Ha ezen az oldalon jársz, bizonyára nem vagy elégedett a jelenlegi webáruházaddal és elgondolkodtál a váltáson. Nem vagy ezzel egyedül, hiszen több száz e-kereskedő döntött már a migráció mellett és hozta át több éve működő egyedi vagy gyengébb motorral szerelt webshopját. Ez általában a hiányzó funkciók vagy az elégtelen ügyfélszolgálat miatt szokott lenni, de a szolgáltatás díja sem utolsó szempont. Elkészítettünk egy összefoglalót, hogy képben legyél a folyamattal és a teendőkkel. Ne ijedj meg, nem annyira bonyolult, mint gondolnád!
Tesztáruház megnyitása
Az első lépés mindenképpen egy tesztáruház indítása az Unas rendszerben. Elképzelhető hogy korábban már kipróbáltad a rendszert, most mégis érdemes egy új tesztshopot megnyitni, hogy lásd az azóta elkészült temérdek újdonságot. A tesztáruház nyitásának folyamatát ITT leírjuk részletesebben, de a lényeg, hogy minden funkciót kipróbálhatsz, ami a Premium csomaghoz tartozik. A tesztelésre 21 nap áll rendelkezésre, ez alatt bármikor megrendelheted a szolgáltatást. A tesztidőszakban elvégzett beállítások és feltöltött adatok nem vesznek el. Ha már tudod, hogy biztosan VIP csomagot szeretnél, vagy kifutottál a 21 napból, keresd ügyfélszolgálatunkat és módosítják a shopot.
Mit hol találsz az Unas rendszerben?
Érdemes elolvasnod az összefoglalónkat, amiben részletesen leírjuk mit hol találsz az Unas rendszerben. Megmutatjuk, hogyan tudod megrendelni a szolgáltatást, merre van a tudástár és az egyes dokumentációk. Az is megtudhatod, miként kérhetsz tőlünk segítséget.
Termékfeltöltési lehetőségek
A termékek feltöltésére többféle lehetőséged van. A legegyszerűbb, ha egyesével viszed fel a termékeidet. Tudjuk azonban, hogy ezt már egyszer megtetted a régi webshopodnál, és nem szívesen kezdenéd elölről a munkát. Hatékonyabb megoldás, ha adatbázis segítségével, tömegesen töltöd fel a termékeket, ezt a Termékek / Termék adatbázis menüpontban teheted meg. Ehhez a rendelkezésedre álló adatbázisodat át kell alakítanod olyan formátumra, olyan oszlopokkal és adatokkal, amelyet fel tudsz nálunk tölteni. Az adatbázis export/import funkcióról ITT olvashatsz bővebben.
MONDUNK JOBBAT! Küldd el az adatbázisodat és mi megoldjuk neked a feltöltést, a költözés oroszlánrészét megcsináljuk helyetted. Ha a formátummal volt már dolgunk (pl. Shoprenter), ezt teljesen díjmentesen elvégezzük. Ami időt ezzel megspórolsz, a webáruház finomhangolására fordíthatod. Olyan termék, esetleg kategória adatbázisra van szükségünk, ami a legfontosabb adatokat tartalmazza. Persze minél több mindent átadsz, annál jobb lesz a végeredmény.
Shoprenter termékadatbázis
Ha shoprenteres webáruházad van a Termékek / Termék export-import/ Termék XLS export menüpontban készíthetsz adatbázis exportot. Nagyon fontos, hogy minden olyan adatot bejelölj, amit szeretnél szerepeltetni az adatbázisban, hiszen így tudjuk feltölteni az új webáruházba is. Sajnos a Shoprenter nem képes kategória exportra, így különösen ügyelj a Termékkategóriák résznél a Kategória név/nevek kiválasztására, mivel ez alapján fog létrejönni az új kategorizálás.
URL-ek kezelése, SEO
A legnagyobb félelmek közé tartozik költözés során az organikus találatokban történő változás, a keresőoptimalizálás kérdése. Ha körültekintően jársz el, akkor nem kell visszaesésre számítanod, sőt, hosszabb távon előbbre fogsz kerülni a keresőkben.
Alapvetően 3-féle oldaltípus fontos SEO szempontból: termékoldalak, kategória oldalak és blogcikkek vagy egyéb tartalmi oldalak, ha utóbbiak vannak a webshopodban. A lényeg, hogy a korábban indexelésre került oldalak, amelyek szerepelnek az organikus találati listán, megtalálhatók legyenek az új webáruházban is. Ennek két iránya lehet:
- Eleve ugyanazok az URL-ek legyenek az új webshopban, mint a régiben. Így ha a keresőben kattint valaki egy találatra, az egy meglévő, a korábbinak megfelelő oldalra fog érkezni. Ha saját kezűleg viszed fel a termékeket, ügyelj arra, hogy ugyanazokat a SEF URL-eket add meg, mint ami a régi volt. Ezt megteheted egyesével is a termékek, kategóriák szerkesztésénél vagy tömegesen a Termékek / Termék adatbázis és a Termékek / Kategória adatbázis menüpontban. Ha mi segítünk a feltöltésben, eleve úgy fogjuk feltölteni az adatbázisodat, hogy megmaradjanak az URL-ek.
- Ha úgy ítéled meg, hogy a régi áruházban nem voltak megfelelőek a keresőbarát URL-ek, akkor az új webáruházban már jó stratégia szerint hozd létre őket (pl. beépített algoritmus alapján) és a régieket egyesével irányítsd az újakra. Ebben kiváló segítséget fog nyújtani a Marketing / Keresőoptimalizálás, SEO / URL kezelés menüben található funkciónk. Itt az Átirányítás fülön letölthetsz egy üres adatbázist, aminek tulajdonképpen 2 oszlopa van: egy a korábbi URL-eknek és egy az új áruházban lévő URL-eknek. Ide kell felsorolnod az összes régi oldalad és az azoknak megfelelő újakat. Átirányítandó URL-eket egyébként ugyanitt egyesével is rögzíthetsz. Az itt található listában szereplő URL-eknél tehát, ha az organikus találatokból egy régi URL-re érkezik a látogató, az átirányításra kerül az újra. A Google rendszerében pedig idővel lecserélődnek az oldalak az újakra, de addig sem veszik el a látogató. Folyamatosan figyeld a Search Console-t költözés után is és ha felbukkannak 404-es oldalak (nem létezik az új webáruházban), amelyekről megfeledkeztél, azokat irányítsd át utólag a fenti módszerrel valamelyik meglévő oldaladra.
Shoprenter problémák
Két gond merülhet fel shoprenteres áruház költözése során. Egyrészt nincs kategória export, emiatt a korábban létező kategóriák URL-jeit nem ismerjük, így azokat ugyanolyan formában nem tudjuk létrehozni. A fentiek alapján vagy utólag módosítani kell, vagy a régieket átirányítani az újakra. A termékek oldalait ez nem érinti, azok URL-je benne van az adatbázisban. Viszont a termékekkel kapcsolatban is van némi probléma, a Shoprenternél keresőoptimalizálást meglehetősen romboló módon a termékek sokszor több URL-en duplikálva is elérhetőek. Ilyenkor a keresőrobotok csak az egyiket indexelik, ami nem feltétlen egyezik az adatbázisban szereplővel. Így ha megfelelően fel van töltve a termék URL, az indexben található duplikált URL-t érdemes ellenőrizni és ha nem egyezik, átirányítani a megfelelőre. Egyébként a Google indexében tárolt URL-eket a Search Console-ból töltheted le.
Lehet, hogy a fenti bekezdések bonyolultnak tűntek első olvasásra, de ezek a lépések fontosak amiatt, hogy átmenetileg se legyen visszaesés az organikus forgalomban. Ha valamelyiket elhagyod, akkor sem lesz hosszútávon tragédia, csak ki kell várnod, míg a Google újra feltérképezi a webáruházadat, és indexeli az új oldalakat.
Vásárló adatbázis
El kell döntened, hogy mi legyen a korábbi vásárlóiddal. Tiszta lappal indulsz és minden visszatérő vevődnek is újra kell regisztrálni vagy áthozod a vásárló adatokat az új platformra. Az áttöltésben szintén tudunk segítséget nyújtani, amennyiben ehhez rendelkezésre áll exportált vevőadatbázis. Itt is két irány lehetséges, vagy tartalmazza a vevőtörzs a jelszót valamilyen formában vagy nem.
Ha olyan adatbázist szerzel, amiben BCRYPT vagy MD5 kódolással, esetleg kódolás nélkül szerepelnek a jelszavak, azt egy az egyben fel tudjuk tölteni. Így a visszatérő vásárlóid az email cím, jelszó párossal ugyanúgy továbbra is be tudnak lépni a webshopba költözés után is.
A másik lehetőség - ha nem áll rendelkezésre jelszó -, amikor jelszó nélkül hozzuk létre a vásárlókat az új webshopban. Költözés után pedig hírlevélben tájékoztathatod minden korábbi regisztrált vevődet, hogy új jelszót kell kérjen mielőtt vásárolna. Fontos itt a megfelelő tájékoztatás, hiszen újra már nem fog tudni regisztrálni. Marketing tippeket itt nem adnánk, de amúgy is érdemes felhívni a korábbi vásárlók figyelmét, hogy a webshop megújult, esetleg akciókkal egybekötve megemlíteni az új funkciókat. A vásárló adatbázist akkor érdemes feltölteni, ha már az előkészületek végén jársz. Időközben még regisztrálhatnak új vásárlók a régi áruházadban, így semmiképp ne ezzel kezd a költözést.
Shoprenter vevőadatbázis
Ha shoprenteres webáruházad van a Vevők / Összes vevő menüpontban az Export gombra kattintva tölthetsz le vevőadatbázist. Itt is érdemes bejelölni minden adatot. Kódolt jelszavakat nem tudsz innen lekérni, emiatt csak a fent vázolt jelszó nélküli folyamat jöhet szóba.
Ügyelj a jogszabályokra!
Ha vásárló adatokat is áthozol, vedd figyelembe az érvényben lévő szabályozásokat. A webáruház szolgáltató adatfeldolgozó szerepkörben vesz részt a folyamatban. Jó esetben eddig is szerepelt az Adatkezelési tájékoztatódban, hogy az adatokat melyik szolgáltató dolgozza fel. A költözés miatt ezt ne felejtsd el megváltoztatni, esetleg a korábbi vásárlókat tájékoztatni, miszerint új adatfeldolgozót veszel igénybe. Ha biztosra akarsz menni, egyeztess jogi szakértővel!
Termék vélemények
Ami még érdekes lehet, a termékekhez írt vásárlói értékelések és vélemények. Ezek értékes tartalmaknak számítanak, ezért ha ezeket valamilyen formában ki tudod nyerni a régi áruházadból, esetleg a korábbi webshop szolgáltatód ügyfélszolgálata rendelkezésedre tudja bocsátani, akkor ezek feltöltésében is tudunk segíteni. Formátumtól függően lehet plusz díja, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy ezek a tartalmaid se vesszenek el költözés során. Küldd el a rendelkezésre álló adatokat, így meg tudjuk találni számodra a legjobb megoldást!
Egyéb webáruházi elemek
Mi egyéb tartalom, beállítás átemelése merülhet még fel a költözés során? Kinézet, bannerek, kedvezmények beállítása, blogcikkek, egyéb szöveges oldalak másolása. Szállítási, fizetési módok, integrációk bekapcsolása - ezek a te feladataid lesznek. A tudástárunk segítséget nyújt ebben, de biztos lehetsz abban, hogy sokkal több lehetőséged lesz, mint eddig volt. Érdemes emellett belépned a Facebook csoportba is, ahol a többi webáruház üzemeltető készségesen segít a kezelésben, de szakértőket is ajánlunk. Ha esetleg valamelyik kiválasztott kinézeten szeretnél módosítást kérni vagy teljesen egyedi kinézettel indulnál el, keresd frontend csapatunkat! Ők támogatni fognak a megjelenést érintő egyedi igények megvalósításában.
Utolsó lépés: domain átcsatolása
A költözés folyamata során végig dolgozhatsz a tesztáruházadon, akár meg is rendelheted és bezárva tovább folytathatod a finomhangolást. Ha mindennel végeztél és elérkezettnek látod az időt a nyitásra, a domain átcsatolás lesz az utolsó lépés. Itt is két lehetőséged adódik. A domain maradhat a korábbi domain szolgáltatódnál, csak a megfelelő rekordokat kell átállítanod és megy tovább rajta az új webshop. Mivel az Unas akkreditált domain regisztrátor, a domainedet át is regisztrálhatod hozzánk. Így egy kézben és egy technikai háttérrel fog üzemelni a webshoppal a domain is. A domain mellé természetesen tudunk tárhely csomagokat is adni, így email címek létrehozására is lehetőséged lesz. Átregisztráció után az Ügyfélfiókban tudod a domaint összekapcsolni a webáruházzal.
Jó költözést kívánunk, ha kérdésed merülne fel, keress bennünket bizalommal elérhetőségeinken!