Hamarosan érkezik a tavaszi Csillagászati Világnap. Doug Berger, az Észak-Kaliforniai Csillagászati Egyesület elnöke javasolta 1973-ban, hogy a csillagászok vigyék ki távcsöveiket az utcára és mutassák meg a járókelőknek is az égbolt csodáit. Azóta ez a szokás kiterjedt a világ több országára és számos csillagászati szervezet támogatja, eseményt szervez köré. A Csillagászati Világnap mozgó ünnep: minden évben más napra esik, valamint kettő is van belőle egy évben, tavasszal és ősszel. A közelgő dátum miatt mi is szeretnénk bemutatni az Unas csillagrendszert, hogy ügyesebben navigálhass a kinézetek univerzumában.
Mi köze a csillagoknak a webáruházhoz?
Ha először jársz nálunk vagy nem ismered még annyira az Unas rendszert, furcsállhatod, hogy mit keres csillagokkal foglalkozó cikk egy webáruház szolgáltató blogjában. A válasz nagyon egyszerű, a webáruházban használható választható kinézeteket csillagászati objektumokról neveztük el.
Melyik legyen a tiéd?
A kinézet kiválasztásánál nem elegendő pusztán arra hagyatkozni, hogy neked melyik tetszik. Sokszor esnek abba a hibába a webáruház üzemeltetők, hogy saját ízlésük szerint választanak sablont, nem törődve a célcsoport igényeivel és a termékkör jellemzőivel. A kinézeteink tervezése során figyelembe vettük, hogy lehetőleg minden felmerülő igénynek megfeleljen valamelyik. Nézzük a legfontosabb választási szempontokat:
Vásárlói szokások: Nagyon fontos, hogy a vásárlóid milyen szokások alapján közlekednek a webáruházon belül, milyen módon keresnek vagy jutnak el a kívánt termékhez. Kinézeteink ebben is mutatnak eltéréseket, hogy lehetőleg minden igényt kielégítsenek: van amelyikben a termék kereső nagy, van amelyikben a kategória menü van jobban szem előtt és van, amelyikben inkább a termék- és kategória ajánlók kapnak nagyobb hangsúlyt.
Mindenképpen olyat válassz, ami a legjobban támogatja a vásárlóid szokását: hogy hol és milyen formában keresik az információkat vagy jutnak el a vágyott termékhez. Ne feledd, hogy teljesen más módon közelít meg egy webáruházat az idősebb és a fiatalabb korosztály, illetve a nők és a férfiak is. Más hangulatot kell kialakítanod, ha műfogsor ragasztót árulsz és mást, ha gördeszkákat.
Kategóriák: A kategóriák önmagukban is fontos szerepet játszanak, számos esetben ez az egész áruház lényege, magja. Fontos, hogy a kategóriáid átgondoltak, jól felépítettek legyenek. A kategóriák számára és szintmélységére nincs bevett módszer, itt kizárólag a termékeid és a keresési szokások azok, amelyek a gyakorlatban meghatározzák a kategória struktúrádat. A struktúra mérete, illetve maga a kategóriák hangsúlyossága alapján pedig olyan dizájnt érdemes keresned, amely a lehető legjobban támogatja a te kategória rendszeredet.
Van, amelyik kinézet megfelelőbb a kevesebb főkategória számára, ezek jellemzően vízszintes menüt alkalmaznak. Van amelyik nagyobb teret ad egy oldalsó sávban, így nagyobb számú főkategória is megjeleníthető egyszerre. Továbbá az sem mindegy, hogy a főkategóriák alatt mennyi további alkategória szint van - van-e egyáltalán -, ezek megjelenítése is kinézetenként eltérő lehet.
Termékadatok: Szintén szempont kell legyen választáskor az, hogy a termékeidről milyen és mennyi adatod van, ezek közül mi, hol és hogyan jelenik meg - akár kiemelt módon. Vannak sablonok, amelyek remekül támogatják a sok paraméterrel rendelkező termékeket, nagy mennyiségű adat megjelenítésére lettek optimalizálva és vannak, amelyek azon termékcsoportok számára lettek tervezve, ahol kevesebb a termék paraméterek száma, ezáltal kisebb információ mennyiség kerül a látogató elé.
Ide tartozik a termék képe is, hiszen vannak olyan termékek, amelyek látványosak, a fotójuk adja el őket. Ez esetben érdemes olyan arculatot választani, ahol a termék képek kapnak nagyobb hangsúlyt.
Marketing: Fontos tényező az üzletpolitika, a marketing célok, hogy mit milyen formában társz a látogatók elé. Fontosak az új termékek vagy a termékajánlók? Inkább látványos bannereken keresztül hívod fel a látogatók figyelmét? Népszerű kategóriákat emelnél ki a keresés megkönnyítésére? Kiemelkedő ügyfélszolgálattal rendelkezel és ezt mindenképpen feltűnő módon szeretnéd kiírni? Utcai üzletet vagy átvevőpontot is üzemeltetsz? Fontos a hírlevélre vagy kuponokra, áruházi akciókra a figyelem felhívása? Saját márkával vagy szolgáltatással dolgozol? Ezek mind olyan igények, amelyekre megoldást találsz valamely kinézetcsaládban.
Arculat: Nyilvánvalóan az sem elhanyagolható szempont, hogy melyik téma tetszik, a fentiek mellett természetesen ezt is mérlegelheted. A dizájn egyéni ízlésen alapul, tehát itt nincs jó vagy rossz a választás szempontjából. Amit ezzel kapcsolatosan fontos tudnod, hogy a kinézeteket mindig igyekszünk a legújabb trendek és a legnépszerűbb megoldások megfelelő vegyítésével megtervezni, különösen ügyelve a megfelelő UI megjelenésre és UX élményre úgy, hogy közben az összes Unas funkció is helyet kapjon mindegyikben.
Ha úgy érzed, hogy a fenti szempontok vagy egyéb kritérium miatt kompromisszumra kényszerültél, ne feledd, hogy a dizájn az, amin bármikor lehet bármit változtatni. A kinézetek módosításával a cikk további részében külön foglalkozunk.
Választható kinézeteink
Lássuk, milyen kinézeteket választhatsz nálunk, melyiket kinek ajánljuk. Kinézetet az adminisztrációs felületen a Beállítások / Kinézet, Arculat / Kinézet kiválasztása menüben tudsz választani. Egymás alatt találod az egyes kinézetcsaládokhoz tartozó verziókat. Mindegyikhez készítettünk egy részletesebb leírást és egy bemutató áruházat is.
A bemutató áruházakat konkrét termékpalettákkal töltöttük fel, ami nekünk először eszünkbe jutott az adott dizájnról. Fontos, hogy ezek a témakörök nincsenek kőbe vésve, gyakorlatilag úgy terveztük őket, hogy bármilyen témának, termékpalettának megfeleljenek. Választhatsz bio termékeid számára is olyan kinézetet, amit mi műszaki cikkekkel töltöttünk fel, lehet, hogy esetedben az lesz a telitalálat.
Adara
Fiatalos, energikus dizájn, jól használhatók benne az élénk színek. Hangsúlyos a képi látvány, így nagyobb termékképek, bannerek megjelenítésére is alkalmas. Kifejezetten kevés főkategóriához ajánljuk, de az alkategóriák tekintetében már engedékenyebb a kinézet: két szint is megjelenik a legördülő menükben, viszont akár kevesebb alkategóriához is megfelelhet.
Azok számára is előnyös, akiknek a termékekről nem kell túl sok információt megjeleníteni (pl. listaoldalakon), viszont számos UNAS funkciót használna. Az Adara hangsúlyt fektet a bizalomépítésre is, ezért a főoldalon webáruház előnyök és vélemények is megjeleníthetők.
Minden olyan kereskedő számára ajánljuk, akik élénk színeket, látványos bannereket, látványos termékképeket és nem túl nagy kategória struktúrát használnak.
Sport téma: részletes leírás | bemutató áruház
Baba-mama téma: részletes leírás | bemutató áruház
Háztartási gép téma: részletes leírás | bemutató áruház
Divat téma: részletes leírás | bemutató áruház
Antares
Ez a kinézetcsalád színes felületeivel hangsúlyosan emeli ki áruházad vagy akár egy márka fő színeit. A főkategóriák száma és a kategórianevek hossza alapján ezt a témát is inkább a kevesebb főkategóriákhoz ajánljuk, viszont a legördülő megamenünek köszönhetően akár tekintélyes alkategória mennyiség is megjelenhet.
Ha fontos termék adatokat, termékváltozatokat szeretnél megjeleníteni már a termék listákon is, erre is lehetőséget ad ez a kinézet. A főoldal banner elemei multifunkcionálisak: használhatod reklám bannerek számára vagy akár kiemelt kategóriáknak, a bannerek számát is tetszőlegesen növelheted.
Ha a termékhez sok opciód, beállításod, megadható adatod vagy szolgáltatásod van, jó választás lehet ez a sablon: határozottan szeparálja ezen adatokat a termékoldalon, így remekül támogatva a kosárba helyezendő termék konfigurálását.
Divat téma: részletes leírás | bemutató áruház
Bútor téma: részletes leírás | bemutató áruház
Karóra téma: részletes leírás | bemutató áruház
Szerszám téma: részletes leírás | bemutató áruház
Callisto
Ez a kinézetcsalád a funkcionalitásra, a lehető legegyszerűbb, sallangmentes megoldásokra helyezi a hangsúlyt. Fejléc menüje több sorosra lett tervezve, így sok vagy hosszú főkategória nevek esetén is jó választás. A legördülő megamenü által pedig bármilyen méretű alkategória struktúrával megbirkózik a kinézet.
Amennyiben a termékekre és a termékadatokra helyeznéd a hangsúlyt, kiváló választás. A termékoldal is támogatja a sok és sokféle termékadat szervezett megjelenését. Számos funkció számára helyet ad már a terméklista oldal is, illetve három választható listaoldali nézet is támogatja a termékeid számára legmegfelelőbb megjelenítést a gyorsabb vagy éppen részletesebb áttekinthetőség végett.
Szerszám téma: részletes leírás | bemutató áruház
Ékszer téma: részletes leírás | bemutató áruház
Bútor téma: részletes leírás | bemutató áruház
Bio téma: részletes leírás | bemutató áruház
Castor
A Castor kinézetben egy szeparált oldalsáv biztosítja, hogy a kategória struktúra és termékadat szűrések mindig szem előtt és kéznél legyenek, míg a fennmaradó rész csak a termékeké és a tartalomé. Ez a kinézetcsalád kellő egyensúllyal kezeli a funkcionalitást és a látványosságot.
Kifejezetten olyan termékekhez javasoljuk, ahol a kategóriákban sok termék van, ezt segíti elő a teljes szélességű megjelenés is. A nagy szélességnek köszönhetően a termékoldal nagyobb kijelzőkön, monitorokon olyan tagolást és elrendezést tesz lehetővé, hogy minden lényeges termékinformáció az oldal felső részében látható görgetés nélkül.
Azoknak ajánljuk főként a Castort, akik széles termékpalettával rendelkeznek, azaz hatalmas kategória rendszerekhez és azon belül is rengeteg termékhez.
Háztartási gép téma: részletes leírás | bemutató áruház
Hangszer téma: részletes leírás | bemutató áruház
Játék téma: részletes leírás | bemutató áruház
Divat téma: részletes leírás | bemutató áruház
Orion
Látványos, nagy fotók? Benyomást keltő képi illusztrációk? Akkor ez a te kinézeted. Az Orion kinézetcsalád kiváló azok számára, akik termékei látványosak vagy azokhoz látványos illusztrációs fotók kapcsolhatók.
A sablon egy speciális, kompakt fejléccel rendelkezik, amelyben a főkategóriák ha már nem férnek ki, egy kis segédmenüben gyűjti ki a többi menüpontot. Ennek ellenére azonban inkább a kevés főkategóriával rendelkező webáruházak számára javasoljuk.
Remek választás lehet azok számára, akik kisebb termékpalettával kereskednek és a mennyiség helyett inkább minőséget vagy látványosságot akarnak mutatni. Ehhez remek segítség az egy terméket fókuszba állító főoldali termékajánló is.
A kinézetcsalád egyaránt alkalmas és remekül jelenik meg nagyon kevés és nagyon sok termékadat esetén is - mind a lista oldalakon, mind a termékoldalakon. A terebélyes termékoldalak esetén kiváló segítséget nyújt a látogatók számára a fix kosár sávban elhelyezett kis navigációs menü, amelynek segítségével egy kattintással a termékoldal megfelelő szakaszához ugorhatnak.
Ékszer téma: részletes leírás | bemutató áruház
Bio téma: részletes leírás | bemutató áruház
Szerszám téma: részletes leírás | bemutató áruház
Bútor téma: részletes leírás | bemutató áruház
Pegasus
Ha termékfotóid látványosak vagy egy termékről több fotód is van, amik már listaoldalon is fontos, hogy megjelenjenek, akkor te a Pegasus hátán fogsz a legjobban szárnyalni.
A főoldali óriási slideshow lehetővé teszi, hogy impresszív bannerekkel hívd fel a figyelmet, marasztald a vásárlód. Marketing céljaidra pedig tetszőlegesen felhasználhatod az egyszerre egy terméket bemutató termékajánlót, ami nagy hangsúlyt ad és kellő információt biztosít a termékedről.
A kategóriák tekintetében ez a kinézet alkalmas a több főkategória megjelenítésére, akár hosszú elnevezésekkel is, a legördülő kategória menüben pedig kifejezetten nagy mennyiségű alkategória tud megjelenni. Mivel az oldalsó sáv ebben a kinézetben a főoldal kivételével mindenhol megjelenik, az ebben elhelyezett marketing értékű tartalmak mindig láthatók maradnak a böngészés során, az áruház egyéb funkciói mellett.
A kinézetcsaládnak kifejezetten jól állnak a kicsit lágyabb tónusú színek, így hangsúlyt fektetve a termékek színeire és formáira.
Kozmetikum téma: részletes leírás | bemutató áruház
Játék téma: részletes leírás | bemutató áruház
Karóra téma: részletes leírás | bemutató áruház
Baba-mama téma: részletes leírás | bemutató áruház
Polaris
Ha mindent nagy képeken, bannereken keresztül mutatnál be inkább, akkor ehhez nagyon látványos alapot biztosít a Polaris kinézetcsalád. Számos főoldali banner szekciójával igazi hatásvadász, impulzív vásárlást generáló benyomást lehet elérni.
Kifejezetten olyanoknak ajánljuk, akik kis méretű kategória rendszerrel bírnak: kevés főkategória, kevés alkategória, kevés kategória szint. Teljes szélességű kivitelezésének hála nagyobb kijelzőkön számos tartalom látható gördítés nélkül, illetve ennek köszönhetően a termékoldalon is minden lényegi adat látható az oldal felső tartományában, ahonnan gombok segítségével érhetők el gyorsan és egyszerűen a részletezett információk.
A Polaris nem a saját színeit helyezi előtérbe, hanem a termékeket és a különféle bannereket hagyja érvényesülni.
Kozmetikum téma: részletes leírás | bemutató áruház
Sport téma: részletes leírás | bemutató áruház
Ékszer téma: részletes leírás | bemutató áruház
Bio téma: részletes leírás | bemutató áruház
Pollux
Fő jellemzője az oldalsávban kibontható hierarchikus kategória menü, ezért sok kategóriával rendelkező áruházak számára ideális választás. Az oldalsávban természetesen elférhetnek még egyéb információk vagy marketing célú tartalmak is.
A Pollux kifejezetten jó azok számára, akik nagy termékpalettával, sok termékadattal rendelkeznek, de a látványos marketingre is lehetőséget adnak a főoldalon elhelyezkedő különféle banner csoportok, amelyek tetszőlegesen bővíthetők, illetve tartalmukat variálhatod, hogy szöveg, gomb, kép vagy ezek tetszőleges kombinációja legyen.
A terméklistákon kompakt megjelenés és a teljes szélesség kitöltése biztosítja, hogy már itt számos információt feltüntess a vásárlóid számára. A Pollux termékoldalai is nagyobb kijelzőn minden fontos információt meg tudnak jeleníteni görgetés nélkül, termékoldala abban az esetben a legideálisabb, ha átlagos mennyiségű adat jelenik meg egy-egy termékről.
Játék téma: részletes leírás | bemutató áruház
Hangszer téma: részletes leírás | bemutató áruház
Háztartási gép téma: részletes leírás | bemutató áruház
Baba-mama téma: részletes leírás | bemutató áruház
Sirius
A Sirius kinézet elsőre feltűnő egyediségét a főoldalon folyamatosan nyitva látható kategória menü adja, ami legörgetve vagy aloldalakon a fix fejlécből megnyitható bármikor. Ebből adódóan főként azok számára javasoljuk, akiknek nincs több, mint 10-15 főkategóriája.
A kinézetre jellemző, hogy nem szokványos megjelenítési módokat is alkalmaz, így remek választás, ha ki szeretnél tűnni a tömegből. A főoldalon számos látványos elem került beépítésre a marketing tevékenységet támogatandó, illetve betöltési animációk teszik még különlegesebbé a Siriust.
A kinézet nagy képeknek ad teret, így látványos termékekhez is jó választás. Kiválóan alkalmas kevés vagy éppen nagyobb mennyiségű termékadat megjelenítésére egyaránt.
Ettől a kinézettől kezdve kezdtük el fejleszteni és alkalmazni először mobilnézeten az egyre terjedő és népszerű 'egyujjas' vezérlési rendszert, amely segítségével a készüléket egy kézben tartva, pusztán a hüvelykujj segítségével lehet navigálni, funkciókat elérni a webáruházban.
Bútor téma: részletes leírás | bemutató áruház
Divat téma: részletes leírás | bemutató áruház
Sport téma: részletes leírás | bemutató áruház
Ékszer téma: részletes leírás | bemutató áruház
Megújult referencia oldalunk!
Sokan kéritek, hogy mutassunk bizonyos választható kinézetekre élő, működő példákat. Szerencsére könnyű a dolgunk, minden családból több száz referenciát tudunk felhozni. A referencia oldalunkon, az egyedi kinézetek mellett már a választható kinézeteinkből is találtok példákat, ahol kinézetcsaládonként mutatunk be néhány látványosra sikerült áruházat. A választható kinézetek szekcióiban javarészt olyan áruházakat szedtünk össze, ahol a webáruház üzemeltető saját maga alakította ki az arculatot, a módosítható elemeket vagy csak minimális módosítást kért tőlünk.
Mi a teendő a kinézet kiválasztása után?
Ha kiválasztottál egy sablont, még nem végeztél. Az egyes elemeit fel kell töltened a tartalmaiddal, hogy ne üres vagy mintaképekkel feltöltött oldal fogadja a vásárlóidat. Az áruház tartalma itt két részre bomlik:
Az egyik része a kinézettől független tartalom, ilyen például a kategóriák, a termékadatbázis, az aloldalak, a tartalmi elemek és szerkeszthető tartalmak.
A másik része pedig az adott kinézethez kötött elemek, ezek zöme a nálunk Módosítható elemnek nevezett tartalmakat jelenti. Ezek a fejléc, a lábléc és a főoldal elemei, a különféle bannerek, slideshow-k vagy egyéb képi és szöveges tartalmak. Itt most csak dióhéjban fogunk ezekről írni, bővebb információért olvasd el az Unas webáruház tartalmi részeiről és a szerkeszthető komponenseiről szóló Amit a módosítható elemekről tudnod kell című cikkünket, ahol részletes kezelési útmutatót találsz erről a témáról.
Logó: az egyik legfontosabb elem, ez segíti elő áruházad azonnali beazonosítását a látogatók számára. Mielőtt bármit is feltöltenél, nézd meg a bemutató áruházon, hogy az adott kinézeten hol helyezkedik a logó, illetve az admin felületen minden esetben kiírjuk, hogy legfeljebb mekkora méretű logót enged megjeleníteni. Ennek megfelelően méretezd át a logód.
Több arculat esetén eleve színes vagy színezhető a sáv, amiben a logó helyezkedik el, ezért mindenképpen háttérszín nélküli, ún. transzparens logó feltöltését javasoljuk. A kinézetet tekintsd meg kisebb kijelző méretben is és ha szükséges, tölts fel megfelelő méretű logót, illetve retinaméreteket szükség szerint.
Bannerek: a kinézeteken számos kisebb-nagyobb, statikus vagy éppen gördíthető banneres tartalom van. Ezek jellemzően marketing célokat, bizalomépítést szolgálnak és a navigációt segítik elő. Bár ezek opcionálisak és nem kötelező mindet használni, de ha már ott a lehetőség, érdemes élni vele és induláskor is legalább néhány bannert kihelyezni, akár nyitási akciókkal vagy konkrét termék ajánlatokkal.
Bannerek esetén is ügyelj az admin felületen megadott ideális méretekre, ahol tudsz, tölts fel retina (dupla) méretet is. A bannerek fontos részét adják a dizájnnak, ezért érdemes ügyelni a bannerképek minőségére, egységes stílusára, igényes kivitelezésére. A szép, ízléses képekkel feltöltött áruházban mindenki szívesebben időzik.
Lábléc: a lábléc menüit is aktualizáld: tedd bele a szükséges menüpontjaid és töröld ki amire nincs már szükséged. A végén ellenőrizd, hogy minden menüpont a megfelelő oldalra mutat-e. Bizonyos kinézetekben a közösségi linkek vagy ikonok is a láblécben lettek elhelyezve, ezeknél ügyelj arra, hogy csak olyanokat jeleníts meg, amikhez oldalad és tartalmad is van, illetve fontosnak ítélsz. Ha például van egy Instagram oldalad, de nem igazán foglalkozol vele, nem sok értelme van belinkelni a webáruházra.
Szövegek, linkek: nem mindenkinek nyilvánvaló elsőre, de a webáruházon látható minden szöveg, felirat, gomb, link átírható, szerkeszthető. Ne felejtsd el megadni a szükséges szöveges elemeket, pl. ügyfélszolgálati adatok vagy éppen a főoldali üdvözlő, bemutatkozó szöveg. Illetve ha bármely felirat, gomb vagy cím számodra nem megfelelő, írd át az adminon.
Egyedi igényeid vannak?
Egyedi igény szinte mindig van, ezért több lehetőséget is kínálunk ezek megoldására. A választható kinézetek tervezési célja az, hogy minél szélesebb körben használhatók legyenek, ezért értelemszerűen a legáltalánosabb megoldásokat, elrendezéseket tartalmazzák. Ha ettől el szeretnél valahol térni, nem gond: az egyedi igények mértékétől függően több szinten is bele lehet nyúlni a webáruház megjelenésébe.
Kinézet testreszabása
Bizonyos kinézetek esetén alapvető módosítási pontokat kivezettünk az admin felületre, amiket a Beállítások / Kinézet, Arculat / Kinézet testreszabása menü különböző lapfülein találsz meg. Ez többnyire a színek módosítását jelenti, illetve néhány, speciális beállítás is itt kapott helyet.
Saját CSS
Ha tudod mi fán terem a CSS, akkor a webáruház bármely elemét tetszés szerint átformázhatod ezzel a funkcióval. Ez már jóval nagyobb módosítási szabadságot ad, de fontos, hogy hozzáértő személy végezze. Ha nem körültekintően jársz el, könnyen lehet, hogy ha egy helyen átformázol valamit, az más helyen is megváltoztatja a megjelenést.
Kinézet fájlok módosítása
Lehetőség van arra is, hogy a fájlokat letöltsd, azokon módosításokat végezz és visszatöltsd a webáruházba. Ezáltal - kellő hozzáértéssel - a lehető legnagyobb szabadsággal módosíthatsz, akár teljesen egyedi kinézetet varázsolva. HTML, CSS, script - minden ami a frontend fogalma alá tartozik alkalmazható a fájlokban és a megjelenés szintjén bármilyen megoldás kivitelezhető, nincsenek korlátok. Ha a kinézet fájljait módosítod, az nem lesz hatással az adatbázisra, nem fogja érinteni a termékeket, a kategóriákat és az egyéb tartalmi oldalakat.
Nem tudtad megoldani? Kérd segítségünket!
Nyilván tudjuk, hogy nem mindenki webprogramozó és webdizájner. Szerencsére nincs is ezzel probléma, hiszen egyre több külső cég készült már fel arra, hogy az Unas webáruházakhoz módosításokat, saját arculatot készítsen. Természetesen minket is bármilyen szintű módosítással megkereshettek az egyszerű színmódosítástól a teljesen egyedi dizájn megtervezéséig és kivitelezéséig, mindenben tudunk segíteni.
Vedd fel velünk a kapcsolatot és írd meg elképzeléseidet, igényeidet, mi pedig szakmai tapasztalatunkkal és tanácsainkkal segítünk ezeket a megvalósulás szintjére emelni!