Webáruház üzemeltetése során rendkívül fontos az inspiráció. Érdemes figyelni a versenytársakat, a nagyokat, hogy milyen eszközöket használnak, milyen megjelenést alkalmaznak a webáruházukban. Sok új ügyfél is kéri tőlünk, hogy mutassunk nagyobb webshopokat, sikeres e-kereskedőket az Unas rendszerből. Szerencsére a bőség zavarával küzdünk, rengeteg olyan ügyfelünk van, aki méltán lett sikeres. Ismerd meg sikeres ügyfeleinket cikksorozatunkban bemutatunk néhány nagy nevet, profi webáruházat, akik ezrével szolgálják ki a megrendeléseket. Lehet, hogy találkoztál is már velük és nem is gondoltad, hogy Unas rendszerben üzemelnek.
Ha cipő, akkor Lifestyleshop
Az elmúlt néhány évben jelentősen átalakult a divatáru, cipők, ruhák internetes piaca. Sorra érkeztek hazánkba a nemzetközi cégek, talicskával tolták a pénzt a marketingbe. Magyar felületen értékesít az Ecipo, az Aboutyou, az Answear, stb. Ezen a kemény piacon üdítő színfolt a magyar tulajdonú Lifestyleshop.hu. Kobza András alapítóval beszélgettünk, aki a 10 éves webáruház üzemeltetési tapasztalatával elismert e-kereskedelmi szakemberré nőtte ki magát. A kezdetekről, a nehézségekről, valamint a webáruház felépítéséről, funkcióiról beszélgettünk, de néhány jótanácsot is kapnak a kezdő e-kereskedők a cikk végén.
A kezdetekről
A LifeStyleshop.hu immáron kilenc éve, 2012-ben indult el az online értékesítésben, de az előkészítés már majdnem egy évvel korábban megkezdődött. András szülei nagy tapasztalattal rendelkeztek a cipők és kiegészítők terén, a háttércég ezáltal adott volt. Kis- és nagykereskedelemmel foglalkoztak már az internetes értékesítés megkezdése előtt is. Akkoriban még nehezebb volt, kevesebb szoftveres támogatás létezett az online eladásokhoz. A rendszerek összehangolása, a bolti és webes készletek automatikus kezelése, az ügyviteli rendszer felkészítése a webshop használatára vitte el a felkészítési idő nagy részét, no meg a sok ezer termék befotózása, leírások és SEO szövegeinek megírása. Ekkor még sokkal nehezebb volt megfelelő internetes tapasztalattal rendelkező munkatársakat találni, őket képezni, betanítani az új folyamatokra.
Bár már akkor léteztek bérelhető webáruházak, az elfogadottságuk még közel sem volt olyan, mint manapság. A LifeStyleshop.hu is egy egyedi fejlesztésű webáruházzal indult, egy másik cégnek fejlesztett rendszert szabták testre. A lelkes, ambiciózus csapat az első napokban három percenként nézte a webshopot, hogy rendelt-e valaki. A napi 3-4 rendelés ekkor még elég volt a felhőtlen boldogsághoz. Ahogy az e-kereskedelem fejlődött, vele együtt - ha nem is töretlenül, de nőtt Andrásék webshopja is.
Hamar felmerült a kezdő webáruház üzemeltetők fejében folyamatosan motoszkáló kérdés: saját kezűleg próbálják meg végezni a marketingtevékenységet vagy szervezzék ki ügynökségek felé. Az első időszakban megmaradt saját kézben a PPC kampányok futtatása, de mivel egy bizonyos szint felett már egyre több időt vesz igénybe ez a tevékenység, ügynökségekhez került ki a hirdetéskezelés. Aki a tökéletességre törekszik, több ügynökséget is kipróbál. Így tett András is, elfogyasztott néhány marketinges céget, miközben ő maga is fejlődött szakmailag e téren.
A csapat
Mivel jelenleg házon belül van a logisztika, a csapat része a logisztikai team, ahol csúcsidőszakban beugrók is segítenek, az ügyfélszolgálati csapat magyar és román nyelven, valamint a marketinges csapat, kiegészülve fotós-grafikussal. Egy kolléga pedig a cikktörzzsel és termékleírásokkal foglalkozik, szezononként 2-3000 új termék kerül fel a webshopba, nem kis feladat ezek kezelése, leírások gyártása, karbantartása, árazása, stb.
András látja el a cégvezetést, mellette az árubeszerzéssel is foglalkozik. Mivel főleg előrendeléssel dolgozik a cég, 6-8 hónapra előre kell leadni az igényeket a beszállítók felé. Itt érdemes megemlíteni azt a tevékenységet is, amit még nem sok webshop üzemeltető végez, de mégis rendkívül hasznos lehet: a mastermind csoportokban való részvétel. E-kereskedelmi mastermind csoportokba különböző területen működő webshopok vezetői szoktak tömörülni, a tudásmegosztás és tapasztalatcsere okán. Egymással tudnak megosztani rengeteg eszközt, technikát, sikereket, de akár kudarcokat is, amiből inspirálódni, fejlődni tudott a Lifestyleshop is.
Mivel lehet versenyezni a nagyokkal?
A Lifestyleshopnak bizonyos márkákban nagyobb a választéka, mint bárki másnak a piacon, akár egyedi, máshol fel nem lelhető termékeket is kínálnak, valamint a nyári papucsokban és egész évben a kényelmi cipőknél számít a webáruház kiemelkedő szereplőnek. A célcsoport nem a mindenki által célzott 18-39-es korosztály, hanem inkább az idősebbek, azon belül is főleg a hölgyek, illetve a kényelmi cipőket kereső vásárlók. Ezen kívül a nyári lábbelik szakértőjeként is pozicionálja magát a vállalkozás, a papucsok és szandálok területén széles és mély a kínálatuk, itt is főleg a női szegmensben. Előny továbbá, hogy minden termék készleten van, jelenleg nem kínálnak más nagykereskedésekből feed alapon semmit. Fontos szempont továbbá a korrekt, emberközeli, vevőbarát kiszolgálás.
A nagy váltás
"Az Unasra 2020-ban figyeltünk fel érdemben. Az egyedi fejlesztésű webshopunk kezdett kiöregedni és nem találtuk a jó megoldást egy másik egyedi webshop fejlesztésére. Ekkor merült fel, baráti ajánlásra az Unas (több barátom Unas-sal épített nagy e-kereskedelmi céget vagy főleg Unas webáruház használó cégeknek szolgáltat). Mivel óvatos duhajok vagyunk, először egy éles, de kvázi tesztelésre létrehozott webshoppal indultunk el, ami a Komfortcipo.hu volt. Ennél az Unas funkcióit, adatstruktúráját és marketing lehetőségeit kezdtük megismerni, megtanulni. Emellett a ügyviteli rendszerünket is össze kellett kötni a webshoppal, amit egy köztes applikációval oldottunk meg.
Amikor a Komfortcipo.hu stabilan működött, áthoztuk a Lifestyleshop.hu-t is, jelentős frontend testreszabással és vadonatúj design-nal együtt. Végül nemrég áthoztuk a román webshopunkat is, a Shoexpress.ro-t, pár hete már az is Unas alatt működik, szép eredményekkel." - meséli András.
Hogyan épül fel a webshop?
A Lifestyleshop dupla VIP csomagot használ, hiszen a termékszám meghaladja a 100.000-et. Mivel a webshopnak már megszokott arculata volt, ami felépült az évek során, adta magát, hogy az Unas rendszerben is készüljön egy teljesen egyedi design. Ezt külső fejlesztő készítette el, felhasználva a rendszer adta lehetőségeket.
A design tökéletesen illeszkedik a divatáruházaknál elvárt követelményekhez, minőségi termékfotókkal és képi elemekkel. A fő oldalon a cipőmárkák állnak a központban a slideshow elemeiben és az alatta elhelyezkedő márka slider is ezt erősíti. Az ésszerű kategorizálás miatt több irányból is eljuthatunk a kívánt termékig, böngészhetjük a legújabb kollekciókat külön, indulhatunk típus vagy márka szerint is. A legfontosabb kategóriák a láblécben is megtalálhatóak. Vásárlói és SEO szempontból is rendkívül fontos, hogy minden kategóriához tartozik szöveges leírás is.
A listaoldalak tetején részletes paraméteres szűrőt találhatunk, amivel kategórián belül is szűkíthető a lista színre, márkára és ami a cipőknél lényeges: méretre is. A bal oldali kategória listában pedig hasonló kategóriák felé navigálhat el a látogató. Érdemes megemlíteni a listaoldalon a termék összevonásnak köszönhetően megjelenő elérhető méretek listáját is.
Összefoglalva, felhasználói élmény és hatékonyság szempontból jót alkotott a webáruház üzemeltetője és a külső fejlesztő cég. A rendelkezésre álló funkciókat jól alkalmazzák, sikerült megtalálni azt az ideális egyensúlyt, amikor még nincs minden lépés után felugró ablak, nincs túl sok információ, de mégis jól eligazodik a vásárló. Egyértelmű a rendelés menete és feltételei, a szállítási költségek és a fizetési lehetőségek.
E-kereskedelmi tanácsadás
"A webáruházak üzemeltetése mellett e-commerce tanácsadással is foglalkozunk egy üzlettársammal, Venk Lacival. A Fullcommerce Consulting keretén belül főleg az offline piacon sikeres cégeknek segítünk az online világban elindulni, felskálázódni, az online csatornát felfejleszteni. Ezzel meg tudom osztani az elmúlt közel 10 évben összegyűjtött tapasztalatot a kkv-k számára felhasználható módon. Mivel már jártasak vagyunk a webáruházmotor cseréjében is, migráláshoz is tudunk tanácsokat adni, ha valaki szolgáltatót, technikai hátteret szeretne váltani."
András tanácsai kezdő webshop tulajdonosoknak
- Ne akarj mindent árulni! Mi is nagyon sok nagy márkával próbálkoztunk, de nem tudunk mindenből nagy választékot tartani, így elkezdtük pár részterületre és pár márkára helyezni a hangsúlyt, amelyeknél a nagyokkal szemben is versenyképesek tudunk lenni. Találd meg a te niche piacodat és vevődet!
- Alaprendszereket alaposan gondold át (beszerzés, termékfeltöltés, ügyfélszolgálat, pénzügyek), mielőtt elindulsz! Ez vonatkozik a webshop motor és az ügyviteli rendszer kiválasztásra is.
- Ne számíts azonnali sikerre! Az e-kereskedelem dinamikusan fejlődik, nagyon messze van még a csúcs, sok a lehetőség, de nem könnyű kenyér, a tartós sikerhez tudatos építkezés és türelem kell.
- Árrésben is gondolkodj, ne csak forgalomban! Ez persze piac és üzleti cél (és erőforrás) kérdése is, de a nap végén a profitot is szem előtt kell tartani, ezt sokan elfelejtik.
- Ne félj segítséget kérni, akár fórumokon, Facebook csoportokban, akár dedikált tanácsadó igénybevételével, a kezdeti extra költség sokszorosan meg fog térülni.
- Képezd magad folyamatosan, a piac és a technológia is állandóan változik, fejlődik, nézd meg a külföldi példákat, olvass blogokat és szakmai oldalakat (ha lehet, angolul is), hallgass podcasteket és nézz Youtube videókat, stb.