Az elmúlt időszakban sokakban felmerült a gondolat, hogy megvetik lábukat az online térben és e-kereskedelmi tevékenységbe kezdenek. Sokan azonban teljesen kezdők ebben a témakörben, nem tudják, hogy mivel jár ez, mik szükségesek egy webáruház üzemeltetéshez. Készítettünk egy összefoglalót, ami nem csak a kezdő webáruház tulajdonosoknak ad útmutatást. Ha már régóta kereskedsz az interneten, akkor is érdemes átnézned, hogy minden kötelező vagy javasolt elem rendben van-e a saját házad táján. Azért is érdemes erre időt szakítani, mivel így elkerülheted az esetleges bírságokat és a folyamataidat is tökéletesítheted.
Cégforma, bejelentési kötelezettségek
Webáruházat üzemeltetni bármilyen gazdasági társaságként vagy egyéni vállalkozóként is lehet, ahogy az adózási forma is szinte bármi lehet. A lényeg, hogy a tevékenységi körök között szerepelnie kell a csomagküldő, internetes kiskereskedelemnek (TEÁOR 4791). Ami még fontos, hogy a székhely szerinti önkormányzat jegyzőjénél szükséges bejelenteni az online kereskedelmi tevékenységet.
Webáruház motor
A jó webáruház motor, a jó webáruház szolgáltatás ismérve a sok funkció, a folyamatos fejlesztés és a megfelelő ügyfélszolgálat illetve támogatás. Ügyfeleink visszajelzése alapján az
Unas webáruház szolgáltatással ki tudjuk elégíteni a kereskedői igények java részét. Természetesen rengeteg hasonló felhő alapú szolgáltatás van a nemzetközi piacon (pl. Shopify), azonban általában jóval magasabb költséggel járnak, angol nyelvű kezelőfelülettel dolgoznak és hiányoznak belőlük a magyar vonatkozású funkciók és integrációk.
Jogi dokumentumok
A webáruház működése során meg kell felelned a hatályos jogszabályoknak. Ebben nyújtanak segítséget a webáruház motorban megfelelően kivitelezett funkciók (pl. cookie sáv, beleegyező jelölőnégyzetek) valamint a jogi dokumentumok. Ezen dokumentumok az Általános Szerződési Feltételek (röviden ÁSZF), az Adatkezelési tájékoztató valamint az Elállási nyilatkozat.
Az ÁSZF tartalmazza az üzemeltető adatain kívül a webáruház folyamatait, a használat és a vásárlás feltételeit. Itt kell feltüntetni a szállítási és fizetési módokat, azok költségeit. Tájékoztatni kell a vásárlót az elállási jogáról és a garanciális ügyintézésről. Az Adatkezelési tájékoztató írja le, hogy a webáruház mire és hogy használja fel a látogatók által megadott személyes adatokat, azokat kinek adja tovább. Az Elállási nyilatkozat pedig egy formalap, amivel a vásárló gyakorolhatja az elállási jogát és visszaküldheti a terméket.
Korábban sablon dokumentumok vagy ügyvéd által egyedileg készített iratok használata volt jellemző, azonban ezek nem követték a jogszabályi változásokat. Néhány éve megjelentek a piacon a havidíjas, folyamatosan frissülő külső alkalmazások, melyek naprakészen tartják a jogi dokumentumokat a webáruházban. Célszerű ilyen szolgáltatást igénybe venni, hiszen bírsággarancia mellett egyszerűen jogszerűvé tehető velük a webáruház.
Fizetés, szállítás és számlázás
A megrendelési folyamat két legfontosabb tényezője a fizetési és a szállítási mód kiválasztása. A webáruház indításakor át kell gondolnod, hogy ki fogja a megrendelt terméket házhoz szállítani, melyik szállító cég fogja a
csomagküldést végezni. A másik kérdés pedig, hogy a vásárló hogyan tudja kifizetni a rendelést, milyen
fizetési módokat választhat a megrendelés során. Amire biztosan szükség van tehát, szerződni egy szállító céggel és a bankkártyás fizetést biztosító szolgáltatóval.
A webáruházas vásárlás során távollévők között jön létre szerződés, ennek velejárója, hogy a vásárló nevére szóló számlát kell készíteni. A számla belekerülhet a csomagba nyomtatott formában, de egyre népszerűbb az elektronikus számla, amit a vásárló emailben kap meg. Ehhez érdemes a számlázási folyamatot automatizálni és olyan számlázóprogramot igénybe venni, amivel a webáruházból közvetlenül lehet számlázni.
Beszerzés és raktárkezelés
Természetesen a sikeresen leadott megrendeléseket ki is kell szolgálni. Az egyre növekvő versenyhelyzet miatt az egyik fontos döntési tényező a rendelt termékek kiszállítási határideje. Azaz a vásárló két webáruház közül nagyobb százalékban választja azt, ahonnan ugyanazt a terméket hamarabb kézhez kaphatja. Ezért fontos, hogy a háttérben egy jól kitalált és pontosan működő logisztika kezelje a termék beszerzéseket illetve a raktározást, azok csomagolását végül pedig a kiszállítását. Maga a kiszállítás a legtöbb esetben egy harmadik fél által végzett tevékenység, itt legfeljebb az lehet kérdés, hogy piaci előnyt tudsz-e kovácsolni az esetleg kedvezőbb szállítási díjakból. A beszerzés, raktározás illetve komissiózás azonban olyan webáruházi belső folyamat, aminek pontatlan kezeléséből hátrány is származhat. Épp ezért építettük ki a kapcsolódó funkciókat a webáruházban, így még könnyebbé téve a teljes megrendelés és termék kezelést.
Marketing
Sokan azt hiszik, hogy ha megnyitották a webáruházat, feltöltötték termékekkel, szerződtek a futárcéggel, akkor hátra is dőlhetnek és várhatják a rendeléseket. Sajnos azonban megfelelő marketing tevékenység nélkül nem fognak érkezni látogatók a webáruházba. Nem elég azonban csupán megszerezni, becsábítani a látogatókat, hanem az egész vállalkozás marketing folyamatait úgy kell kialakítani, hogy a vásárlók visszatérjenek és minél többet vásároljanak a webáruházban. Erre számtalan
beépített és
külső szolgáltatásként integrált eszközt biztosítunk az Unas rendszerben.
Közösségi média
Manapság egy webáruház esetén már elképzelhetetlen, hogy ne értékesítsen a közösségi médiában. A közösségi média szereplés sokkal interaktívabb, személyesebb, mint az egyoldalú kommunikáció vagy információ átadás. Érdemes Facebook Boltot fenntartani, élni az Instagram Shopping lehetőségével, dinamikus hirdetéseket megjeleníteni a közösségi oldalakon vagy akár influencereket alkalmazni a forgalmazott termékek népszerűsítésére.