűrhet az áruházban.
További, szekcionáltan elhelyezhető adatok
Szintén három további lehetőséget biztosítunk arra, ha plusz információt, például képi vagy videó anyagot szeretnél elhelyezni az áruházon, de azt nem a termék leírásába helyezve jelenítenéd meg. Ezen esetekben a lapfül, szekció címét is szabadon választhatod meg.
Termék képek, dokumentumok feltöltése
Marketing szempontból nagyon fontos, hogy a termékek megfelelő fotókkal legyenek ellátva, hiszen a vásárló így látja azt, hogy az áru valóban az, amit ő szeretne.
Egyszerű kép kezelés
A termékfeltöltés során egyszerű fájlkiválasztással 10 darab fotó rendelhető a termékhez, megadhatóak további képre vonatkozó adatok, META információk stb. Arra is van mód, hogy akár egy másik termék képeit használd fel, így nem kell duplikáltan kezelni és tárolni ugyanazon képet.
Csoportos képfeltöltés
Ha sok terméket árulsz a webáruházban, a képeket csoportosan is feltöltheted. Ebben az esetben a képeket megfelelő névvel ellátva ZIP fájlban tömörítve küldheted a rendszer felé, ami kiválogatja és párosítja termékek mellé.
Képek vízjelezése
A termékekhez feltöltött képeket egyszerűen vízjelezheted a rendszerünkben. Megadható egy különálló globális képfájl, amit automatikusan minden termékfotóra elhelyezünk a termékkép feltöltésének pillanatában, az előre beállított paraméterek alapján (elhelyezkedés, átlátszóság, stb.), így is védve a termék fotókat.
Egyéb termékdokumentum
A termék dokumentációit, egyéb leírásait melyek külön fájlban (pl. PDF formátumban) találhatóak meg, elhelyezheted az áruházhoz használható tárhelyen, amire a leírásban hivatkozhatsz vagy letöltésre előkészítheted.
Termék státuszok
Az alapvető státuszok mellett (aktív, új, inaktív) további lehetőségek állnak rendelkezésre a termékek kezelésére, azok megjelenítésére vagy elrejtésére a vásárló felületen: megjelenhet nem vásárolható módon; megjelenhet érdeklődjön felirattal közvetlen email küldési lehetőséggel az adminisztrátor felé; de külön lehet kezelni a felnőtteknek szánt termékeket is. Ezeken felül azt is szabályozhatod, hogy a termék megjelenhessen-e az exportált adatok között valamint a terméklistákban illetve ajánlókban. Az alapértelmezett termék státuszokon felül tetszőlegesen három egyéb státusz kezelhető (pl. előrendelhető). Amellett, hogy az adatoknál látszik a státusz is, speciális kategóriába is automatikusan besorolható az ilyen termék.
Termék változatok
Árucikkenként definiálhatsz különböző tulajdonságokat, amik a termék változatai lesznek (pl. szín, méret, anyag stb.). A termékek változatai számtalan kombinációt jelenthetnek, de mégis egy terméknek számítanak. Minden változathoz külön ár és raktárkészlet rendelhető. Így könnyen és átláthatóan lehet prezentálni a vásárló felé egyazon termék különböző méreteit, szín opcióit stb. anélkül, hogy maga a termék többször szerepelne a webáruházban.
Kapcsolódó termékek
A könnyebb termékválasztás érdekében beállíthatóak minden termékhez kapcsolódó termékek, melyek lehetnek kiegészítő vagy hasonló termékek. Előbbit általában az alaptermék mellé tartozékként, utóbbit pedig az alaptermék helyett kínálhatod, ezzel növelve a kosárértéket. Ha a vásárló kiválaszt egy adott terméket a termékpalettából, előfordulhat hogy szüksége lesz hozzá egy másik kapcsolódó, de különálló termékre, ami szintén kapható az áruházban. Például ha egy fúrógépet vásárol a látogató, felajánlhatsz hozzá fúrószárat is. Itt a fúrószár a fúrógép kiegészítő terméke lesz. A hasonló termékek alapvetően olyan árucikkek, amelyek az alap termékhez hasonló tulajdonságokkal bírnak, de rendelkeznek többlet értékkel, így felajánlhatók a vásárlónak, hogy az alap termék helyett inkább ezt vásárolja meg. A hasonló termékek elsősorban az UpSale és Cross-sale ajánlatok kialakításában játszanak szerepet, de a DownSale folyamatot is elősegíti, ha talál a vásárló olcsóbb, de még az igényeinek megfelelő hasonló terméket.
Termék véleményezés, Facebook Comments
Minden termékhez tartozhat egy saját fórum, ahol a látogatók leírhatják véleményeiket az árucikkről, valamint értékelhetik, pontozhatják a terméket. Külön lehetőség van a termék előnyeinek és hátrányainak leírására. A bejegyzésekről az adminisztrátor emailben is értesül, azok moderációját a termékeknél vagy külön listában végezheti el beállítástól függően előzetesen vagy utólagosan. A beépített vélemények funkció helyett, Facebook Comments funkció is használható.
Alternatív kategóriák
Sok esetben hasznos, hogy ugyanazon terméket több kategóriában is elhelyezd, hiszen van olyan vásárló, aki például a márka illetve típus alapján találja meg a keresett terméket, míg más látogató a termék funkciója alapján talál rá ugyanarra a portékára. Ezért megvalósítható, hogy technikailag az áruházban egyszer szerepel a termék, de a vásárló felületen több különálló kategóriában is megjelenik.
Termék paraméterek
A webáruházban szereplő termékekhez kapcsolódhatnak különböző paraméterek (például szín, méret, specifikáció stb.). A termék plusz adatok és paraméterek kialakítása alapvetően több célra is felhasználható. A létrehozott paraméterek alapján tudnak a vásárlók például 2 vagy több terméket összehasonlítani, különböző szűréseket végrehajtani, termék összevonást elvégezni stb. Összevonás esetén gyakorlatilag ugyanúgy a különböző változatokat tudod kialakítani mint a fent olvasható változatok használatával, de itt az egyes változatok valóban különböző terméket jelentenek, külön megnevezéssel, leírással, képpel stb. A termék paraméterek használhatóak szűrésre is, azaz egy adott terméklistát lehet szűkíteni használatukkal, így a vásárló könnyebben megtalálja az akár több száz vagy ezer terméket tartalmazó listában azt, amire valóban kíváncsi.
Termékkel kapcsolatos marketingfunkciók
A keresztértékesítésről (cross-sale) és a magasabb kosárérték (up-sale) elérését célzó marketing beállításokról már ejtettünk szót pár sorral feljebb, de van még egy nagyon fontos lehetőség e téren: ez az utóajánlat opció, melynek használatával egy megrendelés leadása után az ún. köszönő oldalon tud megjelenni egy speciális ajánlat a vásárolt termékek függvényében, akár speciális áron, amelyen a termék az áruházban egyébként nem vásárolható meg. Így utólagosan, mégis új megrendelési folyamat indítása nélkül lehet növelni a megrendelés értékét.
Mennyiségi kedvezmények
Biztosan találkoztál már olyan esettel, hogy ha adott termékből több darabot vásároltál egyszerre, akkor az egységre vonatkozó darabár kedvezőbb volt, azaz gyakorlatilag olcsóbban kaptad meg a terméket. Egyszerűen, termékekre szabva van lehetőséged beállítani ezt a funkciót, így biztosítva kedvezményt a vásárlóknak, mégis ösztönözve a kosárérték növelést egy-egy leadott megrendelés kapcsán.
További árak
Ha a fenti pontban érintettük a kedvezményes árakat, nem szabad elmenni szó nélkül a különböző vásárlói csoportoknak adható egyéni árak mellett sem. Ennek használatával leválaszthatod a fő vásárló közönségről a speciálisan kezelt vásárlóidat és kedvezőbb árakat adhatsz törzsvásárlóknak, viszonteladóknak stb. Arra is van lehetőség, hogy földrajzi alapon nyújts eltérő árat, így különválasztva például a külföldi vásárlókat a belföldiektől.
Csomagtermék
Gyakran használt marketing eszköz, hogy az áruházban egyébként különálló módon is megvásárolható termékek egy csomag részeként (is) értékesítésre kerülnek, így irányítva a vásárlót a magasabb kosárérték felé. A termék létrehozásakor eldöntheted, hogy adott termék csomagtermék legyen e vagy sem, majd meg lehet adni a különböző alkotóelemeit, azok mennyiségét a csomagban. A funkció az egyes összetevők aktuális készlet információi alapján kezeli a csomagtermék készletét, azaz nem kell külön bajlódni azzal, hogy hány darab van a csomagból, elegendő az alkotóelemek készletét karban tartani, melyet az webáruház készletkezelése amúgy is megold.