Aki webáruházat üzemeltet pontosan tudja, hogy a legjobb vásárló az elégedett vásárló. Egyrészt később is vissza fog térni, másrészt ajánlani is fogja a webshopot az ismerősei körében. Ezért fontos, hogy bizalmat ébressz vásárlóidban. Az elégedett vásárlók táborát számtalan eszközzel növelheted. Indíthatsz pontgyűjtést, hűségprogramot, optimalizálhatod a szállítást, hogy élmény legyen a kicsomagolás, de ha néhány aprósággal egyszerűen megköszönöd a megrendelést, az is sokat nyomhat a latban.
Ebben a cikkünkben tippeket adunk, hogy milyen formában teheted ezt meg és megmutatjuk, hogy milyen funkciók és lehetőségek vannak az Unas rendszerben erre a tevékenységre.
Köszönőoldal
A nevében is benne van, a vásárlási folyamat végén a köszönőoldallal találkozik a vásárló. Alapesetben ezen az oldalon csak egy sor és a megrendelés száma látszódik. Azonban alá illetve fölé szabadon szerkeszthetsz tartalmakat. A Tartalom / Szerkeszthető tartalmak menüben a Megrendelés köszönőoldal-t kiválasztva a beépített HTML szerkesztővel jeleníthetsz meg egyéb információkat a vásárló számára. A tartalmi rész alá elhelyezhetsz egy termékajánlót, ami automatikusan megjelenik. A tartalma megegyezik a start oldalon található ajánlóéval.
Visszaigazoló email
A következő, mindenki által használatos eszköz a megrendelés visszaigazoló emailje. Ennek tartalmát a Beállítások / Vásárlási folyamat / Értesítések menüben szerkesztheted. Alapesetben a legfontosabb információkat, adatokat tartalmazza a megrendeléssel kapcsolatban. Számtalan cseremezőt használhatsz a tartalom kialakításához, amelyek listáját megtalálod a webáruház segédletben. Ezek a cseremezők a vásárló példányában lecserélődnek az aktuális értékekre.
Mivel a visszaigazoló email tulajdonképpen az alapfunkcióján kívül megköszöni a megrendelést, érdemes emberközelivé tenni. Belefogalmazhatod a saját gondolataidat, ami a webáruházadhoz kapcsolódik, ezáltal nem egy sablon emailt kap a vevő. Néhány példa erre:
- Köszönjük megrendelésed! A vásárolt termékkel sokat léptél előre az egészséges életmód felé.
- Gratulálunk a választásodhoz! Elkezdtünk dolgozni rajta, hogy a termék mielőbb megérkezzen hozzád.
- Köszönjük a vásárlást! A megrendelt szerszámok használatával szárnyalhat a fantáziád, bármit megcsinálhatsz.
- Köszönjük a rendelést, kiváló választás. Ebben a ruhában biztosan hódítani fogsz.
- Köszönjük, jól tetted, hogy megrendelted a terméket, ezzel fényt és színt viszel az otthonodba.
Persze óvatosan kell bánni a fogalmazással, hiszen ha irreleváns a szöveg a megrendelt termékekkel, akkor inkább amatőr hatást fog kelteni a kiegészítés. A lényeg az, hogy egyedi, rád jellemző szöveggel érdemes kiegészíteni a visszaigazoló emailt.
Itt érdemes megemlíteni a webáruházban használatos email értesítések további testre szabási lehetőségét, amellyel fejlécet és láblécet helyezhetsz el az emailekben. Ezt a Beállítások / Kinézet, Arculat / Arculati elemek / Email menüben töltheted fel.
Apróságok a csomagba
A fenti két megoldás még a vásárlási folyamat része, inkább csak szöveges gesztusok. Mivel köszönheted meg még a megrendeléseket? Legjobb formája, ha valami apróságot teszel a csomagba az eredetileg megrendelt termékek mellé. Kicsomagoláskor örülni fog a vásárló bármi pluszt is talál a csomagban.
Köszönőkártya
Egyre gyakrabban találhatsz webáruházas csomagokban különböző köszönőkártyát vagy matricát a dobozon. Ez is lehet egy gesztus a vásárlód felé. Kapjon egy, a saját arculatodhoz illeszkedő egyszerű kis kártyát, amit akár saját magad is elkészíthetsz különböző sablonok alapján.
A köszönet sorai mellett manapság divatos feltüntetni annak a keresztnevét, aki csomagolta a megrendelést. Ezzel is kicsit személyesebb lesz a vásárlás. Emellett természetesen rákerülhet a webshopod elérhetősége, esetleg QR kóddal is. Nagy az esélye, hogy a csomagolóanyaggal együtt menni fog a kukába a kártya is, de hátha mégis megtartja a vásárló és később ha már nem emlékszik honnan rendelte a terméket, ezt fogja elővenni.
Ajándék
Az ajándék, mint marketing eszköz kétféleképpen használható fel webshopoknál. Egyrészt lehet ösztönző a vásárlási folyamatban. Itt már nyilvánvaló, hogy ajándékot is kap vagy választhat a vevő a megrendelt termék mellé. Ezzel jobban ösztönözhető a vásárlásra, illetve a kosárérték is jól növelhető. Azonban az elégedettséget inkább akkor fogja növelni az ajándék, ha meglepetésként kerül bele a csomagba.
Ezzel a köszönetnyilvánítás mellett a márkaépítés is kiválóan megvalósítható. Rendszerint a webáruházak köszönőajándékként valami feliratozott reklámtárgyat szoktak a termék mellé csomagolni (pl. reklámtoll, kulcstartó, stb.). Ez az apróság ott marad a vásárlónál, napi használatakor szeme előtt lesz a webáruházad.
Termékminta
Az ajándék speciális formája a termékminta. Ha olyan jellegű termékeket forgalmazol, aminél ez értelmezhető, pl. valami más ízben, kisebb kiszerelésben is létezik, bátran rakj mintát a csomagba. Amellett, hogy a vásárló örülni fog neki, meg fogja kóstolni, ki fogja próbálni. Ezzel megnő az esélye annak, hogy nagyobb mennyiségben is rendelni fog belőle.
Kupon a visszatérés ösztönzéséhez
Köszönd meg a rendelést egy kuponnal, amit beleteszel a csomagba. Két legyet ütsz egy csapásra, hiszen a kuponnal visszacsábítod a vásárlót a webáruházadba és újabb vásárlásra ösztönzöd. Még az is előfordulhat, hogy ha nem szeretné felhasználni a kupont a vásárlód, oda fogja valakinek adni, így új vevőre is szert tehetsz. Ne feledd, a kupon olyan dolog, amit senki sem szeret veszni hagyni.
Kupont a Marketing / Kedvezmények / Kupon kedvezmény menüben hozhatsz létre. A funkciót természetesen számtalan beállítási lehetőséggel vérteztük fel. Használhatsz összegszerű vagy százalékos kuponokat, amelyek végösszeghez, konkrét termékhez vagy akár ingyenes szállításhoz kapcsolódnak. Megadhatod az érvényességi időt, a felhasználhatóság számát, kötheted vásárló csoporthoz, hírlevél feliratkozáshoz vagy egy konkrét vásárlóhoz is. Ezen kívül más kedvezményekkel (pontfelhasználás, akciók) való együttállás is szabályozható.
Kupon keresztmarketinghez
Nem csak a saját webáruházadban felhasználható kupont rakhatsz a csomagba. Állj össze egy teljesen más termékpalettát forgalmazó webáruházzal és cseréljetek kupont. Ezzel nagyban szélesíthető a vásárlói spektrum, hiszen olyanokat érhetsz el vele, akiket más csatornán sokkal nehezebben. Ha női ruhaboltod van, nyilvánvalóan hölgyek fognak nálad vásárolni, viszont bizonyára van az ismeretségi körükben férfi is. Ha beleraksz a csomagba egy szerszám webáruházban felhasználható kupont, azt oda fogja adni valakinek. Ugyanez fordítva is igaz, a fúrógép kicsomagolása után boldogan fogja vinni a feleségének a kupont a ház ura, bizonygatva, hogy érdemes volt megvenni a gépet, hiszen még ruha kupont is kapott mellé.
Véleménykérés
A megrendelés megköszönését összekötheted vélemények gyűjtésével is. Ezzel az eredeti vásárló elégedettebb lesz, hiszen kíváncsi vagy a véleményére. A pozitív véleményeket pedig felhasználhatod a webáruházadban bizalomnövelő eszközként. Véleményeket többféle módon is kérhetsz. Akár a köszönőkártyára is ráírhatod, hogy értékelje a webáruházat pl. a Google Cégem rendszerében. Ez egy általános, a webáruházra jellemző vélemény lesz.
Az általános értékelés mellett a konkrét termékről is érdemes véleményt bekérni. A bizalomépítés mellett keresőoptimalizálás szempontjából is segíthet a további szöveges tartalom a termékoldalon. A funkciót a Marketing / Vélemény, Szavazás, Fórum / Vélemény menüben kapcsolhatod be és állíthatod be a paramétereit. A termékvélemény írását pedig követő hírlevéllel ösztönözheted, amit a megrendelés után egy beállított idő eltelte után kap meg a vásárló. Erre a Marketing / Hírlevél / Követő hírlevél menü ad lehetőséget. A követő hírlevélben a [product_list_opinion] cseremezőt használhatod, ami a termékek listáját tartalmazza olyan URL végződéssel, amivel direktben a termék adatlapján a vélemény írásához viszi a látogatót.
Ne vidd túlzásba!
Adtunk néhány tippet arra, hogy miként tudod megköszönni a vásárlónak a megrendelést, amivel az elégedettségét is növelheted. Azonban nem kell mindent használnod egyszerre, érdemes az ízléses optimumot megtalálni. Nem kell telerakni a csomagot mindenfélével, elég csak egy valami pluszt adnod. Ha más webáruházakból rendelsz, mindig olyan szemmel vedd át a csomagot, hogy tanulj belőle. Ami tetszik neked vásárlóként, azt próbáld meg alkalmazni te is!