Egyre nagyobb az igény ügyfeleink részéről, hogy mutassunk példákat a rendszerünkben működő áruházak közül. Mutassunk be életutakat, hogy miként lehet sikeressé válni az online kereskedelemben. Mik a titkos receptek? Hogyan érdemes hozzáállni az egyes piacokhoz?
Valóban szép számmal vannak felhasználóink, akik tízezrével szolgálják ki a rendeléseket, több száz milliós forgalmat bonyolítanak a szoftverünk segítségével. Érdemes tőlük ellesni a webáruházas kereskedés csínját-bínját.
Talán a legtöbb szakmai sikert a
Lumenet webáruház tudhatja magáénak, hiszen volt már Ország boltja kategóriagyőztes, Az Év kereskedője, de az Év honlapja is e-kereskedelmi témában. Emiatt elsőként
Zabari Istvánt kérdezzük a pályafutásáról és a terveiről.
Honnan indultál? Mit tanultál? Mi volt az első munkahelyed?
Ha úgy nézem, 13 éves korom óta van munkahelyem. Hetedikes voltam, amikor szülővárosomban, Kazincbarcikán iskola mellett elkezdtem napi 4, később 6 órában dolgozni egy zöldségesben, a reggeli nyitásnál és az esti zárásnál. 16 évesen már éjjeli őr voltam iskola mellett a helyi piacon. Az első hivatalos munkahelyem 1998-ban az IBM volt Székesfehérváron, ahova operátornak vettek fel. Kazincbarcikáról nézve hihetetlen volt, hogy nettó 34 000 Forintot fogok keresni és még szállást is adnak.
Mi inspirált, hogy belevágj az e-kereskedelembe?
Gyerekkorom óta rajongtam a világításért. Villamos végzettséggel dolgoztam karbantartóként, villanyszerelő vállalkozóként, volt szerencsém részese lenni az ország egyik legnagyobb élelmiszer-üzletlánc magyarországi áruházainak villamos kivitelezésének koordinálásában, ezután világítástechnikai cégek képviselője voltam, majd 2011-ben ismét elkezdtem saját utamat járni kivitelezőként. Ezzel a tapasztalattal már láttam, hogy a világítástechnika a standard termékek még olcsóbban való értékesítésének bűvköre körül forog és speciálisabb igényeket elég rosszul tudnak kiszolgálni a kereskedők.
Ahogy a cikk címében is szerepel, ekkor lépcsőházak világításának korszerűsítésével foglalkoztam, de nehezen volt eladható, mert a nevemet csak komplex megoldásokhoz adtam, ami tartalmazza a vészvilágítást, vezetékek cseréjét és a szabványoknak megfelelést. Ez nem tudott versenyezni az „ismerős szerelő hoz tíz lámpát a kínai piacról” műszaki tartalmú megoldásokkal.
Nem mondom, hogy nem éltem meg belőle, de sok kivitelező barátom példájából rájöttem arra, hogy ez addig fog menni, amíg fel bírok menni a létrára. Abban a pillanatban, amikor már nem leszek ilyen aktív, nem fogom tudni családomnak a létbiztonságot nyújtani. Elkezdtem tehát keresni egy olyan munkát, ami kapcsolódik szenvedélyemhez, tudásomhoz és biztosítja azt, ha becsületesen, alázattal, szorgalommal és szenvedéllyel végigdolgozom a következő évtizedeket, nyugdíjas koromban ne kelljen az ablakból nézegetve várnom a nyugdíjat hozó postást, ahogy ezt anno a saját családomban láttam.
Mik voltak a kezdeti nehézségek?
Két nagy nehézség kötött az első években bennünket. Az egyik a tőke hiánya volt. Sokáig tűnt a Lumenet elődje, a vilagitas.eu reménytelen vállalkozásnak, hiszen évekig alig vagy egyáltalán nem tudta kitermelni a költségeinket. Az induláskor választott társam - egyben legjobb barátom és jómagam különbsége azonban sikeresen átvitt az évekig tartó nehézségeken. Míg Ő mindig az óvatos és megfontolt, nálam életstílus 19-re lapot húzni. Alapvetően a vállalkozást egy, az akkor már várandós feleségem által felvett bankhitelből hoztam létre, de nem ez volt a legvadabb húzásom. Egyszer az anyósomtól az összes családi aranyat elkértem azzal, hogy nagyjából egy-két év múlva tudom visszahozni, a vilagitas.eu első kiállítási részvétele után pedig el kellett adnom a kifizetett Skoda Superb-emet, mert milliós károkat pakoltam össze egy hétvége alatt. Ezután másfél évig gyalog jártam dolgozni, de sokat tanultam belőle és mivel én hibáztam, nem kértem el társam céges autóját. Szóval egy ilyen ember mellé kiváló kontroll
Lis László barátom megfontoltsága.
A másik nehézség a világítástechnikai gyártók online kereskedelemmel szembeni bizalmatlansága volt. Az Osram az első pillanatban mellénk állt, de az első években nagyon nagy nyomást gyakoroltak rájuk a hagyományos kereskedői partnereik, szerencsére sikertelenül. A további gyártókkal való közvetlen kapcsolatot is tűzzel, vassal gátolták offline versenytársaink és képletesen szólva a tárgyaló asztalok alatt bizony dagadtra rugdosták a bokánkat, de a gyártók előbb vagy utóbb belátták: becsületesen dolgozunk és nem elvenni akarunk, hanem értéket teremteni. Ma is azt mondjuk, mi csak egy dolgot szeretnénk: új szintre emelni a világítástechnikai e-kereskedelmet Magyarországon, később pedig akár Európa több országában is.
Mi alapján választottad ki a platformot a webáruházhoz?
Utólag ez egyszerű, talán egyik beszállítóm mondatát idézném. Azt mondta, hogy azért keresett meg bennünket, mert öt vevője azt mondta, hogy csak velünk ne üzleteljen és ebből rájött, hogy azért javasolják, mert ez csak a „tanácsadóknak” nem lenne jó. Az Unas nem a színes-szagos nagy rendezvényekről, túlzó állításokról ismert. Több ajánlat volt az asztalunkon a tervezett indulás előtt és mindenki arról próbált meggyőzni, hogy nekünk csak egyedi megoldás jó. Viszonylag jól átgondoltuk, mit szeretnénk, az induláshoz szükséges igénylistánk 13 oldalas volt. Az egyedi fejlesztést tanácsolók mind tudásban, mind árban elvéreztek. Pedig a második befutó jelölt bérelhető rendszerrel már a szerződés is elkészült, amikor egy konkrét igényünket (párhuzamos kategorizálás) kivették a szerződésből, hogy arra majd külön, később adnak ajánlatot. Ezt az életszerű funkcióigényt az Unas gond nélkül, nagyon korrekt áron vállalta és ma már más rendszerek is átvették a funkciót.
Minden túlzás nélkül merem állítani, hogy ez volt pályafutásunk legjobb döntése és a mai tudásommal sem látom annak igényét, hogy egyszer nekünk más vagy saját webáruház motorra lenne szükségünk. Ezt támasztja alá, hogy azóta sok addig más platformon működő nagy e-kereskedő barátomat csábítottam át az Unas-hoz (onlinemarkaboltok.hu, pelenka.hu, tok-shop.hu, stb), mert őszintén ezt látom a legjobb műszaki megoldásnak. Teljesen hamis azon állítás, hogy egy jó bérelhető motor nem tud egyedi igényeket kiszolgálni. Amikor 2016-ban áttértünk a Lumenet márkanévre és egy előadásom volt a témában egy országos rendezvényen, megszámoltam az első három évben közel 4000 levelet váltottam Pálfi Gáborral, az Unas értékesítési vezetőjével.
Hol helyezed el magad a saját piacodon most?
Ha jók az információim, toronymagasan a legnagyobb magyar világítástechnikai e-kereskedelmi cég vagyunk. Magyar online világítástechnikai cégek nettó árbevételét és Similarweb alapján a látogatószámát vizsgálva eredményeink nagyobbak, mint a minket követő 5-8 cégnek összesen. Eddig közel 400 000 online rendelést szolgáltunk ki, tavalyi nettó árbevételünk meghaladja az 1 Milliárd Forintot és ebben az évben is 30% feletti növekedéssel számolunk. Jelenleg az Osram legnagyobb magyarországi partnere vagyunk, az összes nagy világítástechnikai gyártónak a legnagyobb magyarországi e-kereskedője vagyunk. Jelenleg közel 100 000 regisztrált vásárlónk van, köztük már több ezer B2B partner. A Financial Times összesítése alapján a Lumenet Kft. egyike Európa 1000 legdinamikusabban növekvő vállalkozásainak.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Piacvezetőségünk nem ok a hátradőlésre. Az ismert versenytársainktól nem tartunk, de sosem tudhatjuk, mikor fog a piacra lépni három elvetemült fiatalember (mi ketten voltunk), aki hajlandó évekig éjt nappallá téve dolgozni, hogy megcsinálja Magyarország legjobb világítástechnikai e-kereskedését. Szerencsére immár 28 fős csapatunk elképesztően kreatív, gyakorlatilag azon szoktunk vitatkozni, hogy mely zseniális ötletet valósítsuk meg először. Most éppen azon dolgozunk, hogy augusztus végétől teljesen egyedülálló színvonalon tudjuk megmutatni online vásárlóinknak az általunk értékesített termékeket, ehhez pár hét alatt építünk át egy csarnokot. Már az Unas asztalán van az elképesztően szépre sikerült redesign-unk, melyet ezúton is köszönünk a PW Studio-nak.
Ősszel új csomagológépek érkeznek hozzánk, egy óriási B2B kampányra készülünk, szeptember közepén az összes irodánkat átköltöztetjük egy új helyre, mely kivitelezését szeptember elsején tudjuk kezdeni. A mostani irodánk helyén szeptember végére új raktárat és csomagolási területet építünk ki, ősszel bővítjük üzletünk nyitva tartását, terveink szerint októbertől képesek leszünk aznap átadni a futárszolgálatnak a 17 óráig beérkező és raktáron lévő rendeléseket és természetesen történetünk eddigi legnagyobb Black Friday akciójára készülünk. És ez még csak ez az év :-) . Jövőre még több tervünk van, de üzleti titkot nem árulhatok el.
Mit tanácsolsz a kezdő webáruházak számára?
Nem bántva a jó szakmai tanácsadókat, hiszen mi is alkalmazunk most is (például: Adlogic), próbáljanak meg átlátni a szitán és ne válasszanak olyan egyedi utakat, melyek később a saját csapdájuk lesz. Mi évekkel ezelőtt rosszul döntöttünk (az akkori igényünknek megfelelőnek tűnt) ügyviteli rendszer kapcsán, mely döntésünk levét most isszuk meg: bő egy éve dolgozunk azon, hogy átálljunk egy kiváló rendszerre és így felemésztett már több, mint 10 millió Forintot, hogy menet közben szeretnénk motort cserélni egy repülőgépen. Ebben az iparágban, ha valaki jól csinál valamit, a siker nem fog elmaradni.
Érdemes induláskor olyan partnereket választani, akik együtt tudnak nőni a céggel, együtt korszerűsödnek és mindig új lehetőséget nyújtanak. Nekünk az
Unas ilyen partner.