Vélhetően minden partnerünk értesült róla, hogy az online számlázás nagyobb változáson megy keresztül, amik minden vállalkozót egyaránt érintenek. Ebben a cikkünkben arra próbálunk rávilágítani, hogy kiket, milyen módon érint ez a változás, milyen adatszolgáltatási kötelezettségek terhelik a vállalkozásokat, illetve milyen szankciókkal büntethető, ha nem tesz eleget a NAV által szabott feltételeknek.
Kire vonatkozik?
Egyfelől aki
gazdasági tevékenységet folytat, másfelől aki
adószámmal rendelkezik. Ebbe a körbe tartoznak az adószámmal bíró magánszemélyek, egyéni vállalkozók, cégek és szervezetek, tehát mindenki, aki számlát állít ki.
A NAV online adatszolgáltatási kötelezettség
Az érintett adóalanyok kötelesek számláikat a számlaadatok lezárását követően azonnal továbbítani az adóhatóság (NAV) felé.
A változások három lépésben jutnak érvényre, melyek az alábbiak.
2018. július 1. - Ekkor lépett életbe a NAV azon szabályozása, miszerint minden belföldi adóalanyt, aki minimum
100.000 Ft áthárított ÁFA tartalmú számlát állít ki más belföldi adóalany számára, adatszolgáltatási kötelezettség terhelte.
Belföldi adóalany az a személy/szervezet, aki gazdasági tevékenységet folytat és adószámmal rendelkezik.
2020. július 1. - Az adatszolgáltatási kötelezettség esetén az áthárított ÁFA-ra vonatkozóan már nincs minimum érték. Ha a számlában áthárított ÁFA kisebb mint
500.000 Ft, akkor
4 napon belül, ha ennél magasabb, akkor
1 napon belül továbbítani kell az adatokat az adóhatóság felé. A kötelezettség azokra is vonatkozik, akik alanyi adómentesek vagy kis összeget számláznak.
Amikre figyelni kell:
- a számlát rögzíteni kell az Online Számla rendszerben (ha nincs ÁFA, akkor is)
- sztornó és helyesbítő számlákra is vonatkozik az online adatszolgáltatási kötelezettség
- ha a vevő belföldi adóalany, az adószámát kötelezően fel kell tüntetni
- a magánszemélyek adóazonosító jele nem ugyanaz, mint az adószám - az adószám 11 számjegyből áll, melynek formátuma: xxxxxxxx-y-zz
2021. január 1. - Az adatszolgáltatási kötelezettség köre bővül oly módon, hogy ha számláját más belföldi és/vagy külföldi adóalanynak, magánszemélynek állítja ki, az adatokat továbbítani szükséges az adóhatóság felé.
Hogyan tegyünk eleget a szabályozásnak?
Alapvetően két lehetőség áll rendelkezésre.
1. Kézi számla adatainak manuális rögzítésével
Első lépésként
regisztrálni szükséges az Online Számlázó rendszerbe
2020. június 30-ig, Ügyfélkapu segítségével. A számlák kiállítását követően a NAV felületén tudja a számlák adatait rögzíteni.
2. Online számlázó programmal
Ez esetben a folyamat több lépésből áll. Első lépésként regisztrálni szükséges egy online számlázó programba (Számlázz.hu, Billingo, stb.). Miután ez megtörtént, az online számlázó programot be kell jelenteni a NAV felé. A folyamat következő lépéseként ugyanúgy
regisztrálni szükséges az Online Számlázó rendszerbe
2020. június 30-ig, Ügyfélkapu segítségével. Ha ez is megtörtént, akkor az Online Számlázó rendszert össze kell kötni az online számlázó programmal, ami a számlák kiállítását követően, automatikusan továbbítja az adatokat a NAV felé. Maga a fejlesztés és a kapcsolat kiépítése nyilvánvalóan a számlázó programot készítő és fejlesztő cég feladata.
Szankciók, egyéb információk
A fent vázolt adatszolgáltatási kötelezettségre érdemes fokozottan ügyelni, hiszen a számla bejelentésének elmulasztása esetén adószámmal rendelkező magánszemélyek és egyéni vállalkozók esetén számlánként akár
200.000 Ft, míg cégek és szervezetek esetén számlánként akár
500.000 Ft bírság is kiszabható. A változás csak a számlákra terjed ki, a nyugtákat nem érinti.
Minden vállalkozás esetén előfordulhatnak speciális körülmények, ezért kérjük, minden esetben tájékozódjon a NAV hivatalos oldalán, illetve könyvelőjénél.