Google Shopping beállítása Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a Google Shopping szolgáltatás megérkezett Magyarországra, immáron a hazai webáruházak is új szintre emelhetik a termékeik hirdetését. Az alábbiakban segítséget nyújtunk a beállításokhoz, ezt a pár perces folyamatot kell végrehajtani az új platform használatához.

Kezdő lépések

Két fiók szükséges, egy Google Merchant Center és egy Google Ads. A Google Merchant Center segítségével feltöltheti a termékekkel kapcsolatos adatokat a Google rendszerébe, majd elérhetővé teheti azokat más Google szolgáltatások számára. A Google Ads pedig maga a hirdetési rendszer, amivel a termékeket az organikus találatok felett jelenítheti meg. Ha még nem rendelkezik a fiókokkal, úgy létrehozhatja az alábbi linkeken: Google Merchant Center | Google Ads

Tulajdonjog ellenőrzése és a Google fiókok társítása

A Google-nek meg kell győződnie arról, hogy a webáruház, amit hirdetni kíván, valóban az Ön tulajdonában van. Erre több módszert is kínál, legegyszerűbben a HTML-címkés azonosítás használható erre a célra. Ha korábban használt már Google Search Console-t a webáruházához, erre már nem lesz szükség. Ha nem, akkor a Merchant Centerből ki kell másolnia a HTML-címke kódrészletét és beilleszteni az Unas adminisztrációs felületen, a Beállítások > Külső kapcsolatok > Google kapcsolatok menüben, Google Search Console / Google Merchant Center fülön található mezőbe, majd kérni a Google-től az ellenőrzést.

Ezt követően a Merchant Center fiókot össze kell kapcsolni az Ads fiókkal. A Merchant Centerben a jobb felső sarokban található "három pontra" kattintva válassza a Fiók összekapcsolás lehetőséget és küldje el a kérelmet az Google Ads ügyfélkód megadásával. Kérelem elküldése után lépjen át a Google Ads fiókjába és az eszközök menüben a beállításoknál válassza ki a Kapcsolt fiók lehetőséget (Eszközök > Beállítások > Kapcsolt fiók). Keresse meg a csempe elrendezésű listában a Google Merchant Center-t, kattintson a "Részletek" linkre és engedélyezze a kapcsolatot. Engedélyezés után máris belekezdhet a termékek feltöltéséhez a Merchant platformon.

Termékek feltöltése a Merchant Centerbe

A Termékek menüpontba lépve válassza a Táblázatok opciót, ahol a kék plusz jelre kattintva kezdheti el a termékfeed feltöltést (Termékek > Táblázat > "+").
A megjelenő varázslóban először meg kell határozni az értékesítési országot, a nyelvet valamint a célt. A folytatásban a termékfeed feltöltésének típusát választhatja ki. Javasoljuk az "Ütemezett lekérést", így nem kell manuálisan frissítenie a későbbiekben. Nevezze el az elsődleges táblázatot, amelynél javasolt olyan nevet adni, ami több táblázat esetén is egyértelműen tudja azonosítani az adott elemet.

Ezután az UnasShop adminisztrációs felületen a Beállítások > Külső kapcsolatok > Árösszehasonlító export, Feed menüben engedélyezni kell a Google Product Feedet, valamint annak URL-jét át kell másolni a Merchant Centerbe. Innentől már automatikusan frissülnek a termékek a Google rendszerében, a megadott lekérdezési gyakoriság, lekérdezési idő, illetve az időzóna beállítás alapján, felhasználónév és jelszó nem szükséges.

A Google ellenőrzi a feltöltött termékfeed-et, ami általában 1-3 napot vesz igénybe. Amennyiben olyan akciót alkalmazna, amely lejárati idővel is rendelkezik, mindenképp kalkulálja bele ezt az átfutási időt. A Termékek oldalon a Lista menüben (Termékek > Lista) megjelennek a szinkronizálni kívánt termékek (termék mennyiségtől függően hosszabb időt is igénybe vehet).

Google Shopping feed tartalma

Javasoljuk, hogy ellenőrizze a feed tartalmát saját gépére letöltve. Tekintse meg, hogy valóban azok a termékek vannak benne, melyeket szeretne hirdetni valamint hogy a kívánt és előírt adatok is megfelelően jelennek meg. Amennyiben valamelyik adat hibás vagy hiányos, úgy a termék Shopping megjelenése nem lesz lehetséges. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy milyen adatokra lehet szüksége a feed-ben (termék kategóriánként és típusként eltérhet, hogy milyen elemek tartoznak kötelező besorolás alá), melyek hiányában nem lesz futtatható a hirdetés. A feed-et a termékeknél megadott adatok, termék paraméterek alapján állítjuk össze. Amennyiben a feedből hiányzik valamelyik adat, akkor az nincs vagy nem megfelelően lett megadva a terméknél, azokat pótolni illetve javítani kell, ezen hibákat a Google Shopping is jelezni fogja. A termékek alapadatait az UnasShop rendszer automatikusan elhelyezi a feedben. Az alapadatokon felül szükséges további adatokat termékparaméterként kell létrehozni az áruházban, majd termékenként kell megadni a kívánt tartalmát. Ezeket a táblázatban (P)-vel jelöltük, a leírásban pedig az elfogadott paraméterneveket adtuk meg.

Google Shopping Termékadat-attribútumok
tag leírás
id Termék azonosító (pl.: E975)
title Termék neve (pl.: LG Optimus G)
description Termék leírása (pl.: Black, 4.7 inches, 4G Smartphone)
link Termék oldalára mutató hivatkozás
image_link Termék kép linkje
availability Termék elérhetősége
price Termék ára (pl.: 1000 Ft)
sale_price A termék akciós ára - csak akkor kell megadni, ha a termék akciós, ez esetben a kedvezményes ár jelenik meg a Shopping-ban (pl.: 1000 Ft helyett 990 Ft)
adult Amennyiben a termék felnőtteknek szánt, explicit tartalmat foglal magába
google_product_category (P) Google által definiált kategóriák alapján szeretné besorolni a terméket. A termékbesorolás megadásával biztosíthatja, hogy a hirdetés a megfelelő keresési eredmények között jelenjen meg. | Paraméter neve: Google Kategória, Google Termék Kategória, Google Product Category, Remote Category
brand (P) Márka vagy gyártó neve | Paraméter neve: Márka, Márkanév, Brand, Gyártó
condition (P) Termék állapota (használt, új, felújított) - használt és felújított termékeknél kötelező, új terméknél opcionális. | Paraméter neve: Export condition, Állapot, Condition
color (P) Szín - Kötelező megadni minden termékhez, amely több színben áll rendelkezésre. | Paraméter neve: Export color, Szín, Color
gtin (P) Termékhez tartozó Global Trade Item Number (pl.: 34314843924) | Paraméter neve: ean, ean kód, ean code, ean_code, gtin13
mpn (P) Csak akkor, ha nincs a gyártó által jelölt GTIN szám, ekkor a termékhez tartozó gyártói számot kell használni (pl.: 34LG323). Kivételt képez az egyedi termék vagy ha az adott termék nem rendelkezik hozzá tartozó MPN-számmal. | Paraméter neve: gyártói referencia, gyártói cikkszám, gyártói azonosító, mpn, manufacturer part number
material (P) A termék fő anyaga (pl.: bőr) | Paraméter neve: Export material, Anyag, Material
pattern (P) Kötelező megadni minden termékhez, amely több mintával áll rendelkezésre (pl.: csapat mez) | Paraméter neve: Export pattern, Minta, Pattern
gender (P) A termék neme, ha értelmezhető (női, férfi, unisex) | Paraméter neve: Export gender, Nem, Sex, Gender
size (P) Termék mérete (pl.: "XL", "XXL") | Paraméter neve: Méretek, Méret, Size
is_bundle (P) Jelölni kell, hogy a termék csomagban van e, például fényképezőgép és objektív | Paraméter neve: Export bundle, Csomagban, Csomag, Bundle
További információkat és pontos attribútum leírást a Google Merchant Center Súgójában talál.

Shopping hirdetés létrehozása a Google Ads-ben

Miután a felsorolt beállításokat végrehajtotta, most már minden feltétel rendelkezésére áll egy Google Shopping kampány sikeres elindításához.

Jelentkezzen be a Google Ads fiókba és hozzon létre egy új kampányt, ezt a „Kampányok” menüpontban, „Új kampányok” –ra kattintva teheti meg. Jelölje ki célnak az „Értékesítés” csempét, majd ennek párjaként jelölje ki a kampánytípusnál a „Shopping” lehetőséget. Ezután tovább haladva adja meg az országot, ahol szeretné futtatni a termékhirdetést. Két kampánytípus közül választhat, mely később már nem módosítható. Így célszerű átgondolni, melyikre van szükség, mi az "Intelligens Shopping – kampány" választását javasoljuk. Újdonság itt még a „Helyi termékek” lehetőség, amit akkor érdemes választani, ha fizikai boltban is meg lehet vásárolni a termékeket. A hagyományos hirdetéseknél megszokott módon megadhatja a kampány nevét, költségkeretét és az ajánlati stratégiát.

Sikeres kampány beállítást követően már folytathatja is a hirdetésekkel. Kattintson a „Válassza ki a termékcsoportot” hivatkozásra, ahol azon termékek listája jelenik meg, amelyeket már előzőleg feltöltött, szinkronizált a Merchant Center fiókja segítségével. Határozza meg, melyek azok a termékcsoportok, amiket meg szeretne jeleníteni a Google Ads használatával. Amennyiben nem látja a Hirdetés előnézetet, feltehetően a Merchant Centerben még nem került elfogadásra a termékek listája vagy pedig valami hiba van a táblázatban (pl. hiányzó attribútum vagy érték). Ezek beállítása után már csak pár apróbb lépés választja el az első Google Shopping hirdetéstől. Adja hozzá a kötelező elemeket a hirdetéshez, majd válassza a „Mentés” gombot.

Gratulálunk! Ezzel sikeresen beállította az első Google Shopping kampányát!
Ha az Ön webáruházában nem áll rendelkezésre a Shopping hirdetéshez szükséges feed, vagy nem rendelkezik még webáruházzal, érdemes elgondolkodni webáruház nyitásán az UnasShop rendszerben.