2019.10.22
Szerző: Kóczán Tamás
Ismerje meg a beépített marketing eszközöket! Napjainkban folyamatosan változnak a vásárlói igények, jelentős a termék kínálat, valamint az internetnek köszönhetően könnyű az információszerzés és az egyes ajánlatok összehasonlítása is. Ennek következtében nem elég a vásárlókat csupán megszerezni, hanem az egész vállalkozás marketing folyamatait úgy kell kialakítani, hogy a vásárlók visszatérjenek és minél többet vásároljanak a webáruházban. A vásárlási folyamatot több szakaszra oszthatjuk. A látogatók megszerzése és az első vásárlás elősegítése a kezdeti szakasz, amit a kosárérték növelése követ. Az első rendelés leadása után pedig a vásárlót visszatérésre kell ösztönözni.

A webáruház hosszú távú sikeres működésére ösztönzően hatnak a különféle marketing eszközök, amire az Unas webáruház rendszer teljes körű lehetőséget biztosít. A hagyományos boltokhoz hasonlóan érdemes élni a pontgyűjtés, a kupon, a törzsvásárlói kártya és a vásárlói csoportok adta lehetőségekkel. A sikeres webáruházak rendszerint tartalommarketinget is alkalmaznak, így a vásárló nem csak a vásárlási szándék miatt keresi fel a webáruházat, hanem az egyéb hasznos tartalmak, információk miatt is. A webáruházban található felületeket, slideshow-kat, bannereket, felugró ablakokat és a termékajánlókat pedig kiválóan lehet felhasználni arra, hogy az egyes akciókat, kedvezményeket, termékajánlatokat megismertessük a látogatókkal. Folyamatok szerint csoportosítva összeszedtük azokat a marketing lehetőségeket, amelyek manapság szükségesek egy jó webáruház motorban, így az UnasShopban rendelkezésre állnak. A külső integrált szolgáltatásokkal most itt nem foglalkozunk, azokról itt talál egy korábbi bejegyzést.

Első vásárlást elősegítő funkciók

Új vásárlókat és új piacokat megnyerni talán az egyik legnehezebb és legtöbb idő ráfordítást igénylő folyamat a vállalkozások számára. A látogatószerzésre általában külső szolgáltatók által kínált marketingfunkciók a legalkalmasabbak. Ilyenek a hirdetési rendszerek, árösszehasonlító oldalak, piacterek és a közösségi oldalak. Az első vásárlást elősegítő kedvezményeket úgy kell kialakítani, hogy megfelelően hatni tudjunk a potenciális vásárlóra, ösztönözzük és motiválttá tegyük, hogy a vásárlását áruházunkban bonyolítsa le. Most néhány ilyen kedvezményt szeretnénk bemutatni.

  • Vásárlói regisztráció jutalmazása
    A sikeres működéshez a legfontosabb lépés azt elérni, hogy a vásárló érdeklődését felkeltsük és regisztráljon az áruházunkban. Ennek egyik ösztönző módszere lehet, ha a regisztrációval pontokat írunk jóvá automatikusan a regisztráló pontgyűjtő számlájára, amelyet később felhasználhat a vásárlás során. Így az első vásárlásakor kedvezménnyel jut hozzá a termékhez.
  • Automatikus besorolás kedvezményes vásárlói csoportba
    A rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy automatikusan besorolja az újonnan regisztrálókat egy előre létrehozott vásárlói csoportba. Nézzünk egy példát: létrehozunk egy "Új vásárlók" elnevezésű vásárlói csoportot, ahol beállítunk 5% kedvezményt a megrendelés végösszegére. Minden újonnan regisztrálót a rendszer automatikusan ebbe a csoportba tesz, így ezzel a kedvezménnyel ösztönözheti a vásárlókat a megrendelés leadására. A vásárlói csoportok kialakítása során adhat kedvezményt egyrészt a megrendelés végösszegéből, másrészt közvetlenül a termékek árából.
  • Kuponkezelés, kuponküldés
    A kupon egy olyan kedvezményre jogosító jegy, amit árengedményként válthatnak be vásárlás során az azzal rendelkező vásárlók. Vásárlásösztönzés gyanánt ilyen kuponokat bocsátanak ki üzletláncok, nagy- és kiskereskedések és más forgalmazók, hogy termékeik iránt nagyobb kereslet keletkezzen. Ideális és viszonylag olcsó marketing eszköz, amelynek segítségével növelhető a vállalkozás bevétele. A kupon létrehozása során többféle lehetőség közül választhat. Létrehozhat kupont a megrendelés végösszegéhez kötve, meghatározott termékekre / termék csoportokra, valamint akár ingyenes szállítást biztosító kupont is generálhat. A kuponok kezelése során beállíthatja, hogy milyen kedvezményre jogosítson (összegszerű, százalékos), hányszor lehessen felhasználni, milyen összeghatár felett és mely időpontig. Az elkészített kuponokat ezután elküldheti vásárlóinak, akár az interneten keresztül hírlevél formájában vagy kinyomtatva offline csatornákon.
  • Időszakos akciók kialakítása
    Akciók kialakítása ősidők óta az egyik legjobb marketing eszköz, amellyel vásárlót lehet csalogatni az áruházba. Az emberek nagy többsége ár-érzékeny, így kifejezetten előnyben részesíti a vásárlásai során azokat a helyeket, ahol egy bizonyos terméket olcsóbban tud megvásárolni, mint máshol. Időszakos akciók kialakításával így számíthat arra, hogy webáruháza látogatottsága megnő, mellyel hosszútávon piacokat nyerhet meg (pl. iskolakezdési akciók, karácsonyi leárazás stb.).
  • Ajándéktermék
    Ki ne örülne ajándéknak a megvásárolt termékek mellé? Lehetőség van az áruházban olyan termékek beállítására, amelyek vásárlása esetén bizonyos feltételek mellett a vásárló ajándékot választhat magának. Az áruházban egyszerre több ajándék akció is futhat, a rendszer mindig az aktuális kosár alapján jeleníti meg a vásárló számára a választható termékek körét, jelezve, hogy adott terméket miért, mely termékhez kötődően választhatja. Az ajándék termék a megrendelésben külön tételként jelenik meg, de nulla értékkel, így nem okoz gondot raktárkezelési szempontból sem, illetve a számlán is szerepeltethető, mint különálló tétel. A termékkör kiválasztása mellett beállítható, hogy kik élhetnek az ajándékválasztás lehetőségével, milyen kosárértékhez választhat a vásárló ajándékot, valamint hogy mettől meddig él az adott akció.
  • Mennyiségfüggő akciók (pl. 1-et fizet 2-t kap)
    A mennyiségfüggő akciók legismertebb formája az 1-et fizet 2-t kap akció, a legtöbb rendszerben csak ezzel találkozhat. Rendszerünkben ez a funkció viszont minden eshetőségre kitérve működik. Beállítható, hogy ha egy bizonyos termékből több darabot vásárol a vásárló, akkor további darabokat kaphat ingyen vagy akár kedvezménnyel. A kedvezményre jogosító termékeknek nem kell azonosnak lennie, tehát bizonyos mennyiségű különböző termék vásárlása esetén is adhat egy továbbit pl. féláron. Az ajándéktermékhez hasonlóan itt is beállítható aktív időszak, valamint a célcsoport.
  • Tartalom marketing
    Ha megvizsgáljuk a keresőmotorok fejlődését, azt tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap a tartalom marketing, pontosabban a hasznos tartalom iránti igény, ami nem csak vásárló csalogató illetve megtartó, de keresőoptimalizálási szempontból is egy fontos eszköz, mivel az organikus találatokat is képes befolyásolni. A tartalom marketing egy stratégiai eszköz, melynek célja a releváns, következetes tartalom létrehozása, a témában érdekelt közönség megnyerése és megtartása. Ebből következően bevételt is realizálhat használatával, hiszen végleges célja a vásárlás elősegítése az áruházban.
    Sokan összetévesztik a tartalom marketinget egyszerű blog írással, azonban ez csak egy része. Valójában az új tartalmak befolyásolják a közösségi média stratégiát, keresőoptimalizálást, az email marketinget és egyéb fontos marketing csatornákat. Ha a megtérülést nézzük, hosszú távon is az egyik legjövedelmezőbb befektetés az elérhető marketingeszközök között. Fontos, hogy a célközönséget ismerve a webáruházban a kampányok (akciók, követő hírlevelek, stb.), termékek (leírások, termékparaméterek, termék tulajdonságok, stb.) illetve tájékoztató tartalmak releváns, hasznos információval legyenek ellátva, megfelelő mennyiségű és kulcsfontosságú szavakkal.

Kosár értékét növelő eszközök

Ha a vásárlást elősegítő kedvezmények és más vállalati marketing folyamatok elérik céljukat, akkor a vásárló bizalmát elnyertük, regisztrál és nagy valószínűséggel megrendelést fog leadni a webáruházban. A megrendelés leadása során célszerű kialakítani olyan kosár érték növelő kedvezményeket, amelyek motiválják a vásárlókat a minél magasabb értékű rendelés leadására. Több ilyen, rendszerünk által támogatott kedvezményt összegyűjtöttünk, aminek kialakításával és némi idő ráfordítással hosszútávon növelhető a leadott megrendelések értéke.

  • Mennyiségi kedvezmény
    Az adott termékből egy bizonyos mennyiség vásárlása esetén kedvezményt biztosíthat a vásárlónak, akár különböző sávokat is ki lehet alakítani (pl. ha a vásárló egy adott termékből 5 darabnál kevesebbet vásárol, akkor nem kap kedvezményt, 5-10 darab között 10% kedvezményt, 10 darab felett 20% kedvezményt kap a termék árából). Miért célszerű ilyen kedvezményeket felkínálni a vásárlóknak? Ha egy fogyasztó (vásárló) nagyobb mennyiséget vesz egy adott termékből, akkor az eladó számára egyszerűsödnek a vásárlással kapcsolatos adminisztratív feladatok, a raktározás.
  • Végösszeg kedvezmény
    A vállalkozás bevételei szempontjából az a legjobb, ha a vásárló minél nagyobb értékben ad le rendelést, ezért olyan végösszeg kedvezményeket kell kialakítani, amivel ezt a lehető legjobban el tudja érni. Ismét egy példa az alkalmazásra: kialakíthatunk olyan, a megrendelés végösszegéhez kapcsolódó kedvezményt, ahol 100.000 Ft alatti megrendelés esetén 0%, 100.000 Ft felett pedig 10% kedvezményt biztosítunk a megrendelés végösszegéből.
  • Szállítási költségek elengedése
    Az emberek nagy többsége keresi az interneten az olyan áruházakat, ahol a szállítási költségek nem terhelik meg a megrendelni kívánt termékek végösszegét. Így célszerű a szállítási költségek során olyan határokat kialakítani, hogy egy bizonyos összeghatár felett ingyenes szállítást biztosítson a vevők számára (pl. 20.000 Ft alatti megrendelés esetén 990 Ft, míg 20.000 Ft felett ingyenes a szállítás). Rendszerünkben azt is láthatja a vásárló, hogy milyen összegben kell még vásárolnia, hogy elérje ezt a határt. Több hazai és nemzetközi piackutatás is megerősítette azt a tényt, hogy ha a vásárló a megvásárolni kívánt termékkel megközelíti azt az összeghatárt, ami felett ingyenes a szállítás, akkor nagy valószínűséggel még terméket fog a kosarába helyezni, akár olyat is, amire nincs is igazán szüksége vagy eredetileg nem akart megvásárolni. A kosár értékére növelő hatással bír, ha a webáruházban felkínált szállítási módokat és az ehhez tartozó szállítási költségeket ennek megfelelően alakítjuk ki.
  • UPSALE és CROSS-SALE értékesítés
    Az UPSALE (UPSELL) azt az értékesítési tevékenységet jelenti, amikor egy bizonyos termék vagy szolgáltatás megvásárlásának pillanatában az eladó megpróbálja rávenni a vevőt egy hasonló, de magasabb értékű verzió megvásárlására. Ha a vásárló kosárba tesz egy 81 cm-es képátlójú televíziót, érdemes neki egyből egy nagyobb, több funkcióval bíró készüléket felajánlani. Az UPSELL lényege tehát az, hogy a már nyitott pénztárcájú vevőre eső vásárlási értéket megnöveljük. A CROSS-SALE, más néven a keresztértékesítés olyan értékesítési tevékenység, amikor a vásárlónak egy olyan terméket kínálunk, ami az eddig megvásárolt terméktől különböző, de ahhoz kapcsolódik, vagy kiegészíti azt. A webáruházban minden termékhez beállíthat kapcsolódó termékeket, kiegészítőket és helyettesítő termékeket. Ezeket fogja a rendszer automatikusan ajánlani különböző formákban. Ezzel a webáruházaknál rendkívül fontos marketing módszerrel korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk.
  • Intelligens felugró ajánlat
    Napjaink egyik legdivatosabb marketing eszköze webáruházak számára az intelligens vagy más néven kilépési ajánlat. Az Unas webáruház rendszerben található, saját fejlesztésű eszköz segítségével nem csak a kosárértéket tudja növelni de ösztönzés lehet vásárlásra illetve hírlevél feliratkozásra is. Amellett, hogy a rendszerben található egyéb marketing eszközökkel együtt használható (pl. kupon ajánlat, ajándéktermék, stb.), sok egyéb beállítással is rendelkezik, ami segíti a lehető legjobb pozicionálást, megjelenést.
  • Slideshow, banner
    Megfelelően beállítva és kezelve a webáruház kirakata lehet a slideshow, bár manapság a marketing szakemberek egy része óvva int a helytelen használatától. Számos cikk megtalálható a használat ellenérveként, melyek szerint a helytelen használat negatív hatással is járhat egy webáruház működésében. Sokan azt hiszik, hogy egy kép elhelyezése szebbé teszi a webáruház arculatát, de üzenet nélkül a termékekről való figyelemelterelésen kívül egyéb hasznot nem fog nyújtani. A szakértők ajánlása alapján, ha banner-t illetve slideshow-t használ a webáruházában, a következő könnyen teljesíthető tényekre szükséges figyelnie. Első sorban olyan tartalmat helyezzen el, ami az eladást ösztönzi, legyen az egy akciós termék, kategóriára mutató banner vagy bármilyen egyéb tartalom. Ne használjon háromnál több képet egy időben, mivel elemzések szerint a látogatók több, mint nyolcvan százaléka csak az első elemre kattint. Szintén fontos, hogy megfelelő méretarányú képet használjunk, valamint legyen figyelemmel a különböző méretű kijelzőkre is (más méret jelenik meg mobil és asztali kijelzőn). Ez fontos szempont az oldalbetöltődés sebességének szempontjából is - ha túl sokáig tölt be az oldal, a látogatónk nem várja meg és elnavigál.
  • Termékajánlók
    A termék keresés mellett az áruházban számtalan módon lehet terméket ajánlani: elérhetőek funkciók, melyek használatával olyan termékeket tud a látogató elé tárni, melyeket alapvetően nem látna, keresne, adott esetben nem is tud róluk. Így például akár teljesen egyedi landoló oldalra készíthet termékajánlót eseményekhez (pl. Black friday, karácsony, leárazás stb.) vagy megjelenítheti őket a webáruház bizonyos kiemelt részein. Annak függvényében, hogy milyen típusú ajánlóról van szó, különböző beállítási lehetőségeket használhat a könnyebb és precízebb vásárlói figyelem felkeltésére, így például megjeleníthetőek automatikusan a legtöbbször rendelt vagy akár a legnézettebb termékek is, de lehetőség van egyedi ajánló készítésére is. Az Unas rendszerben a termék hozzáadása a különböző ajánlókhoz természetesen nagyon egyszerű, akár egyenként vagy kategóriánként is hozzáadható egy kattintással, de automatikusan, véletlenszerűen is működhet.
  • Csomagtermék
    A termékek együttes vásárlási lehetősége jó ideje széles körben alkalmazott marketing eszköz, de ettől még egy nagyon fontos építőelem a marketing területen a mai napig. Segítségével kialakíthatóak a különböző csomagok, melyek alkotóelemei összefüggnek valamilyen szempontból. Nézzünk egy példát: a vásárló szeretne egy fúrógépet vásárolni az áruházunkban, azt ki is választotta. Ha a termék részleteinek böngészése közben talál egy kedvezőbb csomagajánlatot, melyben fúrószárat is kínálunk hozzá, az esetek többségében inkább azt fogja választani és vásárolni. A kereskedő szempontjából egyértelmű a helyzet, több terméket ad el magasabb kosárértékkel és így magasabb bevétellel.

Visszatérést ösztönző lehetőségek

Ha a webáruház termék kínálata megragadta a célközönséget és a vásárlást elősegítő kedvezmények is elérték céljukat, akkor minden bizonnyal megrendelés fog realizálódni. Mindezek után nem dőlhet hátra arra várva, hogy az újabb és újabb megrendelések érkezzenek, hanem folyamatosan azon kell dolgozni, olyan kedvezményeket kell kialakítani, amivel a korábbi vásárlókat vissza tudja csalogatni. Marketing szempontból a cégek számára azért éri meg ilyen kedvezményeket kitalálni és alkalmazni, mert – mint az köztudott – az új ügyfelek megszerzése sokkal többe kerül, mint a meglévők megtartása. Megfelelő kedvezményekkel mindkét fél számára előnyös kapcsolat alakítható ki.

  • Pontgyűjtő rendszer
    Napjainkban egyre növekvő tendenciája van az úgynevezett pontgyűjtő rendszerek alkalmazásának. Több nagyobb hazai és nemzetközi üzletlánc kínál már a vásárlóinak ingyenesen igényelhető plasztik pontgyűjtő kártyát, amelyet meghatározott termék / termékek megvásárlása esetén pontokkal töltenek fel. A webáruházban található termékekhez is beállítható jutalom pont, melyet ha a vásárló kosarába tesz majd megvásárol, akkor jóváírhatunk a virtuális számláján. A rendelések során felhalmozott pontokat a vásárló tetszés szerint felhasználhatja későbbi megrendelésénél a végösszeg csökkentésére.
  • Százalékos kedvezmény az összes eddigi megrendelés végösszege alapján
    Kiemelt partnerek számára lehetőség van az összes eddigi rendelésének végösszeg alapján extra kedvezményt biztosítani. Létre lehet hozni olyan kedvezményt, amelynél ha a vásárló összes eddig megrendelése meghaladja az 1.000.000 Ft-ot akkor 10% kedvezményt kap a vásárlása végösszegéből, természetesen az értékhatárok és a kedvezmény mértéke tetszőlegesen variálható.
  • Besorolás valamilyen vásárlói csoportba
    A regisztrált vásárlókat különféle feltételek alapján, előre kialakított vásárlói csoportokba lehet besorolni. Ezen csoportok tagjait külön tudja kezelni, pl. küldhet nekik speciális tartalmú hírlevelet, kedvezményes kuponokat, valamint beállíthat speciális kedvezményeket (pl. azon vásárlókat, akik megrendeléseik végösszegével elérik az 1.000.000 Ft-os határt, besorolhatja egy "Kiemelt Partnerek" elnevezésű vásárlói csoportba). Ezek mellett persze nem csak csoportnak, hanem egy konkrét vásárlónak is beállíthatók kedvezmények.
  • Kupon, mint törzsvásárlói kártya
    A kupon, ahogy már említettük egy olyan kedvezményre jogosító jegy, amit árengedményként válthatnak be vásárlás során az azzal rendelkező vásárlók. Hogy a vásárlók visszatérését ösztönözzük, kialakíthat olyan kupont a rendszerben, mellyel állandó %-os kedvezményben részesíthetjük őket. Így a kupon, mint kifejezés átalakul egy állandó kedvezményre jogosító törzsvásárlói kártyára.
  • Árcsökkenés értesítő
    Előfordulhat, hogy egy vásárlót érdekel egy termék, de aktuálisan drágának találja és nem létfontosságú azonnal megvennie, így vár egy kedvezőbb árra. Ebben az esetben egyszerűen feliratkozhat az árcsökkenés értesítőre és ha a termék ára csökken, emailben kap információt erről, így visszatérve az áruházba megvásárolhatja a terméket.
  • Követő hírlevél
    Ahogy azt egy korábbi cikkünkben kiveséztük, az email marketing egy nagyon fontos eszköz e téren. Hasonlóan a normál hírlevél küldéshez, a követő hírlevél egy remek remarketing eszköz, amellyel a korábbi látogatók, vásárlók célozhatóak meg. A funkció segítségével az esetleges elhagyott kosarak leadott rendelésekké konvertálhatóak, de egyéb más esemény után is küldhető hírlevél, így például megrendelés leadás, hírlevél feliratkozás, termék véleményezés után stb. Az általunk fejlesztett belső követő hírlevél funkción kívül a rendszerben természetesen megtalálhatóak külső megoldások is.

Végszó

Néhány főbb pontban összeszedve próbáltunk rávilágítani azokra a vásárlást elősegítő és ösztönző kedvezményekre, melyek manapság elkerülhetetlenek ahhoz, hogy valaki új vásárlókat szerezzen illetve hogy a már meg lévőket meg is tudja tartani. Azt azonban fontos szem előtt tartani, hogy nem elegendő ezeket a kedvezményeket csupán kialakítani, hanem folyamatosan ellenőrizni, mérni kell és szükség esetén módosításokat kell végrehajtani. A marketing tevékenység folyamatos odafigyelést és idő ráfordítást igényel, mellyel sikeressé teheti vállalkozását. Amennyiben a webáruházát az Unas rendszerben működteti, ezek alkalmazására korlátlan lehetősége nyílik és minden szükséges funkció a rendelkezésére áll.