A termékek kategorizálása az egyik legfontosabb és egyben legnehezebb feladat egy webáruház kialakításánál. Ez különösen igaz abban az esetben, amikor nagyszámú, különböző típusú terméket kell kategorizálni úgy, hogy ahhoz a vásárló a lehető leglogikusabb módon oda tudjon navigálni.
Egy sikeres e-kereskedő nem csak szimplán összerak érzésre pár jól hangzó kategóriát, amibe beledobálja a termékeket, hanem a vásárlók keresési szokásainak figyelembevételével alakítja ki a struktúrát. Ehhez pedig minél inkább meg kell értenie a célközönsége vásárlási szokásait.
Böngészőknek és keresőknek
Két alapvetően eltérő vásárlási szokást tapasztalhatunk. Van, aki az egyes menüpontokon végig haladva böngészi az adott kategória termékeit és vannak, akik a keresőfunkcióba célirányosan gépelik be a vágyott termékeket (pl: női parfümök). Azokat, akik rögtön kereséssel indítanak nem igazán lehet végig vezetni többszintű navigáción, hogy egyre csak szűkítsék a számukra legmegfelelőbb találatokat, ezért ideális esetben nekik egyből a legmegfelelőbb kategória termékeit kell tudnod megmutatni. Ezért egy jól felépített kategóriának mindkét viselkedésnek maradéktalanul meg kell felelni. A fogyasztók keresési szokásain alapuló kategorizálás ráadásul további jelentős keresőoptimalizálási előnnyel is bírhat, hiszen a felhasználók nem csak a webáruházunk keresőjébe, hanem a Google keresőben is ugyanilyen módon kereshetik termékeiket. Ezért a keresési viselkedést figyelembe vevő kategorizálással olyan landing oldalak alakíthatóak ki, amikre SEO szempontból is a legoptimálisabb tartalom fejleszthető.
Egy gyakori példával élve nézzünk meg egy szépségipari webáruházban egy női parfümöt mely kategóriákba illeszthetnénk be. Egyrészről kezdheted a termékek kategorizálását NŐI és FÉRFI bontással. Ebben az esetben a lehetséges elérési útvonal: Női > Parfümök.
De kategorizálhatod termékcsoportok szerint is. Például PARFÜMÖK, ARCÁPOLÁS, SMINK, HAJ stb. Ebben az esetben A PARFÜMÖK kategórián belül válaszhat a látogató Női parfümök, Férfi Parfümök és Unisex parfümök közül is. Az elérési út ebben az esetben: Parfümök > Női parfümök.
Amikor kategorizálsz, mindig mérlegeld a felhasználók szokásait. Egy ruházati webáruháznál bevett szokás, hogy női és férfi bontással találkozunk, de a fenti példánál is látszik, hogy a legtöbb eset nem ennyire egyértelmű, így jóval nagyobb a mozgástér. A második lehetőség ráadásul a keresőket is jobban támogathatja.
Jelenítsd meg a termékeket a szülőkategóriákban is
Az alkategóriákba feltöltött termékek esetén az Unas rendszer lehetőséget biztosít, hogy megjelenjenek automatikusan a szülőkategóriákban is. A fenti példánál maradva tegyük fel, hogy a Női parfümök további alkategóriákat is tartalmaz, mint Eau de Parfum, Eau de Toilette stb. Ezesetben az Eau de Parfum legalsó szintű kategóriában lévő termékek megjelennek a Női parfümök és a Parfümök szülőkategóriákban is. Ez a szülőkategória alatt található összes kategória termékére automatikusan vonatkozik. Ha ezt a beállítást kikapcsolod és csak néhány fontosabb terméket szeretnél a szülőkategóriában megjeleníteni, alternatív kategóriaként felviheted a szülőkategóriákat is a végkategória mellé.
Gyakori hiba, hogy ezt a funkciót a webáruház kialakításánál nem használják ki, pedig a kategóriákat szűkítési lehetőségként kell felfogni, amellyel a böngészőket az általános szempontok felől célzottan az egyre specifikusabb termékek felé lehet terelni. Arra biztatunk mindenkit, hogy éljen ezzel a lehetőséggel! Ezen felül ha szükséges a termékeket bármennyi releváns, alternatív kategóriába is besorolhatod, de ügyelj arra, hogy a termék csak egy példányban legyen feltöltve és ahhoz legyen több kategória hozzárendelve! Itt találod a beállítást:
Termék szerkesztése / Alapadatok fül / Több kategóriába gomb
Emeld ki a legfontosabbakat
A legtöbbet keresett kategóriákat célszerű jobban kiemelni, hogy azt a felhasználók még könnyebben elérhessék. Hangsúlyozd ki ezeket a kategóriákat vizuálisan már a webáruházad főoldalán is. Itt lehet bannereket beállítani, amiket a top kategóriákra tudsz hivatkozni:
Beállítások / Kinézet, Arculat / Módosítható elemek
Használj többféle kategorizálást
Ha úgy látod, hogy a termékeidet több logikus szempont szerint lehet csoportosítani, akkor ezt nyugodtan megteheted. Az egyik leggyakoribb ilyen csoportosítás, hogy márkanevek szerint is kategorizálod a termékeket. Ezen felül, amikor a webáruház fő fókusza egy adott típusú termék köré épül, akkor a kapcsolódó termékeket érdemes lehet betenni külön főkategória alá is.
A fenti esetekre nézzünk egy konkrét példát, egy cipőkkel foglalkozó webáruház lehetséges felépítését. A divat szegmensben a leggyakoribb a NŐI, FÉRFI bontás, ami alatt megtalálhatóak a különböző típusú cipők alkategóriái. Azonban a NŐI és FÉRFI főkategóriák mellé felvehetők a KIEGÉSZÍTŐK is, amibe például cipőápolási termékek, zoknik, de akár pénztárcák, övek stb. is kerülhetnek. Emellett megjelenhetnek a MÁRKÁK főkategória is. Sőt még a legkeresettebb termékeid kategóriáit is kiemelheted főkategóriává. Például a SPORTCIPŐK, (aminek az alkategóriáiba kialakítod majd a Női Sportcipőket és a Férfi sportcipőket).
A főkategóriák ebben az esetben így nézhetnek ki, amihez jöhetnek un. speciális kategóriák is:
NŐI / FÉRFI / SPORTCIPŐK / KIEGÉSZÍTŐK / MÁRKÁK
Használd ki a speciális kategóriák lehetőségeit
Az Unas webáruház nagy előnye, hogy speciális kategóriákba is besorolhatod a termékeidet automatikusan. Ha a termék új jelölést kap bekerül az Újdonságok kategóriába, ha rendelkezik akciós árral, az Akció kategóriában is szerepelni fog. Ugyanígy speciális kategóriába kerülhetnek a raktáron lévő termékek, a mennyiségi kedvezménnyel rendelkezők is és a csomagtermékek is. Természetesen ezek a kategóriák szabadon ki és bekapcsolhatóak az áruházban.
Ne kategorizáld túl, használj szűrőket
A fentiek alapján úgy gondolhatod, hogy végtelen mennyiségű kombinációt létre lehet hozni, azonban törekedned kell rá, hogy a csoportosításod a lehető legegyszerűbb legyen. Ezért a legfőbb tulajdonság alapján érdemes a kategóriákat létre hozni. Fontos, hogy átláthatóak legyenek és maximum 3-4 szint mélységűek legyenek (főkategória / alkategória1 / alkategória2).
Egy terméknek viszont megannyi tulajdonsága lehet még, ami alapján szűkíteni lehet a találatokat. Ezért, ha további szűkítésre lenne szükség, szűrőket kell bevetni. A szűrők alkalmazására nincs univerzális szabály. Ahány termék, annyiféle tulajdonság szerint lehet beállítani ezeket. Míg divat vonalon rendszerint az ár, méretek, színek és stílusok alapján érdemes szűrőket létrehozni, addig egy elektronikai termékekkel foglalkozó webáruházban, kategóriánként kell teljesen eltérő szűrőket alkalmazni. Amire ügyelj, hogy a szűrés funkció akkor fog hasznosan működni, ha minden termékedre ugyanolyan precízen kitöltöd. Ezt itt teheted meg:
Termékek szerkesztése / Adatok, paraméterek fül / Paraméterek
Választható kinézet és a kategória struktúra
A kategória szerkezeted kihat a kinézet kiválasztására is vagy ha már választottál kinézetet, érdemes figyelembe venni a kategorizálásnál. Vannak választható kinézetek, amelyek vízszintes egy vagy több soros menüvel rendelkeznek. Ha kompakt egysoros, lenyíló menü elrendezést választasz, ügyelned kell, hogy ne legyen több mint 6-7 főkategóriád és azok legyenek jól alábontva (pl. #1700, #1800 kinézet). Ha több főkategóriát szeretnél, oldalsávos függőleges menüs, oldalra kinyíló elrendezés a jobb választás (pl. #1900 kinézet). Arra is van megoldás, hogy kevesebb menüvel dolgozva Termékek menüből nyíljon le a kategória szerkezet (pl. #1600 kinézet).
Jól gondold át a termékek csoportosítását, hiszen ez határozza meg, hogy webáruházadon mennyire egyszerűen találhatják meg a vásárlók a termékeket, ami végül a megrendelésekhez vezet. Használd ki az automatikus megoldásokat, ezzel is sok időt spórolhatsz magadnak.