Tudjuk, hogy azt szeretnéd, ha a webáruházad a lehető leghatékonyabban működne. Éppen ezért fontos különbséget tenni a plusz vásárlói élményt nem nyújtó webáruházak és az olyan online boltok között, melyek valóban fantasztikus élményt adnak a látogatóik számára.
Adunk néhány tippet, hogy áruház tulajdonosként mire kell odafigyelned ahhoz, hogy ne kövesd el az e-kereskedelem közismert hibáit.
Ha ezekre odafigyelsz, akkor megteremtheted a webshopodban azt a fajta páratlan felhasználói élményt, mellyel maximalizálhatod a megrendeléseid számát. Lássuk a webáruház üzemeltetők által leggyakrabban elkövetett hibákat.
1. Nincs valódi vevőköröd
„Ha elindítottad az áruházad, úgyis jönni fognak a vevők." - halljuk mindenfelé. Ez így önmagában sajnos azonban még nem igaz. Hiszen a nem létező igényeket nem kell kiszolgálni. Mondhatnánk, ha konkurenciád nincs, piacod sincs. Ha az indulás után nem vásárolják meg a termékeidet, akkor feleslegesen fektettél pénzt, időt és energiát a webáruházad felépítésébe. Célszerű először inkább piackutatást végezni, hogy pontosan mely problémákra szeretnél megoldást kínálni, mire van szüksége manapság az embereknek és aztán ennek ismeretében kialakítani a termékpalettádat. Nézz körül, hogy melyek azok a termékek, amelyeket leginkább keresik a vásárlók az interneten, de mégsem kapható bárhol. Ehhez gondolj ki valami pluszt, valami olyan szolgáltatást vagy tartalmat, amitől kitűnsz a tömegből.
Tégy úgy, mint a tengerparti halászok…
Tudtad, hogy a halászok sem érzésből, nem véletlenszerűen vetik ki a hálójukat, hanem előre megtervezett útvonal szerint folytatják a halászatot? Tudják, hogy a halak várhatóan melyik áramlattal mikor és hová érkeznek, valamint, hogy az adott helyen mennyi lehet belőlük. Ilyen előzetes kutatások, tapasztalatok és információk mentén építik fel a halászatot.
A piackutatás értelmében ezek a halászhelyek az áruházakat üzemeltetők rendelkezésére állnak, ezeket hétköznapi értelmükben Google kereséseknek, Facebook csoportoknak, Youtube videóknak, fórumokon olvasható véleményeknek stb. nevezhetjük.
2. Nem sikerül helyesen meghatároznod a célközönséget
Gondolj csak bele az iskolapéldába, amikor megpróbálsz gördeszkát eladni nyugdíjasoknak vagy időseknek szóló vitaminokat tinédzserek körében. Ilyenkor természetesen nem számít, hogy mennyire jó a terméked, milyen meggyőző az ára vagy micsoda szenzációs előadás keretében beszélsz annak előnyeiről, szinte biztos, hogy sosem fogja tőled megvenni az aktuális hallgatóságod. Egyszerűen nem annak a célközönségnek szól, amely szeme elé kerül. Tehát nagyon fontos lépés mindig kitalálni, hogy a termékeid pontosan kiknek és milyen problémáikra fognak megoldást nyújtani.
3. Helytelen árazás
Ha tudod, hogy kiknek, mely problémájára, mit szeretnél eladni, akkor nagyjából már lesz egy kialakult képed arról is, hogy mennyiért fogod a termékeidet kínálni. A leggyakoribb hiba mégis az alá- vagy a túlárazással kapcsolatos.
A racionális árképzés érdekében javasoljuk, hogy vedd figyelembe a piac többi szereplőjét. Ha a működési költséged megengedi és még úgy is kellő profitot realizálsz, mehetsz az átlagár alá. Ha azonban képes vagy valamilyen többletszolgáltatást nyújtani a terméked mellé, akkor a tapasztalatok alapján lehetsz akár drágább is a versenytársaknál. Az ilyen fajta felülpozicionálást alkalmazzák a prémiumszolgáltatók.
4. Nem megfelelő webáruházmotor
A jelenlegi internetes túlkínálat miatt előfordulhat, hogy nem az igényeidnek megfelelő webshopmotort választasz. Mire kell figyelned egy e-kereskedelmi szoftver kiválasztásakor?
Ingyenes vagy épp túl drága webshopot indítasz
A választást a legtöbb esetben az ár befolyásolja. Rendkívül széles skálán valahol 0-10 millió forint között indíthatsz ma Magyarországon webáruházat. Természetesen ezek csak a végletek. Bizonyára tisztában vagy vele, hogy az ingyenes lehetőségek kompromisszumot követelnek, a nagyon drága beruházások pedig nem biztos, hogy megtérülnek. Azt tanácsoljuk, ha teheted, akkor válaszd mindig az arany középutat: alacsony rendszeres költséggel működő, folyamatosan fejlődő megoldást.
Az indítást követően már nincsen elérhető támogatás
Elkészült a webshopod, jönnek a megrendelések és vele együtt az újabb vevői igények. Viszont lehet, hogy már nem érhető el akitől megrendelted a webáruházat vagy elérhető, de nem életszerű ütemben kezeli a kéréseidet. De az is előfordulhat, hogy az újabb kéréseidért túlárazott, nem reális díjakat szeretne felszámolni.
Nincs elérhető dokumentáció, sem felhasználói közösség
Ha nem szeretnél állandóan az ügyfélszolgálathoz fordulni, a szoftver segédletét, cikkeit, blogbejegyzéseit is böngészheted. Ehhez azonban szükséges, hogy az adott rendszerhez legyen létező magyar nyelvű dokumentáció, leírás vagy segítő felhasználói közösség (pl. Facebook csoport).
Nem tud lépést tartani a technika fejlődésével
Az e-kereskedelem egy napról-napra változó dinamikus piac, ahol folyamatosan tudni kell újat felmutatni. Ami tavaly működött, az idén valószínűleg már kevés lesz. A webáruházadnak minden téren lépést kell tudni tartania az újdonságokkal: legyen szó arculati dolgokról, funkciókról, biztonsági kérdésekről, frissítésekről, jogszabályi változásokról stb.
Nincs próbalehetőség
Nem tudod kipróbálni a webshopodat mielőtt használatba vennéd? Pedig mint Te is tudod, a "puding próbája az evés". Ez minimum elvárás egy olyan rendszerrel kapcsolatban, mellyel napi szinten dolgozni fogsz a munkatársaiddal.
Nem tud veled együtt növekedni
Ha az áruházad már beindult és produkálja a számokat, akkor szeretnél minél több folyamatot egyszerűsíteni és automatizálni. Ehhez különböző szoftverek összetett integrációjára lesz szükséged. A piacon jelenleg több ezer integrálható rendszer van jelen, melyek összekötése önmagában is egy egész fejlesztői csapatot kíván. Fontos, hogy olyan megoldást válassz, ahol - igény esetén - egy egész szakértői stáb áll a rendelkezésedre.
Az UNAS rendszer előnyei
- Biztonságos mind üzemeltetői, mind felhasználói oldalról.
- Folyamatosan naprakész a frissítéseknek és fejlesztéseknek köszönhetően.
- Segédanyagok, dokumentációk, közösség és ügyfélszolgálat is rendelkezésedre áll, ha elakadnál.
- Kötelezettségvállalás nélküli, 21 napos ingyenes próbalehetőség.
- Rendkívül széles funkcionalitás, melyből csak azt használod, amire szükséged van.
- Pár ezer forintért azonnal elindítható és használatra kész.
Az UNAS webáruház teljes mértékben rugalmas, menet közben is bővíthető, a vállalkozásoddal együtt fejlődik. Jelenleg több mint 7.000 ügyfelünk használja napi rendszerességgel. Mostanáig 34 millió rendelést adtak le a rendszerben, melyek együttesen 726 millió terméket tartalmaztak. Szolgáltatásunk az előző évek statisztikái alapján az év 99,99 %-ában elérhető volt. Testre szabhatóságának köszönhetően kiválóan alkalmas kis- és középvállalkozások mellett nagyvállalatok részére is. Mindezt fix havidíj mellett, további rejtett költségek nélkül használhatod.
5. Félvállról veszed a biztonságot
A biztonsággal kapcsolatos költségekre inkább befektetésként, mintsem kiadásként tekints. A hackereknek végtelen mennyiségű támadási módjuk van. Ilyen lehet egy pénzügyi, adathalász típusú csalás vagy akár egy fertőzött link is.
Ha áruházat működtetsz, akkor felelősséggel tartozol a vevőid adatának védelmét illetően.
Napjainkban a minimum ajánlás, hogy fiókjaidhoz biztonságos jelszót és kétlépcsős azonosítást használsz, az áruházadhoz pedig SSL tanúsítványt állítasz be. Ha komolyabb bérelhető rendszert használsz, ott sok minden egyéb védelmi funkció is rendelkezésre áll.
Erről többet a korábbi Hogyan lesz biztonságos a webáruházam? cikkünkben olvashatsz.
6. A „Ki, ha én nem?" hozzáállás
A webshopod elindításával, majdan üzemeltetésével számos tennivalót veszel a nyakadba. Dicséretes, ha megpróbálsz egyszemélyes hadseregként harcba indulni. Az induláskor egyrészt hasznodra is válhat ez a fajta ezermester attitűd, másrészt egy rakás pénzt megspórolhatsz így.
De később mégis jobban jársz majd, ha az egyes munkafolyamatokat szakemberekre bízod. Attól függően, hogy mire van szükséged, keresd meg és válaszd ki a megfelelő segítséget: a grafikai feladatokat bízd grafikusra. A fotózást fotósra, a videókat operatőrre és így tovább. Rengeteg pénzt fogsz elégetni feleslegesen, ha hirdetéseidet szakértői segítség nélkül, magad kezded el menedzselni. Ne aprózd el túlságosan a figyelmedet. Igyekezz ne a cégedben, hanem a cégeden dolgozni. A sikeres vállalkozók mindannyian ezt tanácsolják.
7. Termékoldalakkal kapcsolatos problémák
A termékoldalak a webáruház legfontosabb oldalai. Ha itt hiányoznak alapvető információk vagy nem sikerül azokat egyértelműen és felhasználóbarát módon megjeleníteni, akkor sokat rontasz a felhasználói élményen, mely aláaknázhatja a vásárlói kedvet.
Nem használod ki a termékértékelésekben rejlő potenciált
Engedd meg a vásárlóidnak, hogy értékelhessék a termékeidet és törekedj rá, hogy pozitív visszajelzéseket kapj. Az egyik leghatásosabb kedvcsináló, amikor más vevők látják, hogy mennyire kelendő a terméked és annak milyen jó visszhangja van. Ez a bizalomépítés egyik legfontosabb alappillére is.
Olyan termékfotók, melyek nem mutatják be megfelelően a termékedet
A jó termékfotók elengedhetetlen elemei a sikeres webshopoknak. A legjobb, ha ugyanazt a terméket több perspektívából is van lehetőséged bemutatni. De még nagyobb sikerre számíthatsz, ha a terméket a rá jellemző környezetben vagy az ahhoz tartozó kiegészítőivel is le tudod fotózni. A szép és meggyőző termékkép elkészítésének többféle módja van, de az aranyszabály az, hogy egyértelműen mutassa be a terméket és legfeljebb olyan háttérrel rendelkezzen, amely kiegészíti, nem pedig elrontja az alap termék megtekintését.
Hiányzó termékleírások
A jó termékképek rengeteg terhet levesznek a válladról, de hiányzó termékleírás esetén önmagukban nem elégségesek. A leírásokkal meggyőzheted a bizonytalan vagy kétkedő vásárlóidat. Leírhatod, hogy kinek, mely problémájára fog megoldást nyújtani, de ugyanitt felsorolhatod az erősségeit is más hasonló termékekkel szemben. Mégis rengeteg olyan webáruházat látunk, ahol leírás nélkül vannak jelen a termékek. Te szívesen vásárolnál ilyen helyen?
Túl sok mindent akarsz megmutatni
Fontos, hogy módszeresen tedd fel mindenről a lényegi információkat. Tedd ezt lehetőség szerint egységesen, harmóniában. Legyen mit olvasni, legyen mit megnézni - akár interaktív módon például videó formájában -, de ne vidd túlzásba. A lassú oldalbetöltés, a túl sok ömlesztett információ ugyanis a vevőidet eltántoríthatja, a keresőrobotok által adott eredményt pedig negatívan befolyásolhatja.
8. Nem sikerül fantasztikus felhasználói élményt nyújtani
A végére hagytuk a legfontosabbat: a plussz felhasználói élményt. Ez ugyanis hatással van a konverziós arányokra, valamint a keresőmotorok rangsorolására is. Kifejezetten ügyelj rá, hogy az alábbiak megfelelően legyenek beállítva az áruházadban.
Nincsen megfelelő kategorizálás és szűrés
A potenciális vásárlóidnak meg kell találniuk a kívánt termékeket. A kategóriák és a szűrés mutatják meg a látogatóidnak, hogy merre menjenek. Arra is ösztönözhetik őket, hogy nézzék meg azokat az elemeket, amelyeket eredetileg nem is kerestek, ezáltal növelve az eladásokat és a bevételt. Ennek érdekében alternatív kategorizálással több útvonalat is elkészíthetsz, termék paraméterek gondos megadásával pedig egyértelművé válik a vásárló számára, hogy milyen terméktípusokból választhat.
Túl kevés céggel kapcsolatos információ feltüntetése
Fontos az átláthatóság és az elérhetőség. A vevők ismerni szeretnék a cégedet, a szállítási díjakat és időt, milyen visszaküldési lehetőségek vannak és hogy probléma esetén hogyan lehet kapcsolatba lépni veled. Ha ezek az információk egyértelműek és könnyen megtalálhatók, akkor nagyban hozzájárulnak a megfelelő felhasználó élményhez.
Gyenge navigáció
A jó navigáció elengedhetetlen. A webshopodban remek termékek, elérhetőségek, szállítási és visszaküldési részletek találhatók - de a fő kérdés, hogy a látogatóid meg is találják-e azokat?
Ha lehetőséged van rá, akkor a láblécben is alakíts ki egy jól tagolt második menüt, valamint ellenőrizd minden kijelző méreten a főmenüd alakulását.
Nem lehet regisztráció nélkül vásárolni
Hányszor raktál termékeket a kosárba, majd hagytad ott, mert regisztrálnod kellett volna? Bár a regisztrációs vásárlásnál is ugyanazokat az adatokat kell megadni egy jelszóval kiegészítve, mint regisztráció nélküli vásárlás során, mégis vannak akik idegenkednek ettől. Mivel sok funkciót is megnyernek a regisztrált vásárlók, érdemes mindkét lehetőséget felajánlani a vásárlási folyamatban.
Ha feltétlenül kényszerítened kell az ügyfelet egy fiók nyitására, akkor legalább könnyítsd meg ügyfeleid számára azt - használhassa a Facebook vagy a Gmail fiókból történő létrehozást.
A versenytársaidhoz hasonló tartalom
Itt egy egyszerű tény: ha nem adsz okot a potenciális ügyfeleknek arra, hogy tőled vásároljanak, akkor nem tőled fognak. Másképp megközelítve, ha Te lemásolsz egy másik webshopot, annak termékeivel és tartalmával, ezáltal ugyanolyan leszel, akkor miért vásárolnának inkább tőled? Piacvezető áruházból ihletet meríteni lehet, de a teljes körű másolást mi egyáltalán nem javasoljuk. A jó ötletek szolgáljanak bátran kiindulópontként, inspirálódj a nagyoktól, de mindenképp szabd a saját arculatodra a tartalmakat.
Nem követed a statisztikákat, nem SEO-zol
A Search Console, a Google Analytics és a Facebook képpont segítségével számos adatot megszerezhetsz a vásárlóidról. Szánj időt ezen adatok megismerésére, figyeld meg a viselkedésüket és a jövőben ennek megfelelően folyamatosan tervezd újra a marketingstratégiádat. Úgy alakítsd ki a tartalmakat, hogy azok a keresőmotorok számára is optimálisak legyenek.
Hiányzó fizetési módok
A mai felgyorsult világunkban, ahol a vevőid nem akarnak egy percet sem várni, elengedhetetlen legalább egy kártyás fizetési mód megléte a webáruházban. Nem szabad, hogy egy ilyen apróság vegye el a vásárlói kedvet. Minden népszerű piaci szereplő megoldását közvetlenül integráltuk, így csak pár kattintás valamelyik rendszer bekapcsolása.
Kevés szállítási lehetőség
Képzeld magad egy pillanatra az ügyfeled helyébe. Mit akar a vásárlással kapcsolatban? Korrekt áron, gyors és megbízható szállítással megkapni a csomagot. Nem mindegy tehát, hogy kivel szerződsz a termékek kiszállítására. Előfordulhat, hogy a vásárló nem tartózkodik otthon vagy a munkahelyén nem vehet át csomagot. Erre is több megoldás kínálkozik, használhatsz csomagpontokat, különböző átvételi helyeket vagy akár csomagautomatákat is.
Nagyon szeretik a vásárlók az ingyenes kiszállítást, de a felmérések szerint már nem ez számít a legfontosabbnak. Viszont a fogyasztók 79% -a tartja ezt döntési tényezőnek, ezért érdemes elfogadható mértékű szállítási költséggel dolgozni, bizonyos kosárérték felett pedig elengedni.
Összefoglalás
Milyen a fantasztikus felhasználói élményt nyújtó webáruház? A válasz egyszerű: ügyfélközpontú! Tegyél meg mindent a vevőidért! Könnyítsd meg számukra az utat, a vágy felkeltésétől a megrendelésig!
Gondoskodj róla, hogy az adataik biztonságban legyenek! Kérdezd meg őket a vásárlást követően, hogy miben lehetnél még jobb? Próbálj belebújni a bőrükbe és kérdezd meg magadtól, hogy milyen lenne a folyamat, ha Te lennél a vevő? Gondolkodj a vásárló fejével és tedd számára élménnyé a vásárlást! Ha odafigyelsz az ajánlásainkra és nem követed el a fenti hibákat, akkor biztosan jó úton indulsz el.