2019.12.03
Szerző: Kóczán Tamás
Csomagküldés a webáruházban Az egyik legfontosabb tényező a sikeres webáruház üzemeltetéssel kapcsolatban a termékek kiszállítása. Nagyban növeli a mindennapi munka hatékonyságát, a megrendelések teljesítésének gyorsaságát és nem utolsó sorban a vásárlók elégedettségét, ha ez a terület jól működik egy webáruházban. A piacon azonban rengeteg szereplő van, számos logisztikai cég kínálja szolgáltatásait, az egyszerű kiszállítástól kezdve a komplex raktározással, összekészítéssel és csomagolással egybekötött megoldásokig. Nem mindegy tehát kit választ partnerként és nagyon fontos, hogy ne olyan webáruház motort használjon, ahol csak néhány futárcég van beépítve, hiszen így óhatatlanul elkötelezheti magát olyan csomagszállítás mellett, ami esetleg nem a legmegfelelőbb. Az Unas webáruház rendszerbe az összes népszerű csomagküldő szolgáltatás integrálásra került, így bármikor válthat szállító céget néhány kattintással. Ez persze nem jár plusz költséggel és nincs szükség egyedi fejlesztésre sem.

Fontos szempont a szállítási költségek megállapítása a webáruházban. A webáruház üzemeletetőknek lehetőségük van egészen komplex beállításokra, ha jutalmazni akarják vevőiket, vagy netán vásárlási ösztönzésként használnák a szállítási költségeket. Sávos összeghatárokhoz köthető a szállítás, azaz bizonyos kosárértéknek megfelelően alakítható a szállítási költség és akár egy meghatározott összeg felett ingyenes szállítást is kínálhat. Lehet tömeg szerint vagy a termékek mennyisége alapján is meghatározni a szállítási díjakat. Ezen felül a fejlett webáruház motorok lehetőséget biztosítanak a szállítási és fizetési lehetőségek összekapcsolására, szállítási területek, vásárlói csoportok kialakítására, melyekhez különböző választási lehetőségek és kondíciók állíthatóak be. Ezek mellett is számtalan egyéb beállítási lehetőség segít a leghatékonyabb üzletmenet kialakításában. Leírásunkban részletesen kielemezzük mire érdemes figyelni, milyen funkciók szükségesek és milyen cégekkel van lehetőség együttműködni.

Logisztikai cégek integrációja

Kevés webáruház végez saját járművel kézbesítést, érdemesebb külső szereplőt igénybe venni ehhez a tevékenységhez. Nem mindegy azonban, hogy kire bízza a feladni kívánt csomagokat, hiszen a vásárlók a futárral fognak találkozni, tulajdonképpen ők képviselik a webáruházat a termék átvételekor. A vásárló megítélését a webáruházról ez is igencsak befolyásolhatja. Lényeges, hogy a termékek gyorsan, 1-2 napon belül és persze épségben célba érjenek, megelégedést keltve a vásárlókban.

Hatékony együttműködés csak úgy létezhet a logisztikai cégekkel, ha a webáruház készítője napi kapcsolatban van minden népszerű szállító céggel, így a fejlesztések, változások, hibaelhárítások is gyorsan és gond nélkül végbemehetnek. Jelenleg az Unas rendszerében 17 szállító cég 51 különböző integrált megoldása érhető el, ezzel minden kereskedő megtalálja a számára leginkább megfelelő lehetőséget. Az integrációk típusai csomagszállító cégtől függően többfélék lehetnek. Van csomagküldő rendszer, ahova teljesen automatikus kapcsolatot alakítottunk ki API-n keresztül, amivel a webáruház adminisztrációs felületén egy kattintással feladható a csomag. A másik kialakítás pedig, ahol a webáruházból letölthető adatbázis fájl (pl. CSV, XML, XLS) segítségével fogadja a szállító a saját felületén a feladási jegyzéket. Nagy a verseny a piacon, így a futárszolgálatok is igyekeznek, hogy a webáruház üzemeltetők minél több időt tudjanak spórolni csomagfeladáskor, így a legtöbb csomagküldő rendszerhez létezik már teljesen automatikus kapcsolat. A webáruház adminisztrátor azonnal visszakapja a csomagszámot, a csomagcímkét le tudja tölteni, akár kinyomtatva azonnal fel is címkézheti a csomagot. A csomagszám birtokában egy kattintással emailt küldhet a vásárlónak a megrendelés státuszának változásáról, aki így nyomon követheti csomagjának hollétét.

Hagyományos futárszolgálatok

Tíz-tizenöt évvel ezelőtt még egyszereplős volt a piac, szinte minden webáruház a Magyar Postával küldte a termékeit. A kereskedő a legközelebbi postahivatalban adta fel a csomagot, amit néhány napon belül a vásárló címére kézbesítettek. Mindez mindenféle automatizálás nélkül, feladóvevények segítségével történt. Az MPL most is jelen van, de egyre nagyobb részesedést hódítanak el tőle a versenypiaci szereplőként gondolkodó cégek. A legtöbb Európában működő nagyvállalat már hazánkban is kiépítette leányvállalatát vagy vásárolt fel hazai kezdeményezést. Háztól házig történő kiszállítást végez pl. a GLS, a DPD, az ExpressOne és a G4S. Ezeken kívül több magyar cég is dinamikusan fejlődik, ilyen pl. a Sprinter vagy a 24H Futár. Található a rendszerünkben még néhány kisebb szolgáltató is, akik speciális szolgáltatásokkal tűnnek ki a nagyok közül. Ilyen például a Fámafutár vagy a Budapesten aznapi expressz kiszállítást biztosító Gepárd.

Fixpontos átvételi lehetőségek

Néhány évvel ezelőtt a Lapker Zrt. ismerte fel először, hogy a webáruházakban vásárlóknak gyakran nehézséget okoz a csomagok átvétele, mivel nem tartózkodnak állandóan egy szállítási címen vagy a munkahelyen nincs lehetőségük futárt fogadni. Ebből jött az ötlet, hogy PickPackPont néven a Relay és Inmedio hálózat üzleteiben, később a Coop áruházakban és a MOL kutakon átvételi pontokat létesítenek, ahol a vásárlók a saját időbeosztásukhoz igazodva vehetik át a megrendelt termékeket. A PickPackPont hálózatot mára már a Sprinter üzemelteti, országosan közel 600 átvételi ponttal rendelkeznek. A nagyobb futárszolgálatok sem maradhattak ki, a GLS mára már megközelítőleg 800 átvételi pontot biztosít országszerte, de az Express One is felismerte a fixpontos átvételi helyek előnyét a maga 150 átvételi pontjával. Helyzeti előnyét kihasználva a postán maradó csomagot átkeresztelve a Magyar Posta is előállt a PostaPont nevű szolgáltatásával, amivel 3000 helyen, főleg postahivatalokban vehető át a szállítmány. Az átvételi pontok adatbázisait napi szinten szinkronizáljuk az áruházakkal, így a vásárló biztosan olyan átvételi pontok közül tud választani, amelyek aktuálisan elérhetőek. A külső szereplők átvételi pontjain felül az Unas rendszerében saját átvételi pontokat is lehet definiálni, ami akkor hasznos, ha több olyan üzlettel vagy telephellyel rendelkezik a kereskedő az országban, ahol a megrendelt termékek szintén átvehetőek.

Csomagautomaták

A feltörekvő e-kereskedelmi piacon egyre több webáruház jelent meg, egyre többen kezdtek vásárolni az interneten. Felmerültek olyan akadályok, hogy a vásárlónak munkaidőben nem volt lehetősége átvenni a terméket sem a futártól, sem az átvételi pontokon. Ennek megoldására jelentek meg az utcákon, bevásárlóközpontok előtt a Magyar Posta csomagautomatái. A csomagautomatákból úgy nyílik lehetőség küldeményt átvenni akár éjszaka is, hogy nem kell hozzá személyzet, operátor. Egy számsor beütésével kinyílik a megfelelő box ajtaja, amiben megtalálható a rendelt termék. Ráadásul bankkártyával is fizethet a legtöbb terminálon. Jelenleg az MPL országszerte megközelítőleg 60 csomagautomatával rendelkezik. Kisvártatva megjelent a Foxpost is, aki bevásárló központokon belül, időjárástól védett helyeken helyezte el automatáit. Később felvásárolta a főleg kültéri automatákkal rendelkező Webox hálózatát, így jelentős előnyre tett szert a Posta automatáival szemben, melyek kis fantáziával gyakran postahivatalok előtt lettek elhelyezve. Így már országosan közel 120 csomagautomatára vigyáz a vörös róka. Harmadik szereplőként pedig a GLS is elkezdte biztosítani a csomagautomatás átvételi lehetőséget, jelenleg több mint 10 csomagautomatával rendelkeznek. Minden szolgáltató automatáinak listája naponta frissül az áruházakban, így az új vagy átmenetileg meghibásodó gépeket is megfelelően kezeli a rendszer.

Futárszolgálat közvetítő rendszerek

A különböző szállítási lehetőségek összefogását a virtuális szállító cégek jelentik, melyek leginkább a kisebb forgalmú webáruházaknak hozhatnak nagyobb hasznot. A működésük lényege, hogy a csomagokat ugyanúgy valamilyen IT felületen keresztül lehet feladni az ilyen szolgáltatókhoz, de magát a szállítást már egy másik, valós piaci szereplő fogja végezni. Ezek tipikusan a piacvezető vállalkozások, mint a GLS vagy a DPD, de előfordulhatnak kisebb regionális alvállalkozók is, akik egyébként nem tudnának országos kiszállítást végző webáruházakkal szerződni. Az árelőny abból adódhat, hogy a sok különálló webáruház nem rendelkezik akkora mennyiségű megrendeléssel, aminél a nagyobb futárcégek kedvezőbb díjakat adnak, viszont a megrendeléseket technikailag más webáruház rendeléseivel egy közös forrásból leadva már kedvezőbb árat lehet elérni. Mivel az aggregátor cég mögött több valós szolgáltató áll, a kapacitásbeli problémákat is jobban át lehet hidalni ezzel a megoldással. A fenti elképzelést jelenleg a Fürgefutár, a Csomagküldő.hu illetve a Deliveo képviseli az Unas webáruházakban.

Kiszervezett logisztika

A megrendelések kiszolgálásának új lehetősége a kiszervezett logisztika. A kereskedő ma már dönthet úgy, hogy nem tart fent költséges raktárat, személyzetet, nem rendel szállítást, hanem kiszervezi ezt a tevékenységet, így a felszabadult idejében a marketingre, növekedésre tud fókuszálni. Idegen szóval élve fulfillment esetén a logisztikát végző cég technikai kapcsolatban áll a webáruházzal, onnan a beérkező megrendeléseket folyamatosan átemeli a saját rendszerébe. A rendeléseket feldolgozza, összeszedi, csomagolja, majd kiszállítja a vásárlónak. Jelenleg a Webshippy építette ki az IT kapcsolatot az Unas rendszerhez, amellyel a rendelések teljes kiszállítási folyamatát intézni tudja, kiegészítve a raktárkészlet szinkronban tartásával és a megrendelések státuszainak kezelésével.

Szállítási költségek meghatározása

Kényes terület a szállítási költségek meghatározása egy webáruházban, ráadásul ebben sokszor a marketing szakemberek véleménye is különbözik. Az Unas motor az összes koncepció beállítását lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja a saját üzletpolitikájának legmegfelelőbb megoldást. A hagyományos futárszolgálatok általában a csomag tömege alapján állapítják meg a díjaikat. Ezt követve meghatározhatja tömeg szerint a szállítási költségeket, azonban a megfelelő kalkulációhoz rögzíteni kell a webáruházban az összes termék és a csomagolás tömegét, ami jelentős plusz munkát igényel. Ügyelni kell arra is, hogy a futárcégek általában maximalizálják a csomagok súlyát, így pl. 30 kg fölött már két csomag szállítási költségét kell beállítani. Ezt a megoldást általában a marketing szakemberek nem javasolják, mivel előre nem derül ki pontosan mennyi lesz a felszámított költség, sok vásárló pedig már azelőtt tájékozódna, hogy a kosárba helyezi a terméket. Meghatározhatóak kosárérték szerint sávhatárokkal is a szállítási költségek. Ezt úgy érdemes használni, hogy minél nagyobb a kosárérték, annál alacsonyabb a szállítási költség, valamilyen végösszeg fölött pedig már ingyenes. Ezzel egyszerűen növelheti a vásárlási összeget, hiszen a vásárlónak a rendelés leadása előtt a rendszer jelzi, hogy mekkora összegben kell vásárolnia, hogy a szállítás ingyenes legyen. Így ezzel a szállítási költség meghatározással igencsak jó kosárérték növelő eszközhöz juthat. További lehetőség a fixdíjas beállítás, ez a legátláthatóbb a vásárlók számára, általában fixpontos vagy csomagautomatás szállítási mód esetén használatos. Speciális termékek esetén választható még darabszám szerinti szállítási költség, ami akkor lényeges, ha a futárcég is a termék darabszáma alapján számláz (pl. nagyméretű, raklapos termékek).

Szállítási területek, vásárló csoportok kezelése

Vannak olyan webáruházak, ahol külföldre is történik kiszállítás vagy meg szeretné különböztetni az egyes vásárló csoportok (pl. viszonteladók) kondícióit. Ehhez további beállítási lehetőségek, funkciók szükségesek, melyek az Unas rendszerében rendelkezésre állnak. Előre beállíthatók szállítási területek ország vagy akár megye és város szinten. A szállítási területekhez különböző szállítási módok és ezzel együtt más szállítási költségek állíthatók be. Ez akkor a legfontosabb, ha külföldre magasabb szállítási költséget szeretne meghatározni, de akkor is hasznos, ha regionális webáruházat üzemeltet és csak a környező településekre való szállítást biztosít. Vásárlói csoportok használatával lehetőség nyílik arra, hogy bizonyos csoportok számára állítson be különböző szállítási módokat és szállítási költségeket. Ezzel pl. törzsvásárlók, viszonteladók számára adhat ingyen szállítási lehetőséget vagy expressz szállítási módot.

További funkciók a szállítási módokkal kapcsolatban

Fontos megemlíteni még egy kiváló marketing eszközt, az ingyenes szállítási kupont, aminek segítségével időszakos kampányokban, hírlevelekben juttathat el a vásárlók számára egy ingyenes szállításra jogosító kupont. Ez remek visszatérést segítő lehetőség lehet azok számára is, akik azért nem térnek vissza az áruházba, mert sokallják a szállítási költséget. Lényeges lehet még a webáruházban, hogy a fizetési és a szállítási módokat össze tudja kapcsolni. Ezzel megoldható, hogy csak bizonyos fizetési mód mellett lehessen valamelyik szállítási módot választani. Speciális termékeknél (pl. törékeny) vagy olyan termékeknél, amelyek tulajdonságuknál fogva (pl. tömeg) fontos lehet, hogy csak adott szállítási megoldás legyen elérhető, ezért rendszerünkben termékenként tiltható vagy aktiválható egy beállított szállítási mód. További funkcióként megadható még időtartomány is a szállítási módokhoz, így akár vasárnapi rendelésekre is időzíthet ingyenes szállítási lehetőséget.

Végszó

A legtöbb webáruház motornál nem esik szó a funkciók ismertetésekor arról, hogy milyen szállítással kapcsolatos lehetőségek vannak. A fentiekből viszont tisztán látszik, hogy ha a webáruházba nincsenek integrálva a piacon használatos logisztikai megoldások vagy nem lehet kellő részletességgel beállítani a szállítási költségeket, az komoly versenyhátrányt jelenthet az üzemeltetés során.