Milliárdos bevétel Unas webáruházzal
Interjú Biros Leventével, az OnlineMárkaboltok alapítójával
Sokakban merül fel a gondolat, hogy a multikkal szemben nehéz érvényesülni az e-kereskedelmi piacon. Vannak azonban szép számmal olyan magyar tulajdonú webáruházak a rendszerünkben, amelyek bizonyítják, hogy több milliárdos bevételt is lehet realizálni, még a legnehezebb termékkörökben is.
Interjúnkban ügyfelünket,
Biros Leventét kérdezzük, az
OnlineMárkaboltok alapítóját. Levente a korrekt vállalkozói szemlélet élharcosa, 2018-ban elnyerte Az Év Vállakozója díjat. Vállalkozásaival példát szeretne mutatni a magyar vállalkozóknak egy etikus, magánéletben is tartalmas, színes, gazdag vállalkozói élethez.
Mi volt az első vállalkozásod? Mivel foglalkoztál a webshopok előtt?
1990-ben indítottam az első vállalkozásom. A pontos elnevezés: "Szőnyegtisztító kisiparos" volt. A jelenleg is működő cégemet 1997. márciusában alapítottam Bigi-Line Bt. néven. Fő tevékenységünk a konyha stúdiózás volt. Már akkor törekedtem, hogy a szokványostól eltérő stratégiát hozzak létre, így kitaláltam, hogy a mi konyhastúdiónkban a konyhai beépíthető gépeket (sütő, főzőlap, mosogatógép, páraelszívó, hűtő, stb.) működés közben is ki lehet próbálni a megvásárlás előtt. Imádták a vásárlók és így hamar be is indult a biznisz. Pár év után fejembe szállt a dicsőség és azt hittem tévedhetetlen vagyok.
Hát nem így volt. Több mint tíz éven keresztül, hoztam a hibásnál hibásabb döntéseket. Legalább is ezek voltak túlsúlyban a tudatlanságom miatt. El is jutottam életem mélypontjára. 2009. tavaszán összeadtam a teljes vagyonomat, mely mínusz negyven millióra rúgott. Tartoztam a beszállítóknak, a banknak, anyukámnak. Mindenemen jelzálog volt. Sőt anyukám házán is. 2009. nyarán jött a hatalmas szemléletváltásom:
Ne a cégben hanem a cégeden dolgozz! Kicsit körülnéztem mim van és mit tudnék csinálni vele és persze végre elkezdtem magamat is fejleszteni.
Hogy kerültél kapcsolatba az e-kereskedelemmel? Miért pont háztartási gépek?
A szemléletváltásom utáni felismerésem, hogy 15 éves, remek beszállítói kapcsolataim vannak az általam forgalmazott háztartási gép márkákkal (Bosch, Whirlpool, Teka stb.). Nagy bátran felvettem egy webmindenest, aki pár kattintással megmutatta, hogyan lehet elsőként megjelenni bármivel a Googleban (Adwords). Ettől be is indult az agyam és mivel 2009 környékén még nem volt divat az ADS hirdetés a mi szakmánkban, mi erre tettük a fő marketing fókuszt. 1993-ban kerültem kapcsolatba a háztartási gép kereskedelemmel. Akkor még üzletkötőként dolgoztam egy nagykereskedelmi cégnél. Ehhez a kategóriához értettem, itt voltak jó beszerzési áraim és ehhez voltak remek kapcsolataim. Egyértelmű volt, hogy a háztartási gép jöhet csak szóba.
Mekkora cég van az OnlineMárkaboltok mögött? Hány fővel dolgoztok?
Az OnlineMárkabolt Magyarország Kft. idei árbevétele megközelíti a nettó
négy milliárdot és 48 saját munkatársunk van. Pécsen van a központunk és Budapesten a raktárunk. Innen indulnak naponta a saját teherautóink (16 db). Eredményességünk a piaci átlagnál jelentősen nagyobb, mert folyamatosan a hatékonyságnövelésen dolgozunk.
Mik az erősségeitek a multikkal szemben?
Rengeteg egyediségünk van, melyet nem tudnak alkalmazni a nagyok.
- az ország legnagyobb háztartási gép készlete egy helyen (400 millió forint értékben)
- saját szállítás órapontos érkezéssel
- extra szállítási módok felárral
- beüzemelés próbaindítással
- 7 év garancia
- onlinePénztárca törzsvásárlói keresztmarketing rendszer
- boldogság, mint cégkultúra
- telefonos szakmai ügyfélszolgálat és értékesítés
- telefonos rendelési lehetőség
- "mindig többet adni" gondolkodás
Milyen marketingcsatornákat alkalmaztok? Melyiket tartod a legsikeresebbnek?
Mi is alkalmazzuk amit a legtöbben, figyelünk a SEO-ra, hirdetünk a Googleben és a Facebookon. Rendszeresen hírlevelezünk, PR cikkeket jelenítünk meg. Ezen kívül saját termékvideókat készítünk Youtube-ra és Influencerekkel is dolgozunk. Törzsvásárlói keresztmarketingre pedig az onlinePénztárcát használjuk.
Az
onlinePénztárca ami a legjobb, mert azt csak korrekt magyar webáruházak tudják használni, nem úgy mint a Google-t és a többi marketing csatornát. Fontosnak tartom, hogy minél több olyan behozó csatornája legyen a korrekt magyar e-kereskedőknek, ami független a globális nagy reklám felületektől. Ezek a csatornák egyre drágulnak és a kis hazai cégek egy idő után nem fogják győzni ezt a költséget így alul maradnak a globális webáruházakhoz képest. Az onlinePénztárca segítségével jutalékmentesen kapunk dedikált online vevőket több mint 200 webáruházból. És persze ők is tőlünk. A mi árbevételünk negyede már az onlinePénztárcán keresztül realizálódik.
Mire vagy a legbüszkébb a működésetekkel kapcsolatban?
Nyilván a munkatársaimra és arra amit létrehoztak és folyamatosan javítanak, fejlesztenek. Remek érzés, hogy az OnlineMárkaboltok az én személyes részvételem nélkül is virágzik, sőt egyre hatékonyabban, egyre nyereségesebben működik. A mi cégkultúránk a boldogságon alapszik. Arra, hogy ne csak a tulajdonos, hanem a munkatársak, a vevők, a partnerek is boldogok legyenek, remélem az Unas is boldog velünk.
Mit hoz a jövő? Van még hova fejlődnötök?
Nagyon sok irányba lehet még fejlődni. Nyilván, ahogy már mondtam a hatékonyság növelést sosem szabad abbahagyni egy cégnél. A fő fejlesztés azonban már nem a mostani cégem forgalmának a növelése, hanem egy globális OnlineMárkaboltok franchise hálózat (Online Brandstores Hungary) építése, ahol a mi kifejlesztett stratégiánkat a hazai e-kereskedők is megtanulják és a saját javukra fordítják. Megtanítjuk nekik, hogyan lehet a piaci átlagnál nagyobb nyereséget termelni, egy csodálatos csapatot építeni, hatékonyan marketingezni, nyugodtan vállalkozni. Márkanevet, arculatot és egy profitot termelő webáruházat adunk még a részükre. Az én cégem gyakorlatilag 3 fő márkából csinál közel 4 milliárd forgalmat. Ezt a tudást adjuk át a magyar e-kereskedőknek, hogy ők is ezt az eredményt hozzák létre a saját cégükben.
Nekünk vidéki kis cégként indult vállalkozásnak, saját kútfőből, tíz év alatt ez sikerült, nekik a mi segítségünkkel lerövidítve ezt az időt, pár év alatt ugyanúgy fog működni.
Hogy érintett benneteket a COVID helyzet?
Maga a háztartási gép piac csökkent, de az online viszont nőtt. Mi kb. 20%-kal leszünk pluszban a tavalyi bázishoz képest, amiben azért volt egy 8-10% áremelés is (infláció). Volt nálunk is homeoffice és szállítóinkat is kiképeztük arra, hogy vigyázzanak az ügyfelekre és magukra.
Mit tanácsolsz a kezdő vállalkozásoknak, az induló webshopoknak?
- Ne legyenek árversenyzők, és ne az olcsó ár legyen a marketing alappillére.
- Nagyon szűk piac problémájára adjanak megoldást a termékeikkel, üzenetekkel.
- Legyenek egyediségeik, amivel nem tudják a versenytársakkal őket összehasonlítani (nálunk az OnlineMárkaboltokban közel 10 ilyen egyéniségünk van)
- Ne vegyenek egyedi webáruház motort, inkább béreljenek
- Már a legelejétől vezessék a számaikat havi rendszerességgel egy Műszerfal Excelben
- Munkatársak fizetése jutalékos rendszerben (együtt sírunk, együtt nevetünk)
- Kicsiben játszanak a marketinggel és ha már gazdaságos eredményt hoz, akkor növeljék a büdzsét
- Folyamatosan fejlesszék magukat, ne csak szakmai vagy marketing területen, hanem az emberi oldalon is.