Lassan két éve működik rendszerünkben a kedvence.hu webáruház, ami méltán lett a modern gazdik beszerzési forrása. A webshop több rendszert is megjárt, mielőtt hozzánk költözött. Interjúsorozatunk következő lépéseként Tolnai Attilát, a kedvence.hu tulajdonosát kérdeztük e-kereskedelmi életútjáról, tapasztalatairól, a webáruház költöztetés folyamatáról és a végeredményről.
Honnan indultál? Mióta foglalkozol e-kereskedelemmel?
Már 15 éves koromban belecsöppentem az édesapám által 1984-ben alapított családi vállalkozásba. Tőle sokat tanultam a vállalkozás vezetéséről, az üzleti életről, de az egyik legfontosabb tanítása az alábbi volt: "Mindig megbízható és korrekt szolgáltatás nyújtása az ügyfeleknek és üzleti partnereknek". Ezen gondolatokat azóta is szem előtt tartva ma már én vezetem családi cégünket.
1998-ban döntöttem el, hogy szélesítem vállalkozásunk tevékenységét és megnyitottuk első díszállat- és felszerelés üzletünket Szolnokon. Ezt követően kis idő múlva megnyitottuk a másodikat és utána a harmadikat. Valahogy mindig azt éreztem, hogy a saját magunk konkurenciái vagyunk a városban és nem éreztem kihívásnak ezt a típusú fejlődést, így 2007-ben jött a gondolat, hogy csináljunk egy webáruházat. Így született meg a kedvence.hu.
Mivel foglalkozik a webshopotok?
A válasz rendkívül egyszerű lenne, ha azt mondanám, hogy állateledel és felszerelés forgalmazással, de ez csak a termék. A legfontosabb célkitűzésünk, hogy minél több elégedett vásárlónk legyen azáltal, hogy a webáruházunkban jó ügyfélélményt teremtünk, melyben a számukra a legoptimálisabb szolgáltatásokat vehetik igénybe és a piacon található általunk legjobbnak ítélt termékeket vásárolhatják meg. Termék kínálatunkat úgy alakítottuk ki, hogy a kedvtelésből tartott állatokkal kapcsolatos kihívásokra a gazdik nálunk mindig megtalálják a jó válaszokat. Ezen célok eléréséhez azonban szükség van egy olyan háttérre és keretrendszerre, amit az Unas és az Ovip biztosít számunkra.
Milyen platformon futott a kedvence.hu?
2007 és 2017 között egy egyedi webshop motort használtunk és soha nem értük utol magunkat. Minden ötlet és fejlesztés megvalósítás nagyon nehézkesen ment és abban a pillanatban vált elavulttá, amikor nagy nehezen elkészült. Csak azt éreztem, hogy lépni kell. Így jött életem második e-kereskedői rossz döntése, remélem nem kell mondanom melyik volt az első. Így 2018-ban sablon dizájn alapján választottam ki a bérelhető alapokon működő zöld webshop motort. Két év kellett hozzá, hogy rájöjjek, nem vagyunk jó helyen.
Milyen nehézségek voltak? Miért gondolkoztál el a váltáson?
Ami az egyik legtöbb gondot okozta, az az ügyfélszolgálat, mert az nem nagyon volt. 2018 és 2020 között robbanásszerűen érkeztek meg az új fizetési, szállítási módok és megváltoztak a webáruházakkal szemben támasztott vásárlói igények is. Viszont ezt az általunk akkor használt webáruházmotor nagyon lassan követte le. Mindezek tetejére 2019 októberétől folyamatos termékadat vesztés lépett fel napi szinten. A napi tűzoltások közepette és megoldás hiányában váltanunk kellett.
Mi alapján választottad ki az új szolgáltatót webáruházadhoz?
Két hónapnyi vizsgálódás és összehasonlítgatás után megszületett az eddigi legjobb e-kereskedői döntésem csupa nagybetűvel: „IRÁNY AZ UNAS”. Már az első tapogatózásnál éreztem, hogy az ügyfél kiszolgálásnál itt nem lesz baj és ez azóta is így van. A különböző Unas funkciók átnézésénél azt láttam, hogy teljes mértékben megfelelnek az általunk elvártnak és jócskán benne van a jövőbeni fejlődésünk lehetősége is.
Milyen félelmeid voltak a migrálással kapcsolatban?
Félelmeim nem voltak, hiszen már egy költözésen túl voltunk. Ami viszont meglepett az „IRÁNY AZ UNAS” döntésünk után néhány nappal, hogy a legfőbb adatbázisokat az Unas kollégái át is pattintották az új shop motorba.
Hogy ment a költöztetés?
Remekül. Néhány hónapig tartó előkészítő munka után, mely során nagyon sok energiát fektettünk a kreatívokra és régi linkjeink áthozatalára, az átmenet teljesen zökkenőmentesen sikerült.
Mi alapján választottál sablont az áruházadhoz?
A sablon? Az szerelem volt első látásra. Imádom a parallax hatást benne. Így nem volt kérdés, hogy az Orionból próbáljuk meg kihozni a legtöbbet, a tudásunkhoz képest.
Jól felépített a blogotok. Ki készíti? Miért tartod fontosnak?
Köszönöm az elismerést, de ez leginkább nem bennünket dicsér. Azt gondolom - és ez már be is bizonyosodott számomra -, hogy a tökéletes webszöveg írást is érdemes profikra bízni. Így a kedvence.hu blog szövegeinek 90%-át Pál Zoli és mesteri csapata, az ALH Consulting végzi. Míg a kreatív anyagokat a canvaplaza.com ügyes tartalomgyártói készítik.
A blog készítés hosszútávon megtérülő befektetés. Ahogy az élő beszédben, úgy a tartalom marketingben is nagyon fontos szerepe van a szavaknak, hiszen szavakkal teremtünk hangulatot. A jól SEO-zott tartalom minden szempontból fontos, konverzió növelő értékkel bír. A blog pedig az egyik legfontosabb eszköze az organikus látogató generálásának és az értékesítési tölcsér táplálásának. Ezek a látogatók később remarketing eszközökkel eredményes konverziót generálnak.
Hogy vált be nálatok a pontgyűjtés?
Régóta használjuk az Unas ezen funkcióját, de kb. 6 hónapja teljesen átgyúrtuk és magasabb százalékú visszatérítést adunk a vásárlóinknak, illetve készítettünk hozzá egy 5 e-mailből álló követő levél sorozatot is. Az adatok szerint kb. 25-30%-kal több vásárló tér vissza, hogy elköltse megtakarítását. Ennek eredményeképpen a pontgyűjtésben résztvevő vásárlóink kevésbé árérzékenyek, a vásárlásuk kosár értéke pedig 15-20%-kal lett magasabb.
Hogyan gyűjtitek a termék véleményeket?
A termékvéleményért cserébe kedvezményt ajánlunk vásárlóinknak egy követő emailben, de sajnos eme célnak a konverziós értéke igen alacsony. Pont ezért tervben van a véleménygyűjtési folyamat újragondolása.
Milyen egyéb vásárlás ösztönző funkciót használtok?
- A jó tapasztalatok miatt alkalmazzuk a fentebb már említett pontgyűjtési funkciót. Ilyen módon is megpróbáljuk elősegíteni az elköteleződést. Ezzel az ösztönző marketinggel szeretnénk elérni, hogy ragaszkodjanak vásárlóink a márkánkhoz. Hiszen az emberek szeretik érezni, hogy megbecsülik és nagyra értékelik a kiváló ügyfélélményt is.
- Természetesen alkalmazunk az észszerűség keretein belül ár akciókat, melyeket a múltban 3-4 hónapra előre megterveztünk, most viszont örülünk, ha egy hónapra előre látjuk a beszállításokat.
- Használunk még a vásárlások ösztönzéséhez különböző ajándéktermékeket és próbacsomagokat is, melyeket nagyon szeretnek vásárlóink. Az ilyen típusú promóciókat email marketinggel segítjük.
- Rendszeresen, 2-3 havonta tartunk a regisztrált vásárlóinknak Free-shipping hétvégéket.
- Valamint 60 napos kupon csere garancia szolgáltatásunk keretében a termék az átvételtől számított 60 napon belül visszaküldhető és mi a vételárral megegyező összegű kupont biztosítunk a vásárló számára. Ezt a csere garancia lehetőséget minden termékoldalon megjelenítjük. Ilyen módon is szeretnénk növelni a vásárlóink bizalmát és elkerülni a hibás vásárlói döntésből adódó esetleges rossz élményt.
Mire vagy a legbüszkébb a működésetekkel kapcsolatban?
A legbüszkébb a kis, mindössze 4 fős csapatomra vagyok, akik hangyaszorgalommal hosszú évek óta működtetik a kedvence.hu rendszerét. Nélkülük nem sikerülhetett volna terveink megvalósítása. Imádom olvasni a sok-sok pozitív vásárlói véleményt, ami mind-mind az ők állhatatos és lelkiismeretes munkájának köszönhető.
Mesélnél kicsit a jövőbeli terveidről?
Az idei év fókusza a kontrollált és tervezhető növekedés mellett az árréstömeg 4%-os növelése. Hosszabb távú terv a logisztika kiszervezése, mivel 2-3 éven belül el fogjuk érni az ilyen jellegű kapacitásaink végét.
Mit tanácsolsz a most induló webáruházak számára?
- Az első tanácsom, hogy ne félj segítséget kérni. Erre optimális hely pl. az Unas Facebook csoportja, de az én tapasztalatom szerint szívesen osztják meg tudásukat a piacukat vezető Unas webshop tulajdonosok is.
- Amihez nem értesz, azt szervezd ki profiknak és kezd el képezni magad benne, hogy tudj legalább ellenőrizni és célokat létrehozni.
- Kerülendő marketing elem az árverseny, mert az előbb vagy utóbb felfalja a jövőt.
- Folyamatosan elemezd webshopod teljesítményét és az adatok használatával hozd meg döntéseidet a céljaid elérése érdekében.
- Becsüld meg a céljaidat megvalósító csapatot. Gyakran elfelejtjük, hogy a csapat nem csak a kollégákból áll, de része a megbízható beszállító, a jó munkát végző külsős cég, a futár fiú, aki elviszi a csomagokat, a stabil hátteret biztosító Unas és végül, de nem utolsó sorban a legfontosabb csapattag a vásárló, aki életben tartja az álmaidat.
- Az utolsó, de szerintem a legfontosabb tanácsom: Mindig tarts ÉN időt!
A puding próbája az evés
Kipróbáltuk mi is, milyen a vásárlási élmény a kedvence.hu oldalon. 5 különböző kutya jutalomfalatot kosárba raktunk a webáruházban, pozitív tapasztalat volt, hogy minden termék volt raktáron, regisztráltunk az oldalon és a rendelési folyamat végén bankkártyával egyenlítettük ki a megrendelés végösszegét. Néhány perccel később meg is kaptuk a státuszváltásról az értesítést, miszerint összeszedés alatt van rendelésünk, majd még aznap át is adták a FOXPOST felé, amit másnap sikeresen át is vettünk a csomagautomatánál. A vásárlás ösztönzés is jól működik, 451 pontot jóvá is írtak a pontgyűjtő számlánkon, amit legközelebb fel is tudunk használni a rendelés során.