E heti blogbejegyzésünkkel szeretnénk motiválni azokat az ügyfeleinket, akik sok időt fordítanak a hobbijukra és az így megszerzett tudást kamatoztatva egy sikeres webáruházat szeretnének felépíteni. Ha a munkád a hobbid, igazán szerencsésnek mondhatod magad.
Interjú sorozatunk következő állomásaként Lakatos Balázst, a modellfutar.hu és rockstore.hu webáruházak tulajdonosát kérdeztük a kezdeti lépésekről, motivációról, felmerülő nehézségekről és az elért sikerekről. Balázsék raktárát látván mi is meglepődtünk egy kicsit, ameddig a szem ellát, modellek és makettek dobozai tornyosulnak.
Ha kicsit is magadra ismersz az interjú elolvasása során és webáruház indítása előtt állsz, te se habozz meghozni a döntést. Próbáld ki az Unas rendszer adta számtalan lehetőséget, amivel költséghatékonyan indíthatsz magas funkcionalitású webshopot, bármi is legyen a termékpaletta, amit értékesíteni szeretnél.
Mi inspirált, hogy belevágj az e-kereskedelembe?
Maga a kereskedelem lehelete már 25 éve megérintett és ez a szerelem azóta is tart. Dolgoztam ez idő alatt sok helyen: autósbolt, videotéka, újságos, kenőanyag nagykernél területi képviselőként, majd kereskedelmi vezetőként. Ahogy szokták mondani, talán még "akasztott ember" is voltam. A webáruház indítása egy érdekes együttállásból jött létre.
Abban az időben az RC modellezés (távirányítós autó) volt a hobbim, amit versenyszinten űztem. Mivel ott voltam szinte az összes hazai versenyen, így az egyik kereskedő megbízott, hogy a termékeiből vigyek a rendezvényekre. Amit elvittem, azt általában el is adtam. Tetszett a dolog és motivált, hogy amit rám bíznak, azt el is tudom adni. Így volt ez a kenőanyag nagykereskedésben is. Magyarország piacvezető kenőanyag webáruháza is a vevőim közé tartozott és a tulajdonos folyamatosan fűzött, hogy nyissak én is egy webshopot és ne csak a versenyeken áruljam ezeket a termékeket. Egy saját webáruház nagyon sok pénz lett volna 2007-ben, így egy ingyenes "gportálos" oldallal indultunk el. Mindössze 20-30 termék, egy telefonszám, nulla marketing és napi 1-2 csomaggal séta a postára.
Mikor nyitottad az első webáruházadat?
A napi 1-2 feladott csomag először napi ötre növekedett, majd tízre… - szinte hihetetlen volt. Elégedett vásárlóim egymásnak ajánlották a webáruházat. Azt sem tudtam, mi az hogy online marketing vagy SEO. 2008-ban meghoztam a döntést, elkészült egy Magento alapú webáruház, egy komolynak mondható összegért. Rövid idő alatt eljutottam oda, hogy napi szinten többet csörgött a magán telefonom, mint a céges, így még ebben az évben választanom kellett, hogy a saját vagy más szekerét toljam tovább. Tíz év után otthagytam a vezetői állásomat és a Modellfutár lett a főállásom, vagyis az életem.
Mi alapján választottál motort a webáruházadhoz? Miért Unas?
Kicsit később, 2011-ben indult el második webáruházunk, a rockstore.hu. Ennél már az elejétől Unas motort gondoltunk a webáruház alá. Mivel nem volt keret egy újabb Magento shop megfinanszírozására, így a bérlés mellett döntöttem, amit azóta sem bántam meg. Szép lassan megismertem az Unas rendszer adta előnyöket és rájöttem, hogy ez a jövőm.
A Magento fenntartása rendkívül költséges volt, minden fejlesztés komoly összegeket igényelt és az ötletekből minden hónapban több is akadt. Több mint öt év alatt, közel három új webáruház árát költöttem a Magento motorra, de még így is elmaradott voltam más webáruházak tudásához képest. 2014-ben végül úgy döntöttem, hogy átköltöztetjük a modellfutar.hu webáruházat Unas platformra. Mai napig úgy érzem, hogy ez volt az egyik olyan döntésem, amitől igazán elindultunk felfelé.
Mik voltak a kezdeti nehézségek?
Az átállás után már nem voltak nehézségek. Az Unas csapata olyan szinten levette a vállamról az átállás szinte teljes folyamatát, hogy 2014.03.03-án nem hogy a vevők, de még én sem vettem észre, hogy már az Unas szív dobog a Modellfutárban.
Milyen termékeket értékesítesz a webáruházaidban?
A Modellfutár távirányítású modellek és kiegészítők forgalmazásával indult, majd bővítésként jöttek a makettek. Tudjátok, sok apró műanyag alkatrészből összeragasztható tank, repülő vagy épp autó, amit ráadásul még festeni is kell. Másik webáruházunk a rockstore.hu, rockzenei cuccokat (ruházatot, kiegészítőket) forgalmaz. Zenekaros pólók, pulcsik, bakancsok, táskák és még ezerféle apróság. Jelenleg közel 80.000 termék szerepel a kínálatunkban és ebből több mint 15.000 azonnal elérhető a raktárunkban.
Hogyan dolgozzátok fel a rendeléseket, melyik szállító céggel dolgoztok együtt?
Kezdetben a rendelések feldolgozása az Unas rendszerében történt és kézzel állítottuk ki a számlákat. Aztán jött egy ingyenes számlázó program és még ezt követte három vagy négy komolyabb tudású számlázó rendszerre történő átállás. Köszönhetően az Unas szinkronnak, ezek nagyban segítették a munkánkat. Jelenleg egy profi és minden igényünket kielégítő ügyviteli rendszert használunk. A teljes rendelésfeldolgozást ez a program végzi, nagy részét teljesen automatizáltan. Jelenleg két szállító céggel dolgozunk együtt, az MPL kezdetek óta, a GLS pedig hat éve a partnerünk.
Milyen marketingcsatornákat alkalmaztok? Melyiket tartod a legsikeresebbnek?
Külső céggel SEO és Google Ads és Facebook hirdetések, valamint nagy energiákat fektetünk az Unas belső blogmotorjával létrehozott profi, informatív, tanító blogfelületünkre is, illetve minimális hírlevél küldést alkalmazunk. Mindegyikkel elégedett vagyok, de a legsikeresebb a kis Modellfutár matrica minden termékünk dobozán. A makettezők előszeretettel fotózzák, majd posztolják különböző online, közösségi makettező csoportokban, hogy mit hozott nekik a futár.
Mire vagy a legbüszkébb a működésetekkel kapcsolatban?
Arra az útra, amit a tizenöt év alatt bejártunk. Igen, többesszámban írom, mert a feleségemmel együtt visszük a céget. A mai napig aktívan dolgozunk benne, ha kell 12-16 órát is napi szinten. Büszke vagyok arra, hogy induláskor a nappali volt a raktár és a vasalódeszkán csomagoltunk. Büszke vagyok arra is, hogy közel húsz versenytárssal szemben, mi túléltük a válságot és minden évben jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre, amelyek által folyamatos a fejlődésünk. Legfőképp a kollégáimra vagyok igazán büszke, akik nélkül mindezt nem tudtam volna elérni.
Mi volt a legnagyobb kihívás, amivel szembesültetek az elmúlt közel 15 évben?
Mindenképpen a 2008-as válságot említeném. Ebben az évben hagytam ott a főállásom a webáruház miatt. A távirányítású modellezés nem volt egy olcsó hobbi. A vásárlók szépen, lassan elkoptak és a hobbijukra szánt pénzüket értelemszerűen a jóval fontosabb napi dolgokra fordították. Kénytelen voltam valami olcsóbb termékkel bővíteni a kínálatunkat. Ekkor jöttek a makettek és eme hobbihoz tartozó ezerféle kiegészítő. Több mint két év stagnálás után, végre beindult az élet a webáruházban és onnantól nem volt megállás.
Elérted-e azt a sikert a webáruházaddal, amit szerettél volna?
Igen is, meg nem is. Úgy vágtam bele, hogy ha már annyit keresek vele mint az utolsó munkahelyemen, de a magam ura vagyok, akkor már elértem a célom. Természetesen itt nem álltam meg és újabb célokat tűzök ki magam elé. Mindig csak olyanokat, amit tudom, hogy a csapatommal aránylag rövid idő alatt meg tudunk csinálni, így akár évente is van komolyabb sikerélmény, ami újabb célok elérésére ösztönöz.
Hogyan érint benneteket a jelenlegi háborús helyzet?
Meglepő, de nagyon jól. Hatalmas a kereslet az orosz és ukrán harcjárművek és hajók iránt. A háború új témát adott a makettépítőknek. Ráadásul a médiának köszönhetően - legyen az közösségi vagy hírportál - rengeteg képi anyag kerül fel ezekről az eszközökről, amely újabb és újabb inspirációt ad a makettezők részére. A COVID miatti korlátozások eltörlése pedig beindította a koncert és fesztivál szezont, így a rockstore webáruház is szépen teljesít újra.
Milyen jövőbeli terveid vannak?
Szeretnék nemzetközi vizekre evezni és egyedi fejlesztések is tervben vannak, mindkét webáruháznál. Egy Uniós pályázatnak köszönhetően pedig az idei évben szeretnék egy új webáruházat is elindítani. Az elképzelés, a tervek, a domain már megvan és sokat nem kellett hezitálnom, hogy biztos legyek benne, ebben is az Unas szíve fog dobogni.
Mit tanácsolsz az újonnan induló webáruházak számára?
A legfontosabb, hogy már a legelején legyen egy cél, üzleti és marketing terv, félkész webáruházzal nem javaslom senkinek sem az elindulást. Legyen nálad a legtöbb elérhető információ az adott termékről, ez visz előrébb a konkurenciádhoz képest.
Ezen felül nagyon fontos, hogy stabil és megbízható beszállítókat találjunk, hiszen a mai világban a vevők kiszolgálásának gyorsasága is nagyon fontos. Ugye mindenkit idegesít, amikor bemegy egy üzletbe venni valamit ami nagyon kellene, majd az eladó közli, csak megrendelni tudom. Ugyanez igaz a webshopban is. Vagy ki tudod szolgálni a vevőt vagy keres másik webshopot. Ehhez viszont megfelelő méretű raktárkészlet szükséges, amely az igényeknek megfelelően bővíthető vagy épp módosítható az összetétele.
A költségek optimalizálása is nagyon fontos. Igen, lehet készíteni saját programozású csillogó, szép új webáruház motort. De azt az összeget inkább fordítsd árukészletre, a webshopot pedig bízd a profikra. Ebben a legjobb az UNAS. A bérelhető webáruház, az általatok nyújtott szolgáltatások nagyon megkönnyítik a most induló webshopok dolgát.