Örök téma, hogy melyik webáruházmotor mennyire SEO kompatibilis, melyik szolgáltatással lehet elérni a legjobb organikus eredményeket. Keresőoptimalizálási szakértőnk, Pál Zoltán Gábor csapatával túl van már 1000 webáruház SEO elemzésén az utóbbi években, így a legmegfelelőbb ember, hogy erről kérdezzük.
Honnan jöttél, mit tanultál? Hogy kerültél kapcsolatba a keresőoptimalizálással?
Az eredeti tanulmányaimtól elég messze kerültem, bár az első irányok sem voltak egymáshoz túl közeliek - autószerelő, utána könyvelő -, de magával a SEO-val az első webáruházam üzemeltetése során kerültem kapcsolatba. Ahogy az lenni szokott, önbizalommal és tervekkel felszerelkezve fejest ugrottam szinte pénz nélkül az e-kereskedelembe 2012-ben, aminek pont olyan eredménye lett, amilyenre lehetett számítani. Pár hónap után ott álltam pénz nélkül, árukészlettel, webáruházzal, lelkesedéssel és nulla látogatóval a válaszút előtt, hogy megtanulok magamtól látogatót, majd ügyfelet szerezni vagy sem. Első kérdésemmel az akkori fejlesztőmhöz szaladtam, hogy ő mit is csinálna, amire azt a választ kaptam, hogy próbáljam ki a SEO-t.
Nem is kellett több, elkezdtem beleásni magam, voltak szép eredmények, megbíztam külsőst, volt szép büntetés is és minden olyan dolog, amire akkoriban számítani lehetett, ha valaki gyors, olcsó és tartós eredményt akart. A Google álláspontja szerint ebből a háromból egyszerre csak kettőt lehet választani, ezért tisztességesen kiteszteltem az akkori keretek határait.
Azóta az elsőt eladtam, megcsináltam a második webáruházat annyi pénzből, amennyiből a következő, kicsivel kevesebb mint egy évszázadig bérelhetnék VIP csomagos rendszert nálatok és közben elkezdtem SEO-s projekteket vállalni. Ezzel meg lett pecsételve a második áruház sorsa is, 2017-ben pedig kiszálltam abból is és ha valaha újra nyitok egyet, inkább bérlek, mint még egyszer fel kelljen találnom a kereket.
Mostanra ebből “kinőtt” az ügynökség és jelenleg párhuzamosan 250 projekten dolgozunk.
A SEO-n belül mi a szakterületed? Mivel foglalkozik az ügynökséged?
Mint tanácsadó, a kedvenc és számomra legizgalmasabb rész a különböző lefedettségi, indexelési témakörök a technikai SEO-n belül. Ezt a cégben csak én űzöm, mert 8 évnyi küzdelem az ingoványban nem adható át könnyen, illetve már egyre kevesebbet dolgozunk egyedi rendszerekkel vagyis nem is feltétlen hasznos a kollégáknak.
Magamnak nagyon szerettem csinálni tartalmi SEO-s feladatokat, nagyon izgalmasnak gondolom, amikor pár szó vagy szinonima választ el 1-1 jó helyezéstől, ugyanakkor az ügynökségben ezzel már nem foglalkozom idő hiányában. A linképítést magamnak nagyon nagyon nem szerettem csinálni, ugyanakkor üzletágként ennek a fejlesztésében van a legnagyobb energiám és azt gondolom, elég jók vagyunk benne.
Ügynökségi keretek között 3 területet szolgálunk ki. Linképítés, amit mi médiakapcsolatokon keresztül végzünk jelenleg kb. 250 ügyfelünknek, kategória- és termékszövegírás, valamint blogbejegyzések írása.
A fentiek bővítésén folyamatosan dolgozunk és hamarosan (2-4 hónapon belül) jelenik meg új szolgáltatásunk, csak még ki kell dolgozni hozzá minden folyamatot. Egy teljesen home office-ban dolgozó szervezetként úgy, hogy megfelelő minőségbiztosítás is legyen a munka során, ez egy sokkal nagyobb tervezési munka, mint elsőre gondolnánk.
Milyen jellegű weboldalakra specializálódtatok?
2020 második félévében kezdtük el magunkat e-kereskedelmi SEO ügynökségként definiálni, addig nem céloztunk kifejezetten webáruházakra, de valahogy mindig úgy alakult, hogy több e-kereskedő ügyfelünk volt, mint egyéb. Természetesen most is örömmel vállalunk mindenféle projektet, de energiát már csak e-kereskedelmi ügyfelek elérésébe fektetünk. Ez a szolgáltatások ki- és átalakításában is meglátszik, mert azóta már csak olyan megoldások fejlesztésén dolgozunk, amik az online értékesítést támogatják.
Milyen általános tapasztalataid vannak a magyar webshopokat működtető motorokkal kapcsolatban? Mindegyik egyformán SEO-zható?
Nagyon messze nem egyformán, nagyon széles tartományban mozognak a lehetőségeik. Van olyan motor, amit kifejezetten nem vállalunk már, mert az idegrendszerünk tartalékai végesek, míg az igény a kivitelezésre jelenleg végtelennek látszik. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a bérelt rendszerekkel nagyon jól lehet haladni, mert csapat van mögöttük minőségbiztosítással és ügyfélszolgálattal. Persze azért a bérelhetők között is találkozni olyanokkal, amik még 2021-ben is küzdenek az elérési útvonalak kapcsán kihívásokkal és kérdőjelekkel a szemükben nézünk a képernyőre, mikor kiderül, hogy az oldal elérhető www.-os és www. nélküli verzióban is, miközben ez nem történhetne meg egy bérehető webáruháznál.
A világmegváltók a teljesen egyedi rendszereikkel, rossz esetben egy fél, jobb esetben egy-két fejlesztővel a háttérben nálunk a kerülendő kategória, mert a legtöbb ilyen cégnek végül nincs kapacitása vagy forrása a technikai háttér kihegyezésére és a projekt nem lesz kifejezetten sikeres. Persze tisztelet a kivételnek, mert vannak köztük nagyon jók, akik kellően agilisak a feladathoz, de a havi 60-80 megkeresésből, ami beérkezik hozzánk, elég kevés az ilyen projekt.
Rengeteg Unas webáruházat elemeztél már. Mik a tapasztalataid? Könnyű vele dolgozni?
A válasz természetesen igen, de árnyalni kell a képet. Technikailag egy nagyon stabil rendszer, nagyon gyors, kifogástalanul működik és kulcsrakész. Gyakorlatilag csak akkor futunk bele valamilyen technikai hibába, ha más szolgáltatónál tartja valaki a domaint - ezért ezt nem is javaslom a partnereimnek. Ugyanakkor persze ez nem Unas ügy, nem a motortól függ.
Jelenleg a 250 projektből 80 mögött Unas motor dolgozik, ami nagyon nagy arány és elég sikeres is a legnagyobb részük, de természetesen nálunk is vannak kevésbé száguldó projektek.
Az egyetlen negatív kritika, ami érheti a rendszert - és ez kevésbé SEO dolog -, hogy annyira sokrétű és széles skálán mozog a felhasználhatósága, hogy nagyon keveseket ismerek, akik igazán magas szinten tudják kezelni. Sok átlagos webáruház tulajdonos számára szinte túl sokat tud és egy ideig el tudnak veszni a lehetőségek között. Persze ez nem hatalmas baj, mert ki fogják tapasztalni, de eleinte elég sokan bicegnek a funkciók útvesztőjében.
Van esetleg olyan konkrét webáruház, amivel nagy sikereket értél el?
Nagyon szívesen mondanám, hogy szinte mindegyik, de természetesen ez elég tág tartományok között tud mozogni, sok múlik a piacon, a befektetett munkán, a költségvetésen és természetesen az ügyfélen magán. Ha a fentiek kombinációja egy ideális helyzetet ad, akkor nagyon jó eredményeket lehet elérni, de az ebben a témában való elmélyedés már titoktartási problémákat vetne fel, márpedig minden szerződésünk elég hosszasan taglalja ezt a témát.
A legnagyobbak kifejezetten nem járulnak hozzá ahhoz, hogy Unas-os referenciaként emlegessük őket, mert visszatérő aggodalom részükről, hogy ha a - másolni hajlamos - konkurencia megtudja, hogy Unas-t használnak, akkor rögtön átjönnek ők is erre a platformra.
Annyit viszont elmondhatok, hogy az Unas főoldalán több aktív ügyfelünk is forog a sliderben. Ma, amikor ezt az interjút csináljuk is beszéltem az egyikükkel, akinek nagyjából minden fontos konkurense már átjött erre vagy nyitott Unas rendszerben webshopot.
Mit tanácsolsz a kezdő webáruház-tulajdonosoknak SEO tekintetében? Mire kell különösen ügyelni manapság?
A legelső dolog, amit tanácsolok, hogy kezdjenek hozzá minél előbb. Egyszerűen egy olyan országban, ahol másik 20.000 webáruház van és biztos, hogy a saját piacán is minimum több százzal kell konkurálni, nem teheti meg senki, hogy egy olyan jelentős marketingcsatornát elhanyagoljon, mint a keresőoptimalizálás. Számtalanszor találkozunk olyan oldalakkal, amik évek óta üzemelnek és még egy percet sem foglalkoztak a SEO-val.
Nyilván végtelen számú tanácsot lehetne itt említeni, de én egy ügynökség tulajdonosaként a leggyakoribb hibának azt látom, hogy egyes részterületekkel és feladatokkal megelégednek az üzemeltetők. Végül eredménytelenség után elkönyvelik a webáruház tulajdonosok, hogy a SEO értelmetlen, pedig csak rosszul delegálták cégen belül a feladatokat vagy nem azzal foglalkoztak, amivel valóban kellett volna. Legjobb két példa erre, ha valaki csak a szöveges tartalmak fejlesztésével foglalkozik, de soha nem épített linkeket vagy ami még gyakoribb, hogy csak linket épít és a tartalmakban egy lépést sem tesz előre.
Előbbieknek egyetlen egy konklúzióját kell megérteni és elfogadni: a keresőoptimalizálásban a 3 terület szorzata fogja megadni, milyen eredményre is lehet számítani. Ha valakinek van egy jó Unas webáruháza, de nem foglalkozik a tartalmakkal és csak linket épít vagy nem épít linket és csak a tartalmakra szán időt, akkor nem lesz hosszú távon eredményes vagy sokkal kevésbé lesz az, mint lehetne. Fontos, hogy minden terület párhuzamosan fejlődjön a többivel.
Számos költözésben is részt vettél már. Hogy alakultak a webáruház-költözések Unas motorra SEO szempontból?
Eddigi tapasztalataim alapján három nagy csoportra lehet elkülöníteni a migrációt végző oldalakat. Az első, aki még nem ért hozzá, nem informálódik a migráció előtt vagy rossz helyről teszi és azt gondolja, hogy az új áruházba csak be kell pakolni a termékeket és már megy is minden a maga módja szerint. Ők jellemzően megfeledkeznek minden átirányításról és technikai beállításról, végül pedig organikus látogatottságbeli visszaesés következik, ahonnan egy idő után ki fognak persze jönni, de a veszteséget el kell könyvelniük.
A második csoport a teljesen véletlenszerű motorokról migráló oldalak, ki több, ki kevesebb gyakorlattal a háta mögött. Ezek technikailag elég vegyes háttérrel rendelkeznek és ugyanígy elég vegyesen fogják tudni megcsinálni az átirányításokat, a tartalmak migrációját és egyéb tennivalókat. Ha ebben a csoportban jól jár el valaki, akkor különösen nagy növekedést is hozhat a motor cseréje, mert általában kategóriákkal, termékoldalakkal jobb és megbízhatóbb technikai alapokra kerülnek.
A harmadik részhalmaz pedig a bérelhető rendszerekről migráló, már általában nagyobb gyakorlattal rendelkező oldalak. Ők könnyen boldogulnak a migráció teendőivel és elég jól felépítik az oldalt teszt környezetben. Elég pontos URL listát tudnak hozni vagy az alapján le tudják képezni az új URL struktúrát, hozzájuk társítva a megfelelő átirányításokat és a régi tartalmak új helyét. Általában a különböző bérelt rendszerekkel szemben az Unas legnagyobb előnye a sebesség és a gyakorlatilag 100%-os rendelkezésre állás, míg ez messze nem igaz a legtöbb konkuráló rendszerre, így sokszor tapasztaljuk, hogy a migráció után egész pozíciókban javulnak egyes helyezéseik.
SEO vonatkozásban nagy előny, hogy szinte minden szituációra megvan a helyes kanonikus és/vagy indexelési beállítás, így egy igazán haladó áruház tulajdonos olyan beállítást tud választani magának, amit majdnem biztos, hogy egy másik bérelt motornál sem érhet el.
Hova tart az e-commerce SEO? Milyen újdonságok vannak 2021-re, ami érintheti a webáruházakat?
Hogy hova tart, azt csak a Google tudhatja igazán, de a fő irányvonaltól ez az év sem fog eltérni, ami a felhasználói vágy mélyebb megismerése. Ma már rég nem elég kulcsszavakat halmozni a végtelenségig és minden létező szinonímát beírni egy-egy tartalomba, hogy az jól rangsoroljon. A fő cél az, hogy megtudjuk, megértsük és megoldjuk a felhasználó vágyát. Pontosan azt a választ (aloldalt) kell felépítenünk egy adott kulcsszó csoportra, ami a felhasználó problématudatából fakadó vágyra megoldást nyújt és eközben kell a megfelelő nyelvi és szemantikai jeleket hagynunk a szövegben.
Természetesen fel lehet sorolni olyan trendi dolgokat, hogy foglalkozzunk a Google Search Console-ban található Core Web Vitals eredményeinkkel, a Mobile-First Indexing témájával és egyéb területekkel, amikről a Google eddig is már évek óta beszél, de ha alapjaiban nem szolgáljuk ki megfelelő tartalommal a látogatókat, akkor ezekkel foglalkozni szinte felesleges. Aki előbbieken túljutott már, az foglalkozzon csak az új trendekkel.