A webáruház üzemeltetés egyik kötelező, de sokak által nem kedvelt eleme a technikai háttérmunkák elvégzése, mint pl. a termékek feltöltése, állandó frissítése, módosítása. Ha manuálisan végzed és sok terméked van, egyrészt belefáradsz, másrészt sok hibalehetőséget rejt magában a folyamat. Az elvesztegetett időről nem is beszélve! Szeretnél inkább a tényleges értékesítéssel foglalkozni?
Mutatunk néhány tippet és trükköt, hogy a termék adatbázis feltöltésével hogyan tudsz időt nyerni, gyorsabbá tenni a termékeid frissítését. Megmutatjuk, hogy mi is kell ahhoz, hogy eljuss egy Unas formátumú adatbázishoz és a feltöltés sikeresen megtörténhessen.
Termék kezelési lehetőségek a webáruházban
A termékek manuális, adminisztrációs felületen keresztül történő kezelése talán a mai világban már minden webáruház tulajdonos számára magától értetődő. Az adott felületen beviteli mezők segítségével meghatározhatók a különböző termék adatok. Ha valahol hibás vagy nem engedélyezett/megfelelő érték került rögzítésre, arra a rendszer hibát ad és javítás után lehet folytatni a munkát a következő termék rögzítésével, módosításával.
Azonban nem nehéz belátni, hogy ez pazarló, idegőrlő tevékenység: egyrészt monoton, amiből fakadóan sok hibalehetőséget rejt magában, másrészt az ambíciót is letöri, ha több száz, akár több ezer terméket kell rögzíteni manuálisan. Ezért próbálunk minden szinten és minden eszközzel a kedvetekben járni, biztosítva a különböző tömeges adatkezelési funkciókat. Ilyen a listás módosítás, ahol különböző közös tulajdonsággal bíró termékeket tudsz egyszerre módosítani. Másik ilyen jól bevált módszer a termékek csoportos módosítása, ahol egy kategóriában levő vagy egyazon keresőkifejezésre illeszkedő termékek meghatározott adatait (pl. árát) tudod módosítani. Lehetőség van még különböző konkrét adatok, tulajdonságok beállítására dedikált funkciókkal (pl. időszakos árváltozás), de ide tartozik az API-n keresztüli adatfeltöltés vagy az automata termék import is.
A leggyakrabban alkalmazott eljárás azonban a termék adatbázis feltöltés, ahol egy a rendszer által elvárt formátumú forrás fájlt kell feltölteni az áruházba, így néhány kattintással pillanatok alatt módosíthatod akár a teljes termék palettádat. Sokan használják is ezt a lehetőséget, mely így leírva jól és egyszerűen is hangzik. De mi is kell ahhoz, hogy eljuss egy Unas formátumú adatbázishoz és a feltöltés sikeresen megtörténjen? Ehhez mutatunk most néhány tippet, trükköt.
Ne üres adatbázissal kezdj!
Ha most nyitottad a webáruházadat és az első lépések részeként fel szeretnéd tölteni a saját termékeidet az áruházba, felmerül a kérdés, hogy honnan tudod ilyenkor, hogy milyen adatokat és hogyan kell szerepeltetned az adatbázisban, egyáltalán eszik vagy isszák-e ezt az egészet. Ne aggódj, az áruházadban már a nyitás pillanatában találhatók minta termékek különböző adatokkal és beállításokkal. Ezeket pedig le tudod tölteni a Termékek / Termék adatbázis menüpontban az áruházadból. Az így kinyert adatbázis a jó kiindulási alap.
Ha már rutinos Unas felhasználó vagy, akkor is elmondható: célszerű az áruházi adatokból, frissen lekért adatbázisból kiindulni, hiszen így két legyet üthetsz egy csapásra: a termékek kezeléséhez a lehető legfrissebb adatbázis áll rendelkezésedre, valamint kapsz egy biztonsági mentésként is használható termék adatbázist.
A letöltés során különböző opciókat adhatsz meg, szűkítve az adatok körét a kinyert adatbázisban. Így ha például csak az árakat szeretnéd módosítani, nem kell lekérned a termék paramétereket is. Lehetőséged van arra is, hogy csak bizonyos kategóriákban szereplő termékeket kérj le, ahogy tudsz beállítani fájlformátumot, tömörítést is. Megadhatod a termékek közös tulajdonságát (pl. csak kép nélküli vagy csak készlethiányos termékek lekérése), de konkrét keresőkifejezést is megadhatsz, hogy csak bizonyos termékek kerüljenek exportálásra. Azaz célzott, a konkrét igényeidnek megfelelő rész-adatbázist kérhetsz le, így ezzel még könnyebb dolgozni.
Nézzük az alapokat
Tipikusan Excel formátumú (XLS, XLSX, esetleg CSV) fájlokat generálnak partnereink, hiszen a legtöbb esetben ezeket a legkönnyebb kezelni az említett program használatával. Minden fájlban egy fejléc sor jelenik meg az adatbázisban, valamint az első két oszlop rögzítésre kerül - így könnyebben el tudsz igazodni az adatok között a fájlban. Nézzük a különböző adatokat, azokra vonatkozó szabályokat!
Egyszerű szöveges adatok
Ezen adatokra nem sok szót és időt fecsérlünk: gyakorlatilag amit és ahogy beírsz, úgy fog megjelenni az áruházban. Szöveges tartalomra jó példa a termék neve, míg számszerű értékre a termék raktárkészlete.
Árak kezelése
Ez már egy fokkal érdekesebb, ugyanis az Unas rendszerben nincs tárolt ÁFA kulcs. Ez hogyan lehetséges? Úgy, hogy minden ár típus esetén a nettó és a bruttó értéket is kezeljük, azaz értékkel kell kitöltened a Nettó Ár és a Bruttó Ár oszlopot, hogy ne kapj hibát. Természetesen ez igaz az akciós árakra is. De ne aggódj, Excel segítségével egy egyszerű függvény lehet a segítségedre. Ha pl. 27%-os ÁFA kulcsú termékeket értékesítesz és megadod a nettó árat, a bruttó értéket már számoltathatod is: =A*1.27 (a képletet írd abba a cellába, ahova a bruttó árat szeretnéd generáltatni).
Excel alapokat ismered?
Konkrét értékeket másolhatsz oszlopon belül, ha egyetlen cellába beírod az értéket, majd a cella jobb alsó sarkát egérrel megfogva le- vagy felhúzod a cellát.
Hasonló módon tudsz sorszámozást végrehajtani egyetlen mozdulattal: add meg pl. három cellán keresztül a léptéket (első cella értéke 1, másodiké 2, harmadiké 3), jelöld ki mindhárom cellát, majd szintén a fenti módszerrel húzd egészen addig az egeret, amíg szeretnéd alkalmazni a szabályt.
Még egy trükk: ha képletet használsz pl. a bruttó árak számításához, elegendő egy cellába írni a képletet, majd azt szintén egérrel másolva az Excel érzékeli, hogy a szabályt másolod, nem az értéket. Így gyakorlatilag több száz, több ezer termék árát tudod pillanatok alatt generálni.
Termék státuszok
Az áruházban kezelt alap státuszok mindegyike egy-egy számértéknek felel meg adatbázis szinten, ezeket kell megadnod a Státusz fejléc alá, ha tömegesen szeretnéd módosítani a termékek elérhetőségét.
- inaktív: 0
- aktív, vásárolható: 1
- aktív, új, vásárolható: 2
- aktív, nem vásárolható: 3
Kategóriák kezelése
Alapvetően egy normál, szöveges adatról beszélünk. Amiért külön említést teszünk róla: az egyes kategória szintek az ún. pipe karakterrel vannak elválasztva (billentyű kombináció: AltGr+W). A Kategória oszlopban egyetlen, de akár több szintből álló értéket is megadhatsz (pl. Háztartási gépek|Beépíthető gépek|Mosógépek, Szárítógépek). Ha további, alternatív kategóriába is be szeretnéd sorolni a termékeid, akkor ezen további kategóriákat az Alternatív Kategória 1, Alternatív Kategória 2 stb. oszlopfejlécek alá tudod helyezni.
Termék leírások
Két külön típus jelenik meg, a termék rövid leírása Rövid Leírás oszloppal valamint a bővebb részletes tulajdonságok adattag a Tulajdonságok alatt. Mindegyik esetben néhány sorban, mondatban érdemes bemutatni a terméket, annak jellemzőit - ezt eddig is tudta mindenki. Azt azonban már nem biztos, hogy közvetlenül is megadhatsz HTML jelölőket, azaz a normál tartalmadat egyből formázhatod is. Ehhez két dolog kell: ismerned kell a különböző HTML jelölőket, azok használatát, szabályrendszerét. Másrészt az így készített tartalmat a <!HTML KOD> speciális jelölő után kell helyezned. Így az egyszerű szövegből egy csapásra egy megformázott, kiemelésekkel tarkított tartalom lehet.
Képek kezelése
A képek kezelése kapcsán inkább az oszlop elnevezések játszanak fontos szerepet, mintsem a tartalmi rész. Kép feltöltéséhez a Kép Link megnevezésű oszlopot használhatod, a tartalmába pedig egy közvetlenül a képre mutató URL-t helyezhetsz el. Ehhez minden bizonnyal szükséged lesz a képek feltöltésére egy tárhelyre. Fontos, hogy ezzel a módszerrel csak akkor tudsz képet feltölteni, ha az adott terméknél még nincs kép.
Képek kezelése alternatív módon
Ha kép fájljaid vannak és nem szeretnéd feltölteni őket tárhelyre, hogy utána még URL-t is megadva feltöltsd őket az áruházba, úgy tömegesen is importálhatod őket ZIP fájlokba csomagolva. Nincs más teendőd, mint először a termékeket létrehozni az áruházban, majd a termékek cikkszámaival elnevezni a hozzájuk tartozó képeket (ha a termék cikkszáma "unas001", akkor az elsődleges kép legyen unas001.jpg. További, alternatív képek esetén az elnevezési konvenció: cikkszám_altpic_sorszám.kiterjesztés, azaz pl. unas001_altpic_1.jpg; unas001_altpic_2.jpg és így tovább.
Termék változatok
Egy termékhez maximum három különböző típusú változatot tudsz megadni, változatonként 99 különböző kombinációval. Ezeket Választható Tulajdonság 1 oszlopnév alá tudod helyezni (értelemszerűen a második 2, a harmadik 3 végződéssel). Ami érdekessé teszi, hogy változatoknál eltérő árat is meg tudsz adni, adatbázisban ezt a következő módon tudod kezelni:
első típus:első érték(+/-)árkülönbözet|második típus:második érték(+/-)árkülönbözet.
Hogy érthető is legyen, nézzünk egy példát: adott egy póló, melyből van a szürke alapváltozaton felül kék plusz 100 Ft-ért és piros plusz 200 Ft-ért. Ez így néz ki: Szín:szürke(+)0|kék(+)100|piros(+)200.
Termék összevonások
A változatokat nem csak egy cikkszámon, terméken belül tudod kezelni, lehetőség van teljesen különálló termékek összevonására is. Az eredmény a vásárló felületen hasonló lesz, de az adatokat teljesen máshogy kell kezelned hozzá. Ez esetben meg kell adnod egy Alap Típus oszlopot, ide jön a változat sorában az alap termék cikkszáma. E mellett megadhatod, hogy a változatok megjelenjenek-e termék listákban vagy sem, ezt az Altípus listában oszloppal kezelheted 1 és 0 értékekkel. Ami még nagyon fontos, hogy az áruházban legyen olyan termék paraméter, amely használható termék összevonáshoz és az érintett termékeknél adj meg értéket a paraméterhez (ez lehet pl. szín, méret, anyag stb.).
Mennyiségi kedvezmények
Mennyiségi kedvezményről beszélünk abban az esetben, ha bizonyos vásárolt darabszám felett kedvezőbb egységárat biztosítasz a vásárlód számára. Megadhatsz konkrét, összegszerű árat (pl. alapár 1000 Ft, de öt darab felett már csak 900 Ft) vagy akár százalékos módon is képezheted a kedvezményt (pl. öt darab felett 10% kedvezmény jár). Az Unas webáruházban ezeket a sávokat adatbázis szinten a Mennyiségi kedvezmény oszlopban az alábbi módon tudod elkészíteni: első sáv alsó és felső határa:kedvezményes ár|második sáv alsó és felső határa:kedvezményes ár és így tovább. Ezt kell a szabály végén kiegészíteni a típussal.
Ismét egy példa: adott termék alapárát öt darab felett 5%-kal, 10 vásárolt darab felett 10%-kal csökkented. Azaz: 0-5:0|5-10:5|10-:10|percent.
További árak vásárló csoportokhoz
A további árak esetén egy árhoz minden esetben kettő oszlop tartozik, meg kell adni ugyanis magát az értéket valamint az ár típusát. Így ha a vásárló csoportod pl. Viszonteladók névre hallgat, az adatbázisban szerepelnie kell egy Ár: Viszonteladók és egy Ár típus: Viszonteladók oszlopnak.
Az ár típusa két érték lehet: amount (amennyiben konkrét értéket adsz meg) és percent (ha százalékos eltérés van az alapárhoz képest). Az ár értéke itt is egy összetett mező az alábbiak szerint: további bruttó ár|további akciós bruttó ár|akció kezdete-akció vége.
Tehát ha egy adott vásárló csoporthoz meg szeretnél adni további árat, valamint további akciós árat is és az akciót időpontok közé szeretnéd szorítani: 1270|1143|2021.10.26-2021.10.27.
Természetesen lehetőséged van csak normál árat is megadni, így el kell hagyni az akciós árra vonatkozó tartalmi részeket.
Adatok feltöltése, ellenőrzés
Miután elkészültél az adatok szerkesztésével, elmentetted a friss adatbázist, nincs más hátra, mint feltölteni azt az áruházadba. Ugyanott teheted meg, ahol a letöltés is történt (Termékek / Termék adatbázis menüpont), az Import lapfület választva.
Fontos, hogy meghatározd a feltöltés módját: alapértelmezetten a normál feltöltés a módosításokat végrehajtja, az esetleges új termékeket létrehozza (Semmit se töröljön opció). Ezen felül lehetőséged van tömeges termék törlésre a régi kategóriák megtartásával, és ezekbe a friss termékadatok feltöltésével. Ugyanezt megteheted a kategóriák törlésével is, így gyakorlatilag egy az egyben lecserélheted a termékpalettádat a kategóriákkal együtt, valamint fordított import esetén a feltöltendő adatbázisban szereplő termékek kerülnek törlésre az áruházból.
A feltöltés során a rendszer ellenőrzi az adatokat és ha bármely terméknél hibát talál, azt jelzi a pontos hiba leírással. Ez alól egyetlen kivétel van: ha nagyon sok terméked hibás a feltöltendő adatbázisban (pl. több ezer termék esetén hibás ÁFA található), ezt külön nem jelzi az áruház, ez esetben neked kell megkeresni a probléma okát. A rendszer ugyancsak ellenőrzi a feltölteni kívánt oszlopokat is, ha van köztük duplikátum vagy olyan fejléc, ami nem felel meg az Unas konvencióknak, azokat hibásnak jelöli és kihagyja a feltöltés során.
Adatok feltöltése további nyelvekhez
A feltöltés során kiválaszthatod azt az áruházi nyelvet, ahova fel szeretnéd tölteni az adatbázist (alapértelmezett az áruház alapnyelvéhez kerül feltöltésre az adatbázis). Vedd figyelembe, hogy nyelv választás esetén csak a valóban nyelvhez köthető tartalmak kerülnek feltöltésre, így ha az adatbázisod pl. csak árakat tartalmaz, hiába választod ki az angol nyelvet, nem történik semmilyen változás az áruházadban. Azonban ha az adatbázisod tartalmaz pl. termék név és leírás oszlopokat, az már az angol tartalomhoz kerül megadásra.
Tippek
A feltöltés előtt (főleg nagyobb mértékű változtatások esetén) célszerű lehet külön lementeni az áruházi adatokat, képeket, kategóriákat, így ha bármilyen probléma adódik, vissza tudod állítani a korábbi állapotot.
Ha sok hibás sor van az adatbázisban, célszerű csak néhány sort meghagyni és így feltölteni az adatbázist - hiszen így már látni fogod, hogy mi a probléma az adatokkal.
Végszó
Nagyon sok egyéb adat kezelhető a termék adatbázisban, amire a fentiekben nem tértünk ki. Egyrészt nem is volt ez célunk, inkább azt szerettük volna bemutatni, hogy milyen lelkivilága van az Unas termék adatbázisának illetve hogyan lehet azt kezelni. Másrészt javasoljuk, hogy ha a fentiekben nem kaptál választ a kérdésedre, úgy állítsd be egy termékednél az adminisztrációs felületen azt és töltsd le az adatbázist. Így láthatóvá válik számodra, hogy pl. hogyan kell szállítási vagy fizetési módot tiltani vagy épp aktiválni termékszinten, hogyan tudsz vásárló csoporthoz rendelt fizetési megoldást kezelni tömegesen, néhány kattintással.