Csomagküldés és szállítási megoldások az UnasShopbanAz egyik legfontosabb tényező a sikeres webáruház üzemeltetéssel kapcsolatban a termékek kiszállítása. Nagyban növeli a mindennapi munka hatékonyságát, a megrendelések teljesítésének gyorsaságát, és nem utolsó sorban a vásárlók elégedettségét, ha ez a terület jól működik egy webáruházban. A piacon azonban rengeteg szereplő van, számos logisztikai cég kínálja szolgáltatásait, az egyszerű kiszállítástól kezdve a komplex raktározással, összekészítéssel és csomagolással egybekötött megoldásokig. Nem mindegy tehát kit választunk partnerként, és nagyon fontos, hogy ne olyan webáruházmotort válasszunk, ahol csak néhány futárcég van beépítve, hiszen így óhatatlanul elkötelezzük magunkat olyan csomagszállítás mellett, ami esetleg nem a legmegfelelőbb számunkra. Az UnasShop webáruház rendszerben az összes népszerű csomagküldő szolgáltatás integrálásra került, így az idő előrehaladtával akár néhány kattintással válthat szállító céget. Ez persze nem jár plusz költséggel, és nincs szükség egyedi fejlesztésre sem.

Fontos szempont az is, hogy miként állapítjuk meg a szállítási költségeket a webáruházban. Sokféle nézet létezik, lehet összeghatárokhoz kötni, bizonyos kosárérték felett ingyenes szállítást kínálva, lehet tömeg szerint vagy a termékek mennyisége alapján meghatározni a szállítási díjakat. Ezt megspékelve a fejlett motorok lehetőséget biztosítanak szállítási területek, vagy vásárlói csoportok kialakítására, melyekhez különböző választási lehetőségek és kondíciók állíthatóak be. Emellett számtalan egyéb beállítási leghetőség segít a leghatékonyabb üzletmenet kialakításában. Leírásunkban részletesen kielemezzük mire érdemes figyelni, milyen funkciók szükségesek, és milyen cégekkel van lehetőség együttműködni.

Logisztikai cégek integrációja

Kevés webáruház végez saját járművel kézbesítést, ezért külső szereplőt kell igénybe venni ehhez a tevékenységhez. Nem mindegy azonban, hogy kire bízzuk a csomagjainkat, hiszen a vásárlók a futárral fognak találkozni. Lényeges, hogy a termékek gyorsan, 1-2 napon belül és persze épségben célba érjenek, megelégedést keltve a vásárlókban a webáruházunk iránt. Azonban semmiképp sem a webáruház készítője kényszerítsen bennünket arra, hogy bizonyos futár mellett tegyük le a voksunkat, mert csak az elérhető a rendszerben. Hatékony kapcsolat csak úgy létezhet, ha a webáruház készítője napi kapcsolatban van minden népszerű szállító céggel, így a fejlesztések, változások, hibaelhárítások is hatékonyan végbemehetnek. Jelenleg az UnasShop rendszerben több mint 20 féle integrált megoldás érhető el, ezzel minden kereskedő megtalálja a számára leginkább megfelelő lehetőséget. Az integrációk típusát tekintve a partnertől függően többfélék lehetnek. Van csomagküldő rendszer, ahova teljesen automatikus kapcsolatot alakítottunk ki, amivel a webáruház adminisztrációs felületén a megrendelés megtekintésénél egy kattintással feladható a csomag. Van amelyik rendszer, vagy címkenyomtató program pedig a webáruházból letölthető adatbázis fájl (pl. CSV, XML, XLS) segítségével fogadja a feladási jegyzéket.

Hagyományos futárszolgálatok

Hagyományos futárszolgálatTíz évvel ezelőtt még egy szereplős volt a piac, szinte minden webáruház a Magyar Postával küldte a termékeit. Akkor még csak a hagyományos kiszállítás volt szokásos. A kereskedő a legközelebbi postahivatalban adta fel a csomagot, amit néhány napon belül a vásárló címére kézbesítettek. Mindez mindenféle automatizálás nélkül, feladóvevények segítségével történt. Az MPL most is jelen van, de már háttérbe szorult a versenypiaci szereplőként gondolkodó cégekkel szemben. A legtöbb Európában működő nagyvállalat már hazánkban is kiépítette leányvállalatát, vagy vásárolt fel hazai kezdeményezést. Háztól házig történő kiszállítást végez pl. a DPD, a GLS, a ToF és a G4S. Több magyar tulajdonú cég is dinamikusan fejlődik, a legnépszerűbb talán közülük a Sprinter. A DPD és a Sprinter esetén kétféle integrációt is elvégeztünk (DPD Weblabel, Sprinter PUDO). Esetükben használhatóak a hagyományos címkenyomtató szoftverek, amibe betölthető az áruházból kinyerhető adatállomány. Sokkal hatékonyabb azonban az API kapcsolattal kiépített csomagfeladás, ahol nincs szükség külső szoftverre, hanem az áruház adminisztrációs felületén adható fel a csomag, nyomtatható ki a csomagcímke. A logisztikai rendszer a csomagszámot is visszaadja a webáruháznak, így az az automatikus értesítő levelekben is szerepeltethető. Található a rendszerünkben még néhány kisebb szolgáltató is, akik speciális szolgáltatásokkal tűnnek ki a nagyok közül, pl. aznapi expressz kiszállítás Budapesten belül (pl. Gepard).

Fixpontos átvételi lehetőségek

Fixpontos átvételi lehetőségekÖt évvel ezelőtt a Lapker Zrt. ismerte fel először, hogy a webáruházakban vásárlóknak gyakran nehézséget okoz a csomagok átvétele, mivel nem tartózkodnak állandóan egy szállítási címen, vagy a munkahelyen nincs lehetőségük futárt fogadni. Emellett a Lapker autói egyébként is napi szinten járták az országot napilapot, magazinokat szállítva sokszor kihasználatlan kapacitással. Ebből jött az ötlet, hogy PickPackPont néven a Relay és Inmedio hálózat üzleteiben átvételi pontokat létesítenek, ahol a vásárlók a saját időbeosztásukhoz igazodva vehetik át a megrendelt termékeket. A PickPackPont megoldása mára a Sprinter üzemeltetésében megkerülhetetlenné vált, kiegészült OMV és MOL benzinkutakon, valamint Coop üzletekben való csomagátadással. Helyzeti előnyét kihasználva a postán maradó csomagot átkeresztelve a Magyar Posta is előállt a PostaPont nevű szolgáltatásával, amivel 2600 postahivatalban vehető át a szállítmány. Mivel az fixpontos kézbesítési forma népszerűvé vált, a nagyobb futárszolgálatok sem maradhattak le, így már lehetőség van DPD, GLS, és ToF csomagpontokra küldeni a termékeket, melyek szintén üzletekben, benzinkutakon kerültek kialakításra. Az átvételi pontok adatbázisait napi szinten szinkronizáljuk az áruházakkal, így a vásárló biztosan olyan átvételi pontok közül tud választani, ami működik. Külső szereplő átvételi pontjain felül az UnasShop rendszerben saját átvételi pontokat is lehet definiálni, ami akkor hasznos, ha több üzlettel vagy telephellyel rendelkezünk az országban, ahol a megrendelt termékek szintén átvehetőek.

Csomagautomaták

CsomagautomatákA feltörekvő e-kereskedelmi piacon egyre több webáruház jelent meg, egyre többen kezdtek vásárolni az interneten. Felmerültek olyan akadályok, hogy a vásárlónak munkaidőben nem volt lehetősége átvenni a terméket sem a futártól, sem az átvételi pontokon. Ennek megoldására szinte egy időben jelentek meg az utcákon, bevásárlóközpontok előtt a Webox és a Magyar Posta csomagautomatái. A csomagautomatákból úgy nyílik lehetőség küldeményt átvenni akár éjszaka is, hogy nem kell hozzá személyzet, vagy operátor. Egy számsor beütésével, kinyílik a megfelelő box ajtaja, amiben megtalálható a rendelt termék. Ráadásul bankkártyával is fizethetünk a legtöbb terminálon. Kisvártatva megjelent a harmadik szereplő is, a Foxpost, aki bevásárló központokon belül, időjárástól védett helyeken helyezte el automatáit. Később felvásárolta a főleg kültéri automatákkal rendelkező Webox hálózatát, így jelentős előnyre tett szert a Posta automatáival szemben, melyek kis fantáziával gyakran postahivatalok előtt lettek elhelyezve. A csomagautomaták listája is naponta frissül az áruházakban, így az új vagy átmenetileg meghibásodó gépeket is megfelelően kezeljük.

Szállítási költségek meghatározása

Kényes terület a szállítási költségek meghatározása egy webáruházban, ráadásul ebben sokszor a marketing szakemberek véleménye is különbözik. Az UnasShop motor az összes koncepció beállítását lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja a saját üzletpolitikájának legmegfelelőbb megoldást. A hagyományos futárszolgálatok általában a csomag tömege alapján állapítják meg a díjaikat. Ezt követve meghatározhatjuk mi is tömeg szerint a szállítási költségeket, azonban a megfelelő kalkulációhoz rögzíteni kell a webáruházban az összes termék és a csomagolás tömegét, ami jelentős plusz munkát igényel. Ügyelni kell arra is, hogy a futárcégek általában maximalizálják a csomagok súlyát, így pl. 30kg fölött már két csomag szállítási költségét kell beállítani. Ezt a megoldást általában a marketingszakemberek nem javasolják, mivel előre nem derül ki pontosan mennyi lesz a felszámított költség, sok vásárló pedig már azelőtt tájékozódna, hogy a kosárba helyezi a terméket. Meghatározhatóak kosárérték szerint sávhatárokkal is a szállítási költségek. Ezt úgy érdemes használni, hogy minél nagyobb a kosárérték, annál alacsonyabb a szállítási költség, valamilyen végösszeg fölött pedig már ingyenes. Ezzel egyszerűen növeljük a vásárlási összeget, hiszen inkább rendel valamit még a látogató, hogy ingyen legyen a szállítás. További lehetőség a fixdíjas beállítás, ez a legátláthatóbb a vásárlók számára, általában fixpontos vagy csomagautomatás szállítási mód esetén használatos. Speciális termékek esetén választható még darabszám szerinti szállítási költség, ami akkor lényeges, ha a futárcég is a termék darabszáma alapján számláz (pl. nagy méretű, raklapos termékek).

Szállítási területek, vásárló csoportok kezelése

Vannak olyan webáruházak, ahol külföldre is történik kiszállítás, vagy meg szeretnék különböztetni az egyes vásárló csoportok (pl. viszonteladók) kondícióit. Ehhez további beállítási lehetőségek, funkciók szükségesek, melyek az UnasShop rendszerben rendelkezésre állnak. Előre beállíthatók szállítási területek ország, vagy akár megye és város szinten. A szállítási területekhez különböző szállítási módok és ezzel együtt más szállítási költségek állíthatók be. A legfontosabb ez akkor, ha külföldre magasabb szállítási költséget szeretnénk meghatározni, de akkor is hasznos, ha regionális webáruházat üzemeltetünk, és csak a környező településekre való szállítást biztosítunk. Vásárlói csoportok használatával lehetőség nyílik arra, hogy bizonyos csoportok számára állítsunk be különböző szállítási módokat és szállítási költségeket. Ezzel pl. törzsvásárlóink számára adhatunk ingyen szállítási lehetőséget vagy expressz szállítási módot.

További funkciók a szállítási módokkal kapcsolatban

Fontos megemlíteni még egy kiváló marketing eszközt, az ingyen szállítási kupont, aminek segítségével időszakos kampányokban, hírlevelekben juttathatunk el a vásárlók számára egy ingyen szállításra jogosító kupont. Ez remek visszatérést segítő lehetőség lehet azok számára, akik azért nem térnek vissza az áruházba, mert sokalják a szállítási költséget. Lényeges lehet még a webáruházban, hogy a fizetési és a szállítási módokat össze tudjuk kapcsolni. Ezzel megoldható, hogy csak bizonyos fizetési módot választva lehessen valamelyik szállítási módot választani. Speciális termékeknél (pl. törékeny) fontos, hogy csak bizonyos szállítási megoldás legyen elérhető, rendszerünkben termékenként tiltható, vagy aktiválható egy beállított szállítási mód. További funkcióként megadható még időtartomány is a szállítási módokhoz, így pl. vasárnapi rendelésekre is időzíthetünk ingyenes szállítási lehetőséget.

Végszó

A legtöbb webáruházmotornál nem esik szó a funkciók ismertetésekor, hogy milyen szállítással kapcsolatos lehetőségek vannak. A fentiekből viszont tisztán látszik, hogy ha a webáruházba nincsenek integrálva a piacon használatos logisztikai megoldások, vagy nem lehet kellő részletességgel beállítani a szállítási költségeket az komoly versenyhátránnyal járhat az üzemeltetés során.