Hiszünk abban, hogy az internet az egyik legfontosabb találmány az emberiség történetében. Jól felhasználva az élet minden területén csak előnnyel rendelkezik. Napjainkra már eljött az idő, amikor a kereskedő cégek szinte nem tudnak létezni internetes jelenlét nélkül. Persze itt nem csak
webáruház nyitásról, illetve online értékesítésről van szó. Sok kereskedő előbb kezdi meg a közösségi médiában való megjelenését, mint e-kereskedelembe fogna. Tudjuk, hogy egy cég közösségi média szereplése sokkal interaktívabb, személyesebb, mint az egyoldalú kommunikáció vagy információ átadás.
A legnagyobb közösségi média oldalakon, Facebookon, Instagramon, Twitteren a Föld lakosságának negyede elérhető már. Csak a Facebook 2,5 milliárd felhasználóval rendelkezik. Ilyen széles körben egyik marketing csatornán sem érhető el a célközönség. Ebben a cikkben foglalkozunk egy kicsit azzal, hogy a webáruházas értékesítéseket miként lehet fellendíteni a közösségi média felhasználásával. Mivel Magyarországon a Facebook és az Instagram a legjelentősebb csatorna, ezért ezeket tekintjük át tüzetesebben.
Mindennek az alapja a termékkatalógus
Az online értékesítés növelésének legfontosabb lépése a termék katalógus feltöltése a Facebook rendszerébe. Termékkatalógus tartalmazza a webáruház által forgalmazott termékeket, azok minden szükséges adatával. A katalógus segítségével az emberek egyszerűen vásárolhatnak a Facebook boltból. Emellett hirdetési funkciókhoz is hozzáférést biztosít, amelyekkel szintén elérhető a kívánt célközönség. A katalógus segítségével többek között dinamikus hirdetéseket jeleníthet meg, beállíthatja az Instagram-os vásárlást vagy csatlakozhat egy üzleti oldal boltjához. A legtöbb népszerű webáruház platform ad automatikus megoldást az adatbázis előállításához.
Az
Unas rendszerben is elérhető a Facebook katalógus, ami minden letöltés esetén a legfrissebb termékadatokat tartalmazza. Természetesen a tökéletes feed generálásának feltétele, hogy a webáruházban rendelkezésre álljanak a szükséges adatok, paraméterek. A webáruház által biztosított katalógust a Facebook vállalkozáskezelőjében a katalóguskezelő szekcióban lehet beállítani. Diagnosztikára is lehetőség nyílik, ahol a hiányosságok, javasolt módosítások megtekinthetőek feldolgozás után.
Facebook oldal
A legtöbb olvasó számára talán ez a legismertebb része a megjelenésnek és mivel ingyenes, sokan használják is. A legtöbb webáruház rendelkezik már nyilvános Facebook oldallal, azonban azt ritkán frissítik, hiányoznak róla alapvető adatok, beállítások. Sokan gondolják, hogy ugyanúgy kell összeállítani, mint egy személyes profilt, de manapság már nem elég időnként posztolni valamit. Érdemes minőségi profil és fejlécképet alkalmazni, kitölteni minden adatot, információt a vállalkozásról.
A Facebook oldalon fog helyet kapni a Facebook bolt vagy a Facebook webáruház. A két fogalom különböző lehetőségeket takar! A Facebook bolt egy beépített Facebook által fejlesztett megoldás, a Facebook webáruház pedig általában a webáruház szolgáltatók által kínált alkalmazás, amivel a közösségi oldalon belül lehet egy alternatív webáruháza a kereskedőnek. Az oldalhoz kapcsolódik a Messenger is, amivel kiváló lehetőség nyílik a vásárlóval való kommunikációra.
Facebook Bolt
2016-ban jelent meg a Bolt funkció a legismertebb közösségi oldalon, aminek a bekapcsolásával a bal oldali menüsávban egy új lapfül jön létre. A termékkatalógus adataiból összeáll a termékpaletta, ahol megtekinthetőek a termékek információi. A termék részletes adatlapjáról pedig közvetlen link visz a webáruházba ahol megvásárolható a termék.
A Facebook Bolt előnyei között tartják számon, hogy a termékeket meg lehet jelölni egyéb posztokban, képeken, videókban. A termékek rész eleve az oldal tetején jelenik meg, így mindig szem előtt van a böngészők számára. Onnan pedig könnyen megoszthatják vagy menthetik is a termékeket a felhasználók.
Facebook Webáruház
A webáruház szolgáltatók által kifejlesztett Facebook webáruház alkalmazás már a Bolt megjelenése előtt jelen volt. Az Unas rendszerben elsőként lett elérhető, már 2011-ben létrehozhatták a kereskedők saját alternatív shopjukat. Hasonlóan a bal oldali menübe telepíthető a megoldás, ahol a webáruházzal közel megegyező funkcionalitással lehet rendelést leadni a Facebook oldalain belül. Használható a webáruházban regisztrált vásárló fiók, kosárba tehetőek a termékek, minden ugyanúgy zajlik a vásárlási folyamatban, mintha a webáruházban lenne a látogató. A beérkezett rendelések pedig egységesen kezelhetőek az adminisztrációs felületen. Ehhez a formához azonban 2000 lájkoló szükséges, így kezdő webáruház üzemeltetők nem tudják használni.
Instagram Shopping
Korábban is írtunk már arról, hogy miért
érdemes megjelenni cégként a hazánkban használt második legnagyobb közösségi oldalon, az Instagramon. Igaz az Instagram inkább a fiatalok körében népszerű és főképpen képi tartalom megosztásáról szól, de miért ne jelenhetne meg ezen a platformon is az értékesíteni kívánt termék, innen is újabb vásárlókat irányítva a webáruházba? Erre ad megoldást az Instagram Shopping funkció.
A megoldás segítségével megjelölheti a termékeket az egyes Instagram posztokban szereplő fotókon, melyre ha rákattint a látogató akkor megtekintheti az árát, leírását illetve egy hivatkozáson keresztül közvetlenül a webáruház termékoldalára juthat. Így a posztból egyenes út vezeti az érdeklődőt a webáruházába, ahol megvásárolhatja a termékeket. Különösen fontos ez márkaépítés esetén, amikor az egyes márka termékeit valós felhasználási környezetében mutatja be a poszt és onnan tereli a vásárlás felé.
Dinamikus hirdetések
A dinamikus hirdetések automatikusan népszerűsítik a termékkínálatot azok körében, akik érdeklődést tanúsítottak irántuk a webáruházban. A dinamikus hirdetések ugyanúgy jelennek meg, mint a többi egyképes, galéria vagy kollekció formátumú hirdetés a Facebookon, az Instagramon és az Audience Networkben. Ahelyett azonban, hogy külön-külön kellene létrehozni hirdetést az egyes termékekhez, olyan hirdetéssablont készíthet el, amely automatikusan felhasználja a katalógusban szereplő árucikkeket, képekkel és adatokkal.
A dinamikus hirdetésekkel újra megcélozhatja azokat az embereket, akik jártak valamelyik termékoldalon, regisztráltak vagy rendelést adtak le a webáruházban. Emellett persze szélesebb célközönség is használható azok elérésére, akikkel korábban nem volt interakció. A remarketing része tehát az automatikus termékajánlás, ahol a hirdetések természetesen releváns termékeket fognak megjeleníteni a katalógusból.
Influencer marketing
Néhány éve új eszköz került be a marketing szakemberek eszköztárába, ez az influencer marketing. Mint általában minden marketing eszköznek, ennek is meg van a maga pszichológiája. Itt főként a fiatalabb célközönség érhető el, leginkább az Instagramon keresztül. Mozgatórugója, hogy a célközönség tagjai celebeket, hírességeket követnek, azokat a termékeket szeretik amit a példaképük eszik, használ vagy visel. Egyszerűen hasonlítani akarnak rájuk, úgy akarnak kinézni mint ők.
Emlékezzünk az AboutYou megérkezésére kis hazánkba. Minden közösségi média használó ismerte a márkanevet már a nyitás napján, csupán azért, mert a cég egy tucat népszerű ember posztjait megvásárolta, akik a közösségi oldalaikon megemlítették az induló webáruházat. Sokan azt gondolják, hogy influencereket használni drága mulatság, azonban sokszor egy termékért cserébe olyan értékes posztokat lehet kapni, ami aztán több terméket is elad. Az influencerek kiválasztásánál viszont nagyon fontos, hogy hiteles és releváns legyen a témakörben, tehát valóban el kell hinnie róla a célközönségnek, hogy azt a bizonyos terméket önszántából használja.
Mi a jövő?
Az internet összeköti az embereket, de a közösségi média össze is láncolja őket. Egyes kimutatások szerint az internetezők átlagosan napi 40 percet töltenek el a közösségi oldalakon. Kézenfekvő, hogy a marketinges szakemberek egyik legnagyobb fegyverévé vált, természetesen alkalmazkodva a legújabb trendekhez. Emiatt érdemes minden részletét, minden lehetőségét kihasználni. Aki hosszútávra tervezi a webáruház üzemeltetését, építsen márkát és alakítson ki célközönséget valamint szolgálja ki a tartalmi igényeket ezen a csatornán is.
Unas webáruház bérlésével ehhez minden szükséges funkciót és segítséget megkaphat.