Egy jó webáruház rendszerben számtalan
beépített marketing funkció van. Azonban szép számmal működnek külső szolgáltatók is ebben a szegmensben, akik kifejezetten egy területre összpontosítanak. Az általuk kifejlesztett eszközöket webáruházakkal együttműködve lehet használni. Ehhez természetesen a webáruház technikai hátterét is fel kell készíteni, az egyes szoftvereket integrálni szükséges, a külső adatbázisok felé az adatkapcsolatot ki kell építeni. Ahogy más témakörökben (pl. szállítási, fizetési lehetőségek), a webáruház motort ebből a szempontból is úgy érdemes kiválasztani, hogy előtte tájékozódsz az elérhető marketing integrációkról. Az
Unas rendszerbe
több mint 200 külső szolgáltató terméke került beépítésre, aminek legalább a fele marketing funkciókat lát el. Célunk az, hogy a belső marketingeszközökkel karöltve biztosan megtaláld azt a külső megoldást is, amivel a legtöbb látogatót szerezheted, őket vásárlásra, azután nagyobb konverzióra bírhatod, később pedig visszatérésre ösztönözheted.
A külső szolgáltatások az online marketing minden területére kiterjednek. Vannak látogatószerző eszközök, például a
hirdetési rendszerek és az
árösszehasonlító oldalak. Léteznek visszatérést segítő megoldások, például a
hírlevél küldő rendszerek és az egyes
marketing automatizáló lehetőségek. Valamint elérhetők kosárérték és bizalomnövelő integrációk, például az online
CHATek,
minősítő rendszerek vagy
intelligens ajánlatok. A marketingre elköltött pénzt azonban kordában kell tartani, a megtérülést mérni kell, hiszen csak olyan eszközt érdemes használni, ami nyereséget termel. Az ehhez szükséges követő és mérőkódokat megfelelően elhelyeztük a rendszerünkben. Sok szolgáltató van a piacon, akik sokszoros bevétel növekedést ígérnek a webáruházak számára, őket a kellő óvatossággal kell kezelni. Leírásunkban összefoglaljuk, hogy milyen külső marketing funkciók használhatók a webáruházban és mely szolgáltatókkal érdemes együttműködni.
Árösszehasonlító oldalak és piacterek
Talán a leggyakrabban használt külső marketing eszköz az árösszehasonlító oldal, a legtöbb e-kereskedő együttműködött már valamelyikükkel. Az
Unas webáruház rendszerben működő webshopok jelenleg
több mint 80 árösszehasonlító oldal vagy piactér felé tudnak közvetlenül terméket átadni és ezzel a megjelenést biztosítani. Közöttük a külföldi értékesítést preferálók számára is elérhetőek az adott országok nagyobb szereplői. A listában megtalálhatók fizetős és ingyenes rendszerek valamint speciális, tematikus portálok is. Feladatuk, hogy a látogatóknak termékkeresési lehetőséget biztosítsanak, ami során megismerhetik, hogy mely webáruházakban elérhető a megvásárolni kívánt termék, milyen áron és milyen feltételekkel. Sok vásárló rendszerint ilyen jellegű weboldalakról kezdi a vásárlást.
A három legnagyobb szereplő a piacon az
Árukereső.hu, az
Árgép.hu és az
Olcsóbbat.hu. Ezek azok az oldalak, ahonnan az átkattintások révén számottevő, minőségi vásárlóerő érkezhet a webáruházakba. Feléjük rendszerint kattintás alapon kell fizetni, de elérhetők már értékesítési jutalék alapú lehetőségek is. Ebben a szegmensben is nagy a verseny, így az egyes oldalak különböző plusz funkciókkal próbálják megnyerni a webáruház üzemeltetőket. Az Árukereső.hu üzemelteti a
Megbízható Bolt Programot, ahol valódi vásárló vélemények alapján születik értékelés, melyeket a webáruház bizalomépítésre használhat. Az utóbbi időszakban vált népszerűvé a
piactereken való értékesítés. Ezek esetén nem érkezik vásárló a webáruházba, hanem a piactéren kerül értékesítésre a termék, általában jutalék fejében. Az egyik ilyen portál a
Vatera.hu, de jelenleg is folyamatban van több nagy piaci szereplő integrálása is a rendszerbe.
Hírlevélküldő rendszerek, CRM
Az
Unas webáruház rendszer belső funkcióként tartalmaz hírlevélküldő lehetőséget. Előre elkészíthetsz sablonokat, majd ezek használatával küldhetsz hírlevelet a feliratkozóknak, vásárló csoportoknak különböző szűrési lehetőségekkel. A hírlevél küldhető automatikusan egy eseményhez kötve követő hírlevélként, például megrendelés után bizonyos idővel vagy kosárelhagyás esetén. Ehhez különböző cseremezők használhatók, melyek a küldés során a konkrét adatokra cserélődnek. Teljes körű hírlevél funkcionalitás azonban nem várható el egyik webáruház motortól sem. Emiatt implementálásra került számos külső
hírlevélszoftver a rendszerbe.
A legnépszerűbb nemzetközi megoldások a
Mailchimp, a
Maileon, az
ActiveCampaign, míg a magyar piacot a
SalesAutopilot, a
Webgalamb és a
Listamester képviseli. A hírlevél szoftverek árazása általában a kiküldött levelek mennyiségétől függ, mivel javarészt felhő alapú, szoftvert és hardvert egyaránt biztosító megoldásokról van szó. A Mailchimp nemzetközi viszonylatban talán a legnagyobb és a legtöbb funkcióval rendelkező szolgáltatás, bár a többi megoldás is megbirkózik a kor követelményeivel illetve az ügyfelek igényeivel. A Webgalamb esetén lehetőség van a program megvásárlására is, amit aztán saját tárhelyen is üzemeltethetsz. Mindegyik rendszer beépített szerkesztőfelülettel rendelkezik, sablonok is létrehozhatók. A fejlettebbek mérik a megnyitási arányt, követik a konverziókat, nyilvántartják a webáruház termékeit, vásárlóit, rendeléseit és különböző kampányokat is kezelnek. A hírlevélküldő megoldások fejlődési iránya, hogy CRM funkciókat is ellássanak. A fentieknél is találhatunk már ilyen funkciókat.
Közösségi média és Facebook Bolt
A közösségi médiában való szereplés a webáruházak egyik legfontosabb üzemanyaga, hiszen így olyan közösséget lehet építeni, ahonnan költséghatékonyan lehet új vásárlókat szerezni. Az emberek nagy része napi szinten böngészi a Facebook-ot, így előfordul, hogy egy jól időzített megosztással nagyobb konverziót lehet elérni, mint a fizetett hirdetésekkel. Ahhoz, hogy a közösségi médiát maximálisan ki tudd használni, különböző funkciók állnak rendelkezésre a webáruházban. A legalapvetőbb funkció a
megosztási lehetőség (share) illetve a
LIKE gomb a termékek mellett, aminek kattintásával kvázi ingyen reklámot kap a termék a közösségi oldalakon. A megosztáshoz szükséges Open Graph Meta adatokat természetesen minden oldal tartalmazza.
Facebook Page Plugin segítségével a Facebook oldal LIKE-jainak számát gyarapíthatod a webáruházban. A vásárlási folyamat egyszerűsítésére használhatod a
Facebook logint és a
Google logint, aminek segítségével a vásárló a mindennapokban használt fiókjával kapcsolhatja össze a webáruházi regisztrációját, megkönnyítve ezzel a későbbi belépését. Vannak látogatók, aki szívesen vásárolnak is a Facebookon, ezt támogatja a
Facebook Bolt funkció, ami minden Unas webáruház mellé könnyedén használható. A Facebook webáruházban ugyanazok a termékek, ugyanazokkal a feltételekkel vásárolhatóak meg, mint a webáruház felületén. Ehhez nyújt segítséget a
Facebook product feed, ami remarketing hirdetéseknél is elengedhetetlen.
CHAT a vásárlóval
Vannak vásárlók, akik nehezebben barátkoznak meg az internetes vásárlás személytelenségével, jobban szeretnek fizikai boltokban vásárolni, ahol azonnal választ kapnak a kérdéseikre.
Élő CHAT ügyfélszolgálattal közelebb hozható a webáruházas értékesítés a hagyományoshoz. A látogatókban ezzel bizalmat ébreszthetsz, tudni fogják, hogy van valaki a másik oldalon is. Emellett pedig kiemelkedhetsz a tömegből, különbözni fogsz azoktól a webáruházaktól, ahol csak napok múltán válaszolnak a vásárlói megkeresésekre. CHAT szoftver rengeteg van a piacon, az ingyenes egy operátoros megoldástól a komplex, teljes vásárlói viselkedést kielemző rendszerekig. Ezek mindegyike fel van vértezve a legfontosabb funkciókkal, mindegyik proaktívan használható. Beállításoktól függően automatikusan megjelenik a látogatónak a CHAT ablak, ami helyettesíti a hagyományos boltban elvárható eladó személyzet jelenlétét. A CHAT ablak megjelenése, helyzete és az automatikus üzenetek általában konfigurálhatóak. A fejlettebb megoldások tartalmaznak nyomon követést is, pontosan láthatod, hogy a látogató milyen országból, milyen operációs rendszerű gépről, milyen böngészővel érkezett a webáruházba, de azt is, hogy épp melyik oldalon melyik terméket böngészi.
Az
Unas webshop rendszerben jelenleg több mint
10 féle külső CHAT program használható. A legnépszerűbb közülük a
Facebook Messenger ami ugyan funkcionalitásában kilóg a sorból, de az ismertsége miatt a vásárlók körében a legelfogadottabb. Nagyobb szereplők a
Smartsupp, Livechatoo, Zopim, Velaro, Tawk.to, Zendesk, WhatsApp, de ezeken felül további megoldások is találhatók a listában. A fentiektől némiképp eltérő megoldást kínál a
WebWithMe, aminek használatával gyakorlatilag képernyőmegosztás érhető el a webshop és a vásárló között, így realtime, vizuális módon is támogathatod a látogatót az eligazodásban.
Marketing automatizáló intelligens rendszerek
Az utóbbi években divatossá vált a webáruház marketing automatizálásról beszélni. Hallani mindenféle mesterséges intelligenciáról, öntanuló rendszerekről, a gyakorlatban viszont általában statisztikai alapon működő ajánlói megoldásokról van szó. Webáruházas értékesítésnél általában ez négy területet fed le:
e-mail marketing,
onsite recommendation (oldalon belüli termékajánló),
exit popup (felugró ajánlat),
intelligent search (intelligens keresés). Mindegyik forma a látogatói viselkedés alapján ajánl valamilyen terméket vagy akciót.
Az elnevezésből is adódik, hogy az automatizált e-mail marketing esetén a látogatói szokások, webáruházban bejárt útvonalak, a korábban leadott rendelések és az azokban szereplő termékek alapján automatikus hírlevelet kap a látogató a neki legmegfelelőbb ajánlattal. Ez részben helyettesíti a manuálisan összeállított rendszeres hírleveleket. A rendszereket működésük szerint lehet csoportosítani. Öntanuló módon ajánl termékeket a webáruházban tartózkodó látogatóknak a
Yusp illetve a
Retargeting, így a beépített
termékajánlókat lehet lecserélni személyre szabott ajánlatokra valamint automatizált követő hírlevelek küldhetőek a használatukkal.
Gyakori mostanában a kilépési vagy
intelligens ajánlatok alkalmazása a webáruházakban. Előre beállított feltételek, megtekintett oldalak vagy kilépési szándék alapján lehet felugró ablakban tartalmakat, hírlevél feliratkozó ablakot, kuponokat megjeleníteni az áruházakban. Ehhez az
Unas rendszerbe be van építve a megfelelő funkció, így nincs szükség külön költeni erre. Azonban ha mégis külső megoldást használnál, akkor a
Poptint ajánljuk.
A negyedik terület pedig a webáruházban történő keresés. A
PrefixBox lecseréli a beépített keresőmezőt egy külső adatbázisból üzemelő intelligens keresőre. Nem tartozik szorosan ehhez a témakörhöz, de mégis itt érdemes megemlíteni a
Onesignalt és a
PushCrewt, amik
push értesítések kezelésére alkalmasak. Ha a látogatók feliratkoznak a push üzenetekre, bármikor küldhetsz a számukra ajánlatot, figyelemfelhívást akkor is, ha nem tartózkodnak az oldalon. Ha szinte minden marketing folyamatot automatizálni szeretnéd, akkor a teljes körű marketing eszközök közül érdemes választani, ilyenek például a
SalesManago illetve a
Criteo, viszont itt számolni kell a magasabb előfizetői költségekkel is.
Hirdetési rendszerek
Ha a fenti módszerek segítségével ki tudod hozni a maximumot a látogatókból, akkor már csak a látogatószámot kell növelni. Az árösszehasonlító oldalakon való részvétel mellett ezt fizetett hirdetésekkel lehet megtenni. A hirdetési piac nagy részét a két legfontosabb szereplő viszi el a
Google Ads és a
Facebook Ads. Mindkettőről hosszú oldalakon keresztül lehetne értekezni, a hatékony hirdetések létrehozása és beállítása átfogó szaktudást igényel. Az Google Ads rendszerében alapvetően keresési és képes (display) hirdetéseket indíthatsz. A keresési hirdetések a Google keresőben az organikus találatok felett és alatt fognak megjelenni az adott kulcsszavakra való kereséskor. A display hirdetésekkel (bannerek, képsorozatok, videók) pedig a Google tartalmi hálózatában, a partneroldalakon találkozhatsz. Szót kell ejteni az új trendről is: a Google bevezette a
Google Shopping hirdetési formát, amellyel gyakorlatilag a keresőóriás a keresési oldalának egy részét kirakatként alkalmazza. Ha a látogató egy adott termékre keres, akkor ott megjelenik az is, hogy hol, mennyiért lehet megvásárolni az adott terméket. Ezt is támogatja az Unas webáruház rendszer, néhány beállítás után a termékek átadhatóak a Google felé is.
A
Facebook mára már együtt kezeli a hirdetéseket az
Instagrammal. A hírfolyamban, a oldalsó boxokban, Messenger felületen, Marketplace-en és a történetekben helyezhetsz el hirdetéseket, ezek általában hasonlítanak az egyébként is használatos postokhoz, csak szponzoráltan jelennek meg. Webáruházak esetén jól használható a termékkatalógus, amivel a webáruház korábbi látogatóinak jelenítheted meg az általuk korábban böngészett termékeket a közösségi oldalakon, továbbá termékeket jelölhetsz meg és értékesíthet például Instagram poston keresztül.
A két nagy szereplő mellett több kisebb szolgáltató is működik, akik hirdetőkkel és tartalomszolgáltatókkal vannak kapcsolatban. A hirdetők hirdetéseit a saját hálózatukban működő tartalomszolgáltatók oldalain jelenítik meg. Ilyen például a nemzetközi
TradeTracker.com és a
Cashback World, míg a magyar megoldások közül az
Affiliate.hu. A kattintás alapú díjazás mellett ezekben a rendszerekben lehetőség van értékesítési jutalékkal is hirdetést indítani, ami jobb megtérülést hozhat, hiszen csak akkor kell fizetni, ha bevétel származik a kattintásból.
Marketing mérése
Sokaknak ismerősen cseng a kulcsszó:
ROI. A pénzügyi szférában a ROI a Return of Investment, azaz a megtérülés mutatója. Ez az arányszám azt mutatja, hogy a bevétel hogyan viszonyul a marketing kiadásokhoz. Nyilván csak olyan helyen érdemes hirdetni, olyan szolgáltatást érdemes igénybe venni, ami előre viszi a vállalkozást és megtérül a használata. Nehéz azonban megítélni, hogy melyik marketing forma hozza majd a legnagyobb hasznot. Emiatt a megtérülést mérni kell. Az
Unas rendszerben minden eszközhöz kiépítettük a hozzá tartozó nyomon követést és mérést (pl. Facebook pixel, Ads követőkód, stb.). A beépített statisztika mellett általános mérésre, kimutatások készítésére használható a
Google Analytics, a
Google Tag Manager vagy a
Facebook Pixel, valamint részletesebb elemzéseket kínál még a
Hotjar, de információk nyerhetőek ki a
Smartlook használatával is.
Végszó
A webáruházak számára szükséges a megfelelő üzemanyag, napjainkban már az nem elég, hogy valaki feltölti termékekkel a webshopot és hátra dőlve várja a rendeléseket. A növekedéshez marketingfunkciók szükségesek, legyenek azok a webáruház motorba beépített funkciók vagy külső megoldások. A fentiekből azonban látszik, hogy nem mindegy milyen webáruház készítő céget választasz, hiszen ahol nincsenek meg kellő számban ezek a lehetőségek, ott nem biztos, hogy sikeres lesz a webáruházad.