Külső marketing eszközök az UnasShopbanA jó webáruházmotorban számtalan beépített marketing funkció van. Szép számmal működnek azonban külső szolgáltatók, akik kifejezetten egy területre összpontosítanak, megoldásaikat a webáruházzal együttműködve lehet használni. Ehhez természetesen a webáruház technikai hátterét fel kell készíteni, az egyes szoftvereket integrálni kell. A webáruházmotort úgy érdemes kiválasztani, hogy előtte meggyőződünk arról, hogy milyen marketing integrációk vannak benne. Az UnasShop rendszerben több mint 100 külső szolgáltató terméke került beépítésre, így biztosan megtalálja azt a funkciót, amivel a legtöbb vásárlót szerezheti meg, és őket a legnagyobb konverzióra, azután pedig visszatérésre ösztönözheti.

A külső szolgáltatások az online marketing minden területére kiterjednek. Vannak látogatószerző eszközök, például a hirdetési rendszerek és az árösszehasonlító oldalak. Vannak visszatérést segítő megoldások, például a hírlevél küldő rendszerek és az egyes marketing automatizáló lehetőségek. Valamint vannak kosárérték és bizalomnövelő integrációk, például az online CHAT ügyfélszolgálat, a minősítő rendszerek vagy az intelligens termékajánlók. A marketing költéseket azonban kordában kell tartani, a megtérülést mérni kell, hiszen csak olyan eszközt érdemes használni, ami nyereséget termel. Az ehhez szükséges követő és mérőkódokat megfelelően elhelyeztük a rendszerünkben. Sok szolgáltató van azonban a piacon, akik sokszoros bevétel növekedést ígérnek a webáruházak számára, őket a kellő óvatossággal kell kezelni. Leírásunkban összefoglaljuk milyen külső marketing funkciók használhatók a webáruházban és mely szolgáltatókkal érdemes együttműködni.

Árösszehasonlító oldalak és piacterek

Árösszehasonlító oldalak és piacterekTalán a leggyakrabban használt külső marketing eszköz az árösszehasonlító oldal, a legtöbb e-kereskedő használta már valamelyiküket. Az UnasShop rendszerben működő webshopok jelenleg 82 árösszehasonlító oldal vagy piactér felé tudnak termékadatbázist exportálni és ezzel a megjelenést biztosítani. Ezek között megtalálhatók fizetős és ingyenes rendszerek, valamint speciális, tematikus portálok is. Feladatuk, hogy a látogatóknak termékkeresési lehetőséget biztosítsanak, ami során megismerhetik, hogy mely webáruházakban elérhető a megvásárolni kívánt termék, milyen áron és milyen feltételekkel. Sok vásárló rendszerint ilyen jellegű weboldalakról kezdi a vásárlást. A négy legnagyobb szereplő a piacon az Árukereső.hu, az Árgép.hu, az Olcsóbbat.hu és a Shopalike.hu. Ezek azok az oldalak, ahonnan az átkattintások révén számottevő és minőségi vásárlóerő érkezhet a webáruházakba. Feléjük rendszerint kattintás alapon kell fizetni, de elérhetők már értékesítési jutalék alapú lehetőségek is. Ebben a szegmensben is nagy a verseny, így az egyes oldalak különböző plusz funkciókkal próbálják megnyerni a webáruház üzemeltetőket. Az Árukereső.hu üzemelteti a Megbízható Bolt Programot, ahol valódi vásárló vélemények alapján születik értékelés, melyeket a webáruház bizalomépítésre használhat. Az utóbbi időszakban vált népszerűvé a piactereken való értékesítés. Ezek esetén nem érkezik vásárló a webáruházba, hanem a piactéren kerül értékesítésre a termék, általában jutalék fejében. A legnagyobb ilyen portál a Vatera.hu, ahova ügyfeleink kedvező jutalékkal, feltöltési díj nélkül tölthetik fel a termékeiket.

Hírlevélküldő rendszerek

Hírlevélküldő rendszerekAz UnasShop rendszer alapból tartalmazza a legfontosabb hírlevél funkciókat. Előre elkészített sablonok alapján küldhetők hírlevelek feliratkozóknak, vásárlói csoportoknak különböző szűrési lehetőségekkel. A hírlevél küldhető automatikusan eseményhez kötve követő hírlevélként, például megrendelés után bizonyos idővel, vagy kosárelhagyás esetén. Ehhez a szükséges cseremezők használhatóak, melyek a konkrét adatokra cserélődnek. Teljes körű hírlevél funkcionalitás azonban nem várható el egyik webáruházmotortól sem. Emiatt került implementálásra számos külső hírlevélszoftver a rendszerünkben. A legnépszerűbbek a SalesAutopilot, a Mailchimp, a Webgalamb, a Listamester és a Maileon. A Mailchimp nemzetközi viszonylatban talán a legnagyobb és a legtöbb funkcióval rendelkező szolgáltatás, a többi említett pedig magyar fejlesztésű rendszer. A hírlevél szoftverek árazása általában a kiküldött levelek mennyiségétől függ, mivel javarészt felhő alapú, szoftvert és hardvert egyaránt biztosító megoldásokról van szó. A Webgalamb esetén lehetőség van a program megvásárlására is, amit aztán saját tárhelyen is üzemeltethetünk. Mindegyik rendszer beépített szerkesztőfelülettel rendelkezik, sablonok is létrehozhatóak. A fejlettebbek mérik a megnyitási arányt, követik a konverziókat, nyilvántartják a webáruház termékeit, vásárlóit, kvázi CRM rendszerként is működnek.

Közösségi média és Facebook webáruház

A közösségi médiában való szereplés a webáruházak egyik legfontosabb üzemanyaga, hiszen így olyan közönséget lehet kiépíteni, ahonnan költséghatékonyan lehet új vásárlásokat szerezni. Az emberek nagy része napi szinten böngészi a Facebook-ot, így előfordul, hogy egy jól időzített megosztással nagyobb konverziót lehet elérni, mint a fizetett hirdetésekkel. Ahhoz, hogy a közösségi médiát maximálisan ki tudjuk használni, különböző funkciók állnak rendelkezésre a webáruházban. A legalapvetőbb funkció a megosztási lehetőség (share), a LIKE és a Google +1 gomb a termékek mellett, aminek kattintásával kvázi ingyen reklámot kap a termék a közösségi oldalakon. A megosztáshoz szükséges Open Graph Meta adatokat természetesen minden oldal tartalmazza. Facebook Page Plugin segítségével a Facebook oldal LIKE-jainak számát gyarapíthatjuk a webáruházban. A vásárlási folyamat egyszerűsítésére használhatjuk a Facebook logint és a Google logint, aminek segítségével a vásárló a mindennapokban használt fiókjával kapcsolhatja össze a webáruházi regisztrációját, megkönnyítve ezzel a későbbi belépést. Vannak látogatók, aki szívesen vásárolnak is a Facebookon, a részükre hoztuk létre a Facebook webáruházat, ami minden UnasShop mellé könnyedén telepíthető. A Facebook webáruházban ugyanazok a termékek, ugyanazokkal a feltételekkel vásárolhatóak meg, mint a webáruház felületén, csak a Facebookon belül. A két felületről érkező megrendeléseket pedig egységesen az adminisztrációs felületen lehet kezelni. Ezzel tulajdonképpen két webáruházat tudunk üzemeltetni egyszerre.

CHAT a vásárlóval

CHAT a vásárlóvalVannak vásárlók, akik nehezebben barátkoznak meg az internetes vásárlás személytelenségével, jobban szeretnek fizikai boltokban vásárolni, ahol azonnal választ kapnak a kérdéseikre. Élő CHAT ügyfélszolgálattal közelebb hozható a webáruházas értékesítés a hagyományoshoz. A látogatókban ezzel bizalmat ébreszthet, tudni fogják, hogy van valaki a másik oldalon is. Emellett pedig kiemelkedhet a tömegből, különbözni fog azoktól a webáruházaktól, ahol csak napok múltán válaszolnak a vásárlói megkeresésekre. CHAT szoftver rengeteg van a piacon, az ingyenes egy operátoros megoldástól a komplex, teljes vásárlói viselkedést kielemző rendszerekig. Az UnasShop rendszerben jelenleg több mint 10 féle külső CHAT program használható (MirMor, Chat4Support, Ügyfélchat, Smartsupp, Livechatoo, Zopim, Olark, LiveHelpNow, Velaro, Tawk.to, Zendesk). Ezek mindegyike fel van vértezve a legfontosabb funkciókkal, mindegyik proaktívan használható. Beállításoktól függően automatikusan megjelenik a látogatónak a CHAT ablak, ami helyettesíti a hagyományos boltban elvárható eladó személyzet jelenlétét. A CHAT ablak megjelenése, helyzete, és az automatikus üzenetek általában konfigurálhatóak. A legtöbb rendszernél lehetőség van arra, hogy a látogató megkapja a CHAT beszélgetést e-mail formájában is, így utólag is átnézheti a kérdéseire kapott választ. A fejlettebb megoldások tartalmaznak nyomonkövetést is, pontosan látjuk, hogy a látogató milyen országból, milyen operációs rendszerű gépről, milyen böngészővel érkezett a webáruházba, de azt is, hogy épp melyik oldalon melyik terméket böngészi. Ezzel előre felkészülhet az operátor a megfelelő segítségnyújtásra. Ügyfélszolgálati időn kívül a CHAT ablakban üzenetet hagyhat a látogató, de ha nincs kellő humán erőforrás az online support üzemeltetésére, akkor érdemes kikapcsolni, hiszen a gyakorta offline CHAT ablak inkább hátrányt jelent a webáruház megítélésében.

Marketing automatizáló intelligens rendszerek

Marketing automatizáló intelligens rendszerekAz utóbbi években divatossá vált a webáruház marketing automatizálásról beszélni. Hallani mindenféle mesterséges intelligenciáról, öntanuló rendszerekről, a gyakorlatban viszont általában statisztikai alapon működő ajánlói megoldásokról van szó. Webáruházas értékesítésnél általában ez négy területet fed le: e-mail marketing, onsite recommend, exit popup, intelligent search. Mindegyik forma a látogatói viselkedés alapján ajánl valamilyen terméket vagy akciót. Az elnevezésből is adódik, hogy az automatizált e-mail marketing esetén a látogatói szokások, webáruházban bejárt útvonalak, a korábban leadott rendelések, és az azokban szereplő termékek alapján automatikus hírlevelet kap a látogató a neki legmegfelelőbb ajánlattal. Ez részben helyettesíti a manuálisan összeállított rendszeres hírleveleket. Hasonlóan öntanuló módon ajánl termékeket a webáruházban tartózkodó látogatóknak a Yusp. A beépített termékajánlókat lehet lecserélni személyre szabott ajánlatokra. Gyakori mostanában a kilépési vagy intelligens ajánlatok alkalmazása a webáruházakban. Előre beállított feltételek, megtekintett oldalak vagy kilépési szándék alapján lehet felugró ablakban tartalmakat, hírlevél feliratkozó ablakot, kuponokat megjeleníteni az áruházakban. Erre az UnasShop rendszerben beépítve is van megfelelő funkció így nincs szükség külön költeni erre. A negyedik terület pedig a webáruházban történő keresés. A PrefixBox lecseréli a beépített keresőmezőt egy külső adatbázisból üzemelő intelligens keresőre. Nem tartozik szorosan ehhez a témakörhöz, de mégis itt érdemes megemlíteni a Onesignalt, ami push értesítések kezelésére alkalmas. Ha a látogatók feliratkoznak a push üzenetekre, akkor bármikor küldhetünk a számukra ajánlatot, figyelemfelhívást a böngészőbe, ha nem tartózkodnak az oldalunkon, akkor is. Ha szinte minden marketing folyamatot automatizálni szeretnénk, akkor a SalesManago a megoldás, viszont magas ára miatt kezdő webáruházaknak nehezen elérhető.

Hirdetési rendszerek

Hirdetési rendszerekHa a fenti módszerek segítségével ki tudjuk hozni a maximumot a látogatókból, akkor már csak a látogatószámot kell növelni. Az árösszehasonlító oldalakon való részvétel mellett ezt fizetett hirdetésekkel lehet megtenni. A hirdetési piac nagy részét a két legfontosabb szereplő viszi el a Google Adwords és a Facebook Ads. Mindkettőről hosszú oldalakon keresztül lehetne értekezni, a hatékony hirdetések létrehozása, beállítása átfogó szaktudást igényel. Az Adwords rendszerében keresési és display hirdetéseket indíthatunk. A keresési hirdetések a Google keresőben az organikus találatok felett és alatt fognak megjelenni az adott kulcsszavakra való kereséskor. A display hirdetésekkel (bannerek, képsorozatok, videók) pedig a Google tartalmi hálózatában, a partneroldalakon találkozhatunk. A Facebookon a hírfolyamban, vagy az oldalsó boxokban helyezhetünk el hirdetéseket, ezek általában hasonlítanak az egyébként is használatos postokhoz, csak szponzoráltan jelennek meg. Mindkét szolgáltatónál lehetőség van különböző paraméterek és a korábbi viselkedés alapján célközönségeket létrehozni, és élni a remarketing lehetőségével. A két nagy szereplő mellett több kisebb szolgáltató is működik, akik hirdetőkkel és tartalomszolgáltatókkal vannak kapcsolatban. A hirdetők hirdetéseit a saját hálózatában működő tartalomszolgáltatók oldalain jelenítik meg. Ilyen például a TradeTracker.com vagy az Affiliate.hu. A kattintás alapú díjazás mellett ezekben a rendszerekben lehetőség van értékesítési jutalékkal is hirdetést indítani, ami jobb megtérülést hozhat, hiszen csak akkor kell fizetni, ha bevétel származik a kattintásból.

Marketing mérése

Sokaknak ismerősen cseng a kulcsszó: ROI. A pénzügyi szférában a ROI a Return on Investment, azaz a megtérülés rövidítése. Ez az arányszám azt mutatja, hogy a bevétel hogyan viszonyul a marketing kiadásokhoz. Nyilván csak olyan helyen érdemes hirdetni, olyan szoftvert érdemes igénybe venni, ami előreviszi a vállalkozást és megtérül a használata. Nehéz azonban megítélni, hogy melyik marketing forma hozza majd a legnagyobb hasznot. Emiatt a megtérülést mérni kell. Az UnasShop rendszerben minden eszközhöz kiépítettük a hozzá tartozó nyomonkövetést és mérést (pl. Facebook pixel, Adwords követőkód, stb.). A beépített statisztika mellett általános mérésre, kimutatások készítésére használható a Google Analytics, vagy a Google Tag Manager, valamint részletesebb elemzéseket kínál még a Hotjar.

Végszó

A webáruházak számára szükséges a megfelelő üzemanyag, napjainkban már az nem elég, hogy valaki feltölti termékekkel a webshopot, és hátradőlve várja a rendeléseket. A növekedéshez marketingfunkciók szükségesek, legyenek azok a webáruházmotorba beépített funkciók, vagy külső megoldások. A fentiekből azonban látszik, hogy nem mindegy, hogy milyen webáruház szolgáltatót választunk, hiszen ahol nincsenek meg kellő számban ezek a lehetőségek, ott nem biztos, hogy sikeres tud lenni a webáruház.